Ga direct naar navigatie Ga direct naar hoofdcontent

Gerard Avontuur

In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen
Gerard Avontuur

Gerard Avontuur
Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

  • Studeerde werktuigbouwkunde aan de TU Delft en schreef een proefschrift over de betrouwbaarheid van werktuigbouwkundige installaties voor civiele constructies in het ontwerpproces. Werkte tijdens zijn promotie al bij de Bouwdienst Rijkswaterstaat.
  • Brengt in de zomer zijn vrije tijd door op de racefiets, en is in de winter te vinden op de ijsbaan.

Gerard Avontuur is van oorsprong werktuigbouwkundige. Met zijn passie voor ICT is hij bij de Centrale Informatievoorziening (CIV) van Rijkswaterstaat goed op zijn plek. Zo werkt hij onder andere aan een systeem waarmee auto’s informatie met elkaar en de kant van de weg kunnen uitwisselen.


Spookfiles voorkomen

‘De Centrale Informatievoorziening is een onderdeel van Rijkswaterstaat dat altijd volop in beweging is. Zo hebben we net een reorganisatie achter de rug. Hierbij is mijn rol van teamleider veranderd naar die van programmamanager. In de praktijk betekent dit dat ik nu meer met de inhoud bezig ben. Ik werk nu bijvoorbeeld aan een systeem waarmee auto’s berichten met elkaar en een systeem aan de kant van de weg kunnen uitwisselen, een zogenaamd intelligent transport system (ITS). Met verschillende pilotprojecten testen we of de techniek werkt. We bekijken bijvoorbeeld op de A58 of we spookfiles kunnen voorkomen. Spookfiles ontstaan als het druk is en iemand onverwacht een beetje remt. De daaropvolgende auto’s moeten dan steeds harder remmen, waardoor een file ontstaat.

Road Works warning

Ik werk ook aan een techniek waarbij mensen in de auto een waarschuwing krijgen dat er aan de weg wordt gewerkt, een road works warning. Met deze techniek kan meer dan met het Radio Data System (RDS), een systeem dat mensen nu al in de auto hebben. We kunnen hier bijvoorbeeld ook verkeersborden mee laten zien. In de toekomst zou deze techniek de geautomatiseerde verkeersborden kunnen vervangen.

Andersom zouden we ook vanuit de auto informatie kunnen ontvangen, bijvoorbeeld wat de temperatuur op de weg is en of het regent. Daar kunnen we onze informatievoorziening dan op aanpassen.

Connectivity

Steeds meer partijen houden zich bezig met informatiesystemen in auto’s. Onze uitdaging is om onze data daarop te laten aansluiten. Connectivity, daar draait het om. In deze nieuwe wereld betekent dat onderhandelen met elektronicafabrikanten, samenwerken met andere informatieaanbieders, denken vanuit de eindgebruiker. En tegelijk dicht bij onze overheidstaak blijven, die bestaat uit regievoeren over de keten, de markt stimuleren en inspringen waar er onvoldoende aanbod is.

Zichtbaar preventief

Ik vind het belangrijk om bij te dragen aan een betere kwaliteit van onze infrastructuur. Neem nu eens ons weigh-in-motion-systeem: dat weegt vrachtwagens en signaleert overbelading. Overbelading is een risico voor de verkeersveiligheid, maar zorgt ook voor bovengemiddelde slijtage aan het wegdek. Dat leidt weer tot hoge kosten en ergernis tijdens wegwerkzaamheden voor het herstel. Onze ICT werkt zichtbaar preventief: met weigh-in-motion kunnen we deze schade voorkomen.’

Gerelateerde artikelen

Ik werk voor Nederland

We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème
Peter The
Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Deed een propedeuse civiele techniek aan de TU Delft, en daarna een studie weg- en waterbouw aan de HTS in Den Haag. Ging in 1984 als adviseur geotechniek aan de slag bij Rijkswate...

Lees meer over Peter
Ik wil standaardiseren om te kunnen innoveren
Henk Kroeskamp
Afdelingshoofd
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek in Delft. Werkte als interim manager voor overheden en bedrijfsleven voordat hij de overstap naar de Rijksoverheid maakte.

Lees meer over Henk
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar
Anne Dijkstra
Adviseur
Rijkswaterstaat

Deed de Bacheloropleiding Civiele Techniek. Haalde daarna de master Transport, Infrastructure & Logistics. Beiden aan de TU in Delft.

Lees meer over Anne
Met de zonnepanelen op het middenterrein wekt het knooppunt zijn eigen stroom op
Jan Kolvoort
Omgevingsmanager wegverbreding A6
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de TU Delft, richting verkeersbouwkunde. Begon in 1980 bij de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, die 10 jaar later opging in Rijkswaterstaat. Sin...

Lees meer over Jan
Ik werk aan een nieuwe methode voor de beoordeling van de sterkte van dijken
Rinse Wilmink
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de Universiteit Twente, met als specialisatie Water Engineering and Management.

Lees meer over Rinse
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken
Leon Wijnker
Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Studeerde Civiele Techniek aan de Technische Universiteit Delft.

Lees meer over Leon
Ik maak deel uit van een internationale vertegenwoordiging van solution architecten
Therry van der Burgt
Solution architect
Rijkswaterstaat

Studeerde informatica en werkte 11 jaar bij een commerciële dienstverlener voordat hij in 2006 de overstap maakte naar Rijkswaterstaat. Slaat als solution architect een brug tussen...

Lees meer over Therry
Wij monitoren 24/7 alle kritieke ICT-systemen in objecten van Rijkswaterstaat
Floris van der Bas
Directeur IV RWS Netwerken
Rijkswaterstaat

Studeerde organisatiesociologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Begon zijn carrière in de luchtverkeersbeveiliging en werkte daarna op diverse posities binnen de overheid...

Lees meer over Floris
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur
Daan van der Maas
Datascientist
Rijkswaterstaat

Behaalde zijn master wis- en natuurkunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Was op zoek naar een baan waar hij kon experimenteren met de technieken die hij in de vingers had....

Lees meer over Daan
Heel Rijkswaterstaat een nieuwe smartphone, dat is een flinke logistieke operatie
Arno Verstraeten
Adviseur Informatievoorziening en -beheersing
Rijkswaterstaat

Volgde in Breda de hbo-opleiding Integrale Veiligheid; schreef zijn scriptie over de informatievoorziening binnen het crisismanagement van Rijkswaterstaat. Kon na zijn afstuderen b...

Lees meer over Arno
Als ik de rol van contractmanager heb, weet ik hoe de technisch manager denkt
Koen Wouters
Technisch manager en contractmanager
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de Technische Universiteit Delft, richting constructieve waterbouwkunde. Na 10 jaar bij adviesbureaus maakte hij in 2008 de overstap naar Rijkswaters...

Lees meer over Koen
Ik mag als trainee voor Rijkswaterstaat naar Beijing
Barbara van Gulick
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Behaalde haar bachelor Internationaal Land- en Waterbeheer en haar master Urban Environmental Management aan de Wageningen University. Liep voor haar bachelor stage in Benin, West-...

Lees meer over Barbara
Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules
Vera Konings
Adviseur
Rijkswaterstaat

Studeerde Bouwkunde aan de TU Delft; koos binnen de afstudeerrichting Stedenbouwkunde voor de combinatie van waterveiligheid en ruimtelijke ordening.

Lees meer over Vera
In andere landen hebben ze soms nét andere sociale gebruiken
Kenneth Triest
Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Volgde de opleiding bestuurskunde en overheidsmanagement aan de Avans Hogeschool in Den Bosch. Liep stage bij Rijkswaterstaat Zuid-Nederland van januari tot juli 2014.

Lees meer over Kenneth
De digitale snelweg is cruciaal voor gewone wegen
Herzo van der Wal
Gegevensmanager
Rijkswaterstaat


Lees meer over Herzo
Down iconLinks iconRechts iconUp iconFacebook iconInstagram iconLinkedin iconLinkedin iconMagnet.me iconMenu iconSearch iconTwitter iconTwitter icon