Ga direct naar navigatie Ga direct naar hoofdcontent

Ido Vlaminckx

C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files
Ido Vlaminckx

Ido Vlaminckx
Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

  • Studeerde kerninformatica, waar het volgens Ido bij Rijkswaterstaat 'vol van zit'. Vindt het leuk thuis software en apps te ontwikkelen. Leest graag over ICT om ontwikkelingen bij te houden. Loopt ook hard, 'maar geen marathons', om in conditie te blijven.

Ido Vlaminckx is infrastructuurarchitect verkeersmanagement bij het onderdeel Centrale Informatievoorziening van Rijkswaterstaat. Hij ontwikkelt en bewaakt de technische infrastructuur van bijvoorbeeld tunnels, bruggen en dynamisch verkeersmanagement systemen (DVM); de systemen die zorgdragen voor goede doorstroming op de weg, te zien als signaalgevers aan portalen en camera’s langs de weg. Ook is Ido betrokken bij de ontwikkeling en exploitatie van nieuwe diensten op het gebied van C-ITS: cooperative intelligent transport systems.


ICT en Datamanagement

'De Centrale Informatievoorziening (CIV) is verantwoordelijk voor alle ICT en Datamanagement van Rijkswaterstaat. Ook ontwikkelt CIV, vaak in samenwerking met de markt en onderzoeksinstituten, innovatieve systemen voor reisinformatie en verkeersmanagement. Zoals communicatie tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en de wegkant. Dit noemen we C-ITS: cooperative intelligence transport systems. We passen informatie- en communicatietechnologieën toe om het verkeer veiliger, efficiënter, betrouwbaarder en milieuvriendelijker te maken.

Weersomstandigheden opvangen met wifi-p

Zo'n ontwikkeling is de invoering van 2 C-ITS-diensten op een corridor van Rotterdam naar Wenen. Met de 1e dienst, 'Road Works Warnings', krijgen automobilisten via wifi-p een waarschuwing als er wegwerkzaamheden zijn. Vooral in Duitsland, maar ook in Nederland zijn hier regelmatig aanrijdingen mee, vandaar dat er ook een 2e dienst wordt uitgewerkt; Collision Risk Warning, een bericht dat er gevaar is voor aanrijdend verkeer. De andere dienst, Probe Vehicle Data, is nog prematuur. Daarmee is het de bedoeling dat informatie uit auto's, zoals remkracht en weersomstandigheden, via wifi-p wordt opgevangen.

Als wegbeheerder krijgen wij, maar ook andere wegbeheerders en belanghebbenden, zo een beter beeld van de situatie op de weg en kunnen we eventueel maatregelen nemen. De komende jaren worden auto's zo toegerust dat ze actuele informatie en waarschuwingen op hun dashboard ontvangen. Een ander voorbeeld is Beter Benutten: een programma van innovatieve maatregelen om de bereikbaarheid in de drukste regio’s te verbeteren. Een van de C-ITS-maatregelen is de invoering van 1.600 verkeerslichten die met elkaar en met auto's kunnen communiceren. Door data uit stoplichten te onttrekken, kun je verkeer optimaliseren.

Tastbare resultaten op weg

Voor al deze initiatieven is samenwerking tussen overheid, markt en onderzoek nodig. Wij hebben niet de pretentie om zelf een architectuur neer te zetten en te zeggen: dit is het, alstublieft. We moeten dit samen organiseren: met internationale stakeholders, commerciële stakeholders, wetenschappers. Het is de kunst al die partijen bij elkaar te brengen en samen tot een implementeerbaar ontwerp te komen. Die samenwerking is complex, maar ook heel leuk. Als ik op de weg rijd, zie ik tastbare resultaten van mijn werk. Wij houden geen administratief systeem in de lucht of iets dergelijks. In een datacenter zie je servers en hoor je een hoop geluid, maar je ziet geen resultaat. Rijkswaterstaat raakt de maatschappij. Wij maken het verschil tussen files of geen files, tussen een ophaalbrug die werkt of die niet werkt.'

