Informatiehuishouding van de Belastingdienst stroomlijnen

Marjan Luijkx business analist portret

Marjan Luijkx

Business analist - Belastingdienst

Wim van Werven product owner portret

Wim van Werven

Senior adviseur bedrijfsvoering informatiehuishouding - Belastingdienst

Publicatiedatum 21-12-2021

Hoe zorg je dat in een grote organisatie als de Belastingdienst de informatie van alle primaire processen duurzaam en toegankelijk wordt vastgelegd? Marjan Luijkx en Wim van Werven werken aan het stroomlijnen van de informatiehuishouding. Ze willen de muurtjes afbreken en alle diensten laten aansluiten op het gezamenlijke archiefsysteem. Marjan: ‘Iedereen werkt nu nog vaak op zijn of haar eigen manier. Het moet veel generieker.’

Goede informatiehuishouding heeft prioriteit

De lat ligt hoog om te komen tot één archiefsysteem. Hoe breng je alle informatiestromen samen? Een generiek platform voor document- en archiefbeheer (GDA) is zeker niet hét tovermiddel maar kan wel goed helpen. Als product owner is Wim verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het GDA. Hij legt uit waarom dit platform past bij de weg die de Belastingdienst is ingeslagen. ‘Een goede informatiehuishouding is altijd al belangrijk geweest, maar door de toeslagenaffaire heeft het natuurlijk nog meer prioriteit gekregen. Daarnaast moeten we mee in de digitale versnelling.’

Informatiespecialisten Marjan Luijkx en Wim van Werven stroomlijnen de informatiehuishouding bij de Belastingdienst

‘Je werkt aan het duurzaam en toegankelijk vastleggen van documenten en maakt ook nog eens een heleboel mensen binnen en buiten de organisatie heel blij’

Op orde krijgen van informatiehuishouding

Marjan heeft veel ervaring opgedaan met het stroomlijnen van  informatie bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). Vorig jaar ging ze bij de Belastingdienst als Business analist aan de slag om haar kennis en ervaring binnen dit vakgebied in te zetten. Er is bij de Belastingdienst veel werk aan de winkel. In haar ogen is het hard nodig om de informatiehuishouding op orde te brengen. Recente berichtgevingen in het nieuws over dit onderwerp, tonen dat telkenmale weer aan. Dat gaat alleen niet van de ene op de andere dag. ‘We hebben nog veel stappen te zetten om te komen waar we moeten zijn. Vanuit onze visie op informatiehuishouding hebben we inmiddels het gedachtegoed op papier en GDA gaat daar als middel een zeer strategische rol in vervullen. De complexe wetgeving; de omvang van het aantal documenten; nieuwe communicatiekanalen en een digitale samenleving geven ons wel een flinke uitdaging.’

Digitale archieven, documentstromen en applicaties

Er zijn heel veel digitale archieven, documentstromen en applicaties binnen de Belastingdienst en die moeten allemaal worden aangesloten via dat ene platform. Dat is niet alleen technisch een flinke uitdaging maar betekent ook dat je een hele grote groep mensen met de neuzen dezelfde kant op moet zien te krijgen. Bijvoorbeeld functioneel beheerders, maar ook medewerkers die straks de informatie op de juiste manier opslaan. Marjan: ‘We organiseren nu regelmatig workshops gericht op een goede informatiehuishouding, waarbij we vanuit alle hoeken input krijgen. Het is mooi om te zien dat collega’s zich daar gehoord voelen en ook echt meedenken over wat ze nodig hebben voor hun werk. Die open minded manier van werken, daar word ik blij van.’

Complexe brieven archiveren

Een voorbeeld? Daar hoeven Marjan en Wim niet lang over na te denken. Het gaat bijvoorbeeld over de aangiften, die automatisch meteen in het archief opgeslagen worden. Maar ook over e-mails. Die moeten medewerkers nu als pdf opslaan om te archiveren, maar ook dat moet makkelijker. Wim: ‘Vorige week kwam er een collega naar me toe met een vraagstuk op het gebied van de informatiehuishouding. Of we bepaalde complexe brieven kunnen archiveren. Uiteindelijk losten wij het probleem binnen een paar dagen op door ze op een manier samen te stellen en te archiveren. Je werkt daarbij dan aan het duurzaam en toegankelijk vastleggen van documenten en je maakt ook nog eens een heleboel mensen binnen en buiten de organisatie heel blij. Dat geeft me redenen om door te gaan met dit project.’

Muurtjes omver voor goede informatiehuishouding

Verbinden en meer samenwerken. Het klinkt zo mooi, maar dat vraagt om inspanning. ‘We zijn een groeiende organisatie, en groeien doet soms pijn’, vertelt Wim. ‘Het GDA vraagt om een andere manier van werken. Collega’s moeten hun informatie op één plek bij elkaar houden, en niet meer via ongestructureerde kanalen of op eigen schijven.’ Marjan stelt wel voorop dat het heel begrijpelijk is dat collega’s dat nu op een andere manier doen. ‘Vanuit het verleden werkt iedereen op z’n eigen manier. Dat zijn dus de muurtjes die we af willen breken. Aan ons de taak om te zorgen dat het zo gemakkelijk wordt dat collega’s het fijn vinden om met het GDA te werken. We moeten ze ontzorgen. Alleen dan krijgen we iedereen mee in deze beweging en kunnen we onze informatiehuishouding op orde krijgen.’

Meer over de organisatie

Ontdek wat jij kunt doen als informatiespecialist bij de Rijksoverheid

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon