Ga direct naar navigatie Ga direct naar hoofdcontent

Blog: Zo beheer je een succesvol samenwerkplatform

Het nieuwe werken vraagt om innovatieve oplossingen. Een van die oplossingen is de Samenwerkingsfunctionaliteit van SSC-ICT. Harm Bouwman, product manager van dit platform, vertelt over de technische aspecten.

Online informatie delen

‘De afdeling Enterprise Content Management (ECM), onderdeel van de divisie Applicaties, is verantwoordelijk voor dit platform. Een samenwerkruimte, ook wel teamsite genoemd, biedt de mogelijkheid om informatie online te bewerken en delen. Alle documenten en correspondentie rondom een project kunnen daarin geplaatst en beheerd worden, maar je kunt bijvoorbeeld ook agenda’s bijhouden en discussies met elkaar voeren. We bieden een Interne Samenwerkfunctionaliteit voor rijksambtenaren, en een Externe Samenwerkfunctionaliteit om samen te kunnen werken met gastgebruikers buiten de Rijksoverheid.’

Maatwerk

‘In principe gaat het om een standaard SharePoint platform, waar we een kleine maatwerkschil omheen hebben gebouwd. Het platform wordt ontsloten via het Rijksportaal, het rijksbrede intranet. Het samenwerkplatform wordt op een veilige manier aangeboden vanuit het overheidsdatacenter (ODC). De ministeries leveren identiteitsgegevens van hun medewerkers op een centrale plek aan. Deze gegevens worden gebruikt om gebruikers in te laten loggen in SSC-ICT applicaties. De zogeheten Single Sign-On dienst maakt ook onderdeel uit van de keten en is randvoorwaardelijk om het samenwerkplatform te kunnen gebruiken op een SSC-ICT werkplek. Met Single Sign-On log je als gebruiker eenmalig in op je werkplek. Daarna hoef je dat niet vaker te doen bij verschillende applicaties, dus dat scheelt weer. Gastgebruikers loggen in via internet met een 2-factor authenticatie, dus een dubbel verificatieproces.’

Teamonderdelen

‘Het team ECM Beheer en Ontwikkeling kun je onderverdelen in drie categorieën. Ten eerste is er productmanagement, dat vanuit een delivery rol zowel operationeel als tactisch de regie voert over de totale dienstverlening van het platform. Daarnaast doen zij nog veel meer, zoals bijvoorbeeld het aansturen van functioneel beheer, leveranciersmanagement op uitbestede dienstverlening en de financiën. Functioneel beheer is de tweede categorie. Zij doen de tweedelijns gebruikersondersteuning, regressietesten en coördinatie bij wijzigingen (kleine en grote releases). Tot slot is er applicatiebeheer, voor verschillende disciplines hebben we dat uitbesteed aan een marktpartij. Zij monitoren de dienst proactief, leveren advies en doen correctieve en adaptieve wijzigingen.’

Werken bij SSC-ICT

‘Op technisch gebied liggen er binnen het platform mooie uitdagingen, er komen veel kennisgebieden samen. SharePoint natuurlijk, maar ook SQL Server, Service Bus, ADFS, MFA en kennis van infrastructuur en netwerken. Qua talen moet je denken aan XML, jQuery en PowerShell. Heel divers dus. Wij zijn altijd geïnteresseerd in professionals die mee willen helpen om het platform te beheren en verder te ontwikkelen. Er ligt hier, en binnen heel SSC-ICT, veel leuk en nuttig werk. Werk waarmee je je zowel persoonlijk als professioneel kunt ontwikkelen!’

Bekijk hieronder onze vacatures. Zit je vacature er niet tussen, maar heb je wel interesse? Neem contact op met onze recruiter Angelo Goossens.

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon