Ga direct naar navigatie Ga direct naar hoofdcontent
werkenvoornederland.nl

Jasper Middelkamp

‘30 kilometer techniek dwars door de weilanden’

Jasper Middelkamp is na zijn laatste plek vanuit het traineeship bij Rijkswaterstaat (RWS) bij RWS ‘blijven hangen’, zoals hij zelf zegt. Maar dan wel in een vaste baan bij Grote Projecten en Onderhoud (GPO). Momenteel werkt hij mee aan een nieuwe verbindingsweg tussen Groenlo en Enschede waarbij hij de technische kant bekijkt en beschrijft. Eisen en criteria die RWS aan de weg stelt, maakt hij duidelijk in een aanbesteding richting aannemers.


Eerste echte baan

‘Het traineeship bij Rijkswaterstaat voelde als mijn eerste echte baan. Eerst bij wegendistrict Groningen-Drenthe, daarna bij projectbureau ViA15 in Arnhem. Mijn functie binnen dit project lag op het raakvlak van omgevings- en technisch management: complexe techniek behapbaar maken voor externe partijen zoals de provincie of bewoners. Maar ook eisen uit de omgeving het technische verhaal in fietsen. Denk aan natuurbescherming. Mijn laatste traineeklus was bij Grote Projecten en Onderhoud op de afdeling Advies Technisch Management. Daar werkte ik 3 dagen in de week als system engineer binnen de organisatie zelf en 2 dagen bij het project N18 Varsseveld-Enschede, waar ik meeschreef aan een aanbesteding voor de aanleg van een nieuw stuk weg.

Veiligheid en leefbaarheid

Vanuit mijn laatste traineeplek ben ik doorgestroomd in mijn huidige baan. Hier houd ik me bezig met het verbeteren van kaders en richtlijnen op het gebied van system engineering en ben ik betrokken bij de voorbereiding van een nieuwe weg tussen Groenlo en Enschede. Deze N18 moet in 2018 de veiligheid en de leefbaarheid in de regio Achterhoek-Twente verbeteren. Hier gaat straks 30 kilometer autoweg dwars door de weilanden.

Het is nu een drukke N-weg die door enkele dorpskernen loopt en waar behoorlijk wat ongelukken gebeuren. Ik houd mij bezig met het technisch gedeelte zoals het proces dat de aannemer voldoet aan de eisen uit het contract en dat uiteindelijk een weg wordt opgeleverd die ook aansluit bij de wensen vanuit de omgeving. Naast het technische stuk, hebben aspecten als grondverwerving en geluidsschermen een flinke impact op de omgeving. Het betrekken van stakeholders is dan ook belangrijk.

DBFM-contract

De nieuwe weg tussen Groenlo en Enschede is aanbesteed met een zogenaamd ‘DBFMcontract’: Design Built Finance and Maintain; een aannemer ontwerpt en bouwt de weg, doet een stuk voorfinanciering en krijgt de weg 25 jaar in onderhoud. Dat is een groot verschil met gewone projecten. Ik buig mij binnen het technisch team over vragen als: Waar moet de weg aan voldoen? Hoe willen we aangetoond zien dat de weg volgens contract is gebouwd? En voldoet het aan onze wensen? Ik ben trots dat ik heb bijgedragen aan duidelijke en heldere uitgangspunten in de aanbesteding.’


Jasper Middelkamp

Jasper Middelkamp

  • Adviseur Systeemontwikkeling
  • Rijkswaterstaat
  • Studeerde Civiele Techniek aan de Universiteit Twente en voltooide deze opleiding in 2011. Werkte na zijn afstuderen een tijdje bij een inspectiebureau. Inspecteerde daar viaducten op betonscheuren en wapeningscorrosie, maar ook stalen bruggen op scheuren in de lasnaden van het wegdek.
  • Kijkt graag voetbal en heeft een seizoenskaart van PEC Zwolle. Ontdekt graag nieuwe dingen. Dat kan zijn door boeken te lezen of door weekendjes weg te gaan.