Gerelateerde artikelen

Ik werk voor Nederland

Infrastructuur van IT voorkomt spookfiles
Ali Mirhadi
Projectleider
Rijkswaterstaat


Lees meer over Ali
De innovatie bij Rijkswaterstaat zit ook in nieuwe manieren van aanbesteden
Koen van der Kroon
Contractmanager
Rijkswaterstaat

Studeerde milieutechnologie aan de Saxion Hogeschool in Deventer. Volgde het RWS Traineeship, en begon in 2009 als contractmanager bij Rijkswaterstaat, dienst Grote Projecten en On...

Lees meer over Koen
Zorgen voor technische systemen in 2 tunnels achter elkaar, dat is echt een mooie puzzel
André Ploeg
Senior adviseur
Rijkswaterstaat

André Ploeg studeerde hbo elektrotechniek en is sinds 2002 in dienst bij Rijkswaterstaat. Kwam via Regionale Dienst Utrecht en Dienst Oost-Nederland terecht bij Grote Projecten en ...

Lees meer over André
Ik maak deel uit van een internationale vertegenwoordiging van solution architecten
Therry van der Burgt
Solution architect
Rijkswaterstaat

Studeerde informatica en werkte 11 jaar bij een commerciële dienstverlener voordat hij in 2006 de overstap maakte naar Rijkswaterstaat. Slaat als solution architect een brug tussen...

Lees meer over Therry
Van seats-to-share tot samenwerken zonder e-mail
Robert Bennis
Domeinarchitect kantoorautomatisering en telefonie
Rijkswaterstaat

Studeerde technische bedrijfskunde aan de Haagse Hogeschool. Volgt de master Business Process Management and IT aan de Open Universiteit.

Lees meer over Robert
Met de zonnepanelen op het middenterrein wekt het knooppunt zijn eigen stroom op
Jan Kolvoort
Omgevingsmanager wegverbreding A6
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de TU Delft, richting verkeersbouwkunde. Begon in 1980 bij de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, die 10 jaar later opging in Rijkswaterstaat. Sin...

Lees meer over Jan
Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie
Fred Bouwmeester
Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat


Lees meer over Fred
Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan
Liesbeth Bijtenhoorn
Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Studeerde voeding & diëtetiek, maar besloot een heel andere richting te kiezen. Kwam via haar werk op een uitzendbureau bij de ICT-afdeling van Defensie terecht en heeft de Rijksov...

Lees meer over Liesbeth
Ik geef leiding aan een team van 36 weginspecteurs en officieren van dienst
Rianne van Houten
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Volgde de master environmental en infrastructure planning aan de universiteit van Groningen. Politiek maakt een belangrijk deel uit van haar leven. Is al sinds haar 14e politiek ac...

Lees meer over Rianne
Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules
Vera Konings
Adviseur
Rijkswaterstaat

Studeerde Bouwkunde aan de TU Delft; koos binnen de afstudeerrichting Stedenbouwkunde voor de combinatie van waterveiligheid en ruimtelijke ordening.

Lees meer over Vera
We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren
Henk Cox
Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

Studeerde technische natuurkunde. Stapte na een carrière in de olie- en gaswinning over naar Rijkswaterstaat. Tennist graag op competitief niveau. Verdiept zich niet alleen in de t...

Lees meer over Henk
Ik organiseer een event om jonge medewerkers van Rijkswaterstaat met elkaar te verbinden
Myrthe Leijstra
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Deed de Master Environmental and Infrastructure Planning in Groningen.

Lees meer over Myrthe
De digitale snelweg is cruciaal voor gewone wegen
Herzo van der Wal
Gegevensmanager
Rijkswaterstaat


Lees meer over Herzo
Tussen de joystick die een wegverkeersleider bestuurt en de camera’s boven de snelweg gaan wel 10 verschillende ICT-systemen schuil
Hans de Knegt
Projectmanager ICT
Rijkswaterstaat


Lees meer over Hans
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar
Anne Dijkstra
Adviseur
Rijkswaterstaat

Deed de Bacheloropleiding Civiele Techniek. Haalde daarna de master Transport, Infrastructure & Logistics. Beiden aan de TU in Delft.

Lees meer over Anne
Down iconLinks iconRechts iconUp iconFacebook iconInstagram iconLinkedin iconLinkedin iconMagnet.me iconMenu iconSearch iconTwitter iconTwitter icon