346 elektrische leasefietsen zo duurzaam mogelijk inkopen

Even op pad naar een ander kantoor voor een werkafspraak. Voorheen pakten medewerkers van de Belastingdienst dan het openbaar vervoer, dienstauto of leenfiets. Dat gaat veranderen, als het contract is getekend met een partij die 346 elektrische leasefietsen levert voor medewerkers van de Belastingdienst, het Rijksvastgoedbedrijf en Rijkswaterstaat. Senior inkoper bij het Inkoopuitvoeringscentrum (IUC) van de Belastingdienst Daphne Biervliet regelt het.

In beweging

‘Eerst wilden we gewone fietsen aanbesteden voor onze medewerkers’, zegt Daphne. ‘Gaandeweg is dat plan veranderd. We willen fietsen aantrekkelijker maken dan de dienstauto of het OV. Vooral om de gezondheid en beweging van medewerkers te stimuleren. Ook als je krap in je tijd zit, kun je met een elektrische fiets snel van het ene naar het andere kantoor voor een afspraak. Bovendien is de elektrische fiets goedkoper dan de dienstauto of met het OV.’ De verwachting is dat 1 op de 30 medewerkers gebruikmaakt van een elektrische leasefiets. Daphne: ‘Onze visie is dat de fiets alleen maar een populairder vervoersmiddel gaat worden. Door corona gaan mensen toch niet zo graag meer het openbaar vervoer in.’

Bekijk de video met Daphne

Bekijk de video en meld je aan voor updates zodat we je kunnen informeren over werken als inkoopprofessional bij de Rijksoverheid en vacatures kunnen toesturen.

Ik ben André Weimar. Ik ben op reis door het hele land bij alle inkopers van de rijksinkoop om interessante inkooptrajecten te gaan ervaren. Die inkooptrajecten waar ik op bezoek ga hebben allemaal wel het karakter dat ze maatschappelijk verantwoord zijn. Een interessant inkooptraject is de Haagse Hub geweest in Den Haag. Ook dat was heel erg gericht op duurzaamheid. Er waren hele simpele inkoopeisen die we stelden: minder transportbewegingen, minder uitstoot van CO2, en alle pakketjes die geleverd moesten worden op tijd bij de overheidsgebouwen en ook bij andere kantoren in Den Haag. En vandaag ben ik op weg naar Veenhuizen, om daar een heel interessant inkooptraject te gaan ervaren. Welkom, we staan op een hele mooie locatie in de koffiebranderij Koffielust. Koffielust heeft samen met PureAfrica en MAAS een hele keten ontwikkeld. Dat is door de aanbesteding allemaal mogelijk gemaakt. De aanbesteding die Dienst Justitiële Inrichtingen en Immigratie- en Naturalisatiedienst samen hebben gedaan. In plaats van dat we heel veel papierwerk hebben met heel veel eisen om aan te geven: dit is wat we willen, hebben wij een aantal ambities neergezet en die op de markt gepubliceerd. De impact die je wilt realiseren? Ja, de impact. En dat is de impact van: we willen de ongelijkheid verminderen, we willen mensen aan het werk krijgen, maar we willen ook duurzaamheid naar voren krijgen. Als we dan beginnen bij Pure Africa, dat is diegene die bij de koffieboeren de koffiebonen ophaalt. En die boeren krijgen ook een eerlijke prijs voor hun koffie. Als we dan kijken naar Koffielust, zij hebben op dit moment Zeer Beperkt Beveiligde Inrichting kandidaten werken. Dat zijn mensen die in de gevangenis hebben gezeten en die moeten ook weer terug de markt op. Dus dat zijn een aantal kandidaten die hier dan mogen werken en ook werkervaring mogen opdoen. Je praat erover met heel veel plezier. Wat heeft het leuk gemaakt, dit project voor jouzelf? Het is niet standaard. Ik zit dan op het contract eigenlijk. Dus ik moet zorgen dat de leveranciers de juiste dingen doen en ook de juiste producten leveren. Maar dat gaat hier heel anders op deze manier. Want hier ben ik gewoon samen met de leveranciers bezig, in plaats van dat ik met een vingertje aan het wijzen ben van: dit gaat niet goed en dat gaat niet goed. Heel interessant, mooi verhaal. Dank je wel. Wat een ontzettend mooi inkooptraject is dit wat ze op stapel hebben gezet. En nu naar de Belastingdienst voor het project Aanbesteding Leasefietsen Rijksoverheid. Nog zo’n mooi inkoopproject. Ik ben Daphne Biervliet, 33 jaar. Ik ben inkoper bij de Belastingdienst, al ruim 3 jaar. Momenteel ben ik bezig met een aanbesteding voor dienstfietsen. Dit is een fiets die je gewoon kan pakken als je hier aan het werk bent op kantoor om naar een ander kantoor te fietsen. En dat wil ik ook zo maatschappelijk verantwoord mogelijk doen. We willen zo’n aantrekkelijk mogelijke fiets inkopen, aantrekkelijke e-bike, om mensen dus te stimuleren om eerder met de fiets te gaan dan met het openbaar vervoer of met de auto. Daarmee dragen we eigenlijk bij aan de gezondheid van de medewerkers en daarnaast ook aan het reduceren van de CO2 uitstoot. En we willen met deze aanbesteding ook werkplekken creëren voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt door uit te vragen of de winnende leverancier het onderhoud, de reparatie of de leveringen kan laten doen door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het is leuk, omdat wij onze inkoopvolumes bundelen. En soms ook met andere ministerie-onderdelen ben je een hele interessante opdrachtgever voor de markt. Waardoor je dus ook echt impact kan maken met je inkoopopdrachten, en dat maakt het werk echt leuk, dat je echt verandering kan brengen in de markt. Nou, dit waren twee hele mooie inkoopprojecten. Ik zou ze eigenlijk allemaal willen zien. En als je van ons meer wilt weten, ga naar onze website, dan kun je zien wat voor inkoopavonturen wij beleven in de rijksinkoop. Zeer de moeite waard.

Pechhulp

Daphne: ‘Momenteel staan er bij elk pand leenfietsen en dienstauto’s. Die zijn in ons bezit. Nadeel is dat de fietsen van verschillende merken zijn en het onderhoud is belegd bij verschillende partijen. Inkooptechnisch is dat best onhandig.’ Het voordeel van leasen is volgens Daphne dat 1 partij straks niet alleen fietsen levert, maar ook onderhoud, reparatie en pechhulp langs het fietspad. ‘Straks is 1 partij voor 3 jaar lang verantwoordelijk voor kwalitatief hoogwaardige elektrische fietsen die op elk moment te gebruiken zijn.’

Marktconsultatie

Belangrijke voorwaarde voor deze aanbesteding was: zo duurzaam mogelijk. Daphne: ‘Het liefst kopen we 100% circulaire elektrische fietsen in. Maar je hebt een markt nodig die aan die wens kan voldoen. Daarom heb ik eerst een marktconsultatie gehouden. Er zijn circulaire varianten te krijgen, maar die zijn heel duur en van slechtere kwaliteit. Op 2 marktpartijen na maken alle leveranciers hun elektrische fietsen van nieuwe materialen. Enorm jammer, want normale fietsen kunnen tegenwoordig wel 100% circulair én kwalitatief worden geproduceerd.’

Daphne Biervliet

‘De markt voor elektrische fietsen kan niet achterblijven als het aankomt op circulariteit’

Gerecyclede materialen

De markt voor elektrische fietsen is dus nog niet rijp voor 100% circulair. Daphne: ‘Dan heeft het ook geen zin om die eis te stellen. En dus hebben we onze eis omgezet in een wens: we vragen marktpartijen wat ze dan wél kunnen doen op circulair gebied. Bijvoorbeeld fietsaccessoires leveren van gerecyclede materialen. Of alle onderdelen van de fiets na de levensduur hergebruiken. De aanbesteding is nu gepubliceerd. We zijn heel benieuwd hoe marktpartijen circulariteit tot uiting willen laten komen in productie, onderhoud, reparatie en de terugname van de fietsen na het leasecontract.’

Gezamenlijk inkopen

De elektrische leasefietsen worden ingekocht voor 3 organisaties: de Belastingdienst, het Rijksvastgoedbedrijf en Rijkswaterstaat. Daphne: ‘Ik vond het uitdagend om met 3 partijen alle wensen te stroomlijnen. De 1 gaat liever voor circulaire normale fietsen, de ander voor minder circulaire maar dan wel elektrische fietsen. Daarbij was de aanbesteding best technisch. Ik wist niets van elektrische fietsen. We hebben veel onderzoek gedaan en informatie opgehaald bij onder meer de ANWB. En de politie heeft ons geholpen, zij hebben recent een soortgelijke aanbesteding in de markt gezet.’

Maatschappelijk Verantwoord Inkopen

Zelf handelt Daphne zo duurzaam mogelijk. ‘Als ik iets koop, kijk ik altijd eerst naar het labeltje. Waar is het gemaakt? Welke grondstoffen zijn gebruikt? Rijksinkopers hebben de verantwoordelijkheid via inkoop iets terug te doen voor de maatschappij en de planeet, vind ik. Vanuit die gedachte heb ik ook met een projectteam het Ambitieweb geïmplementeerd binnen ons IUC. Dat is een tool om helder te krijgen hoe de opdrachtgever een aanbesteding wil verduurzamen, bijvoorbeeld op het gebied van circulariteit of social return. Sinds januari is elke inkoper van ons IUC verplicht om via dit Ambitieweb in te kopen en dus een zo duurzaam mogelijk resultaat te bereiken. De meest duurzame inkoper wint de MVI-bokaal.’

Hergebruikt

Elke circulaire stap vooruit is er één, vindt Daphne. ‘De markt voor elektrische fietsen kan niet achterblijven als het aankomt op circulariteit. Als wij als Rijkoverheid onze wensen kenbaar maken, is de kans groot dat er op den duur iets verandert in het productieproces.’ Mooi nieuws is dat de ‘oude’ leenfietsen niet zomaar worden weggegooid. Daphne: ‘De huidige fietsen voeren we af en we gaan op zoek naar een mooie bestemming met maatschappelijke waarde. De fietsen komen bijvoorbeeld terecht bij de Dienst Justitiële Instellingen of, opgeknapt en wel, bij mensen die zich anders geen fiets kunnen veroorloven.’

Meer over de organisatie

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon