Impact van ICT
‘Rijkswaterstaat werkt aan bestaande en nieuwe verbindingen over weg en water in Nederland. ICT vind je in deze verbindingen terug in bruggen, sluizen, tunnels en boven de snelwegen. Als ik over een weg door een tunnel of over de afsluitdijk rijd, geeft mij dat een trots gevoel van eigenaarschap. Hier werk ik dagelijks aan. Ons werk heeft veel impact op de maatschappij. Als wij een tunnel moeten afsluiten omdat de ICT in storing is, dan staat een deel van Nederland letterlijk stil.
Van stand-alone naar centraal ICT-gestuurd
Rijkswaterstaat bouwt al 200 jaar keringen, sluizen, bruggen en tunnels. In het verleden waren dit meestal opzichzelfstaande objecten die op de locatie door 1 persoon bediend werden. Veel van de brugwachtershuisjes zijn vandaag de dag dichtgetimmerd. Tegenwoordig worden objecten centraal bediend en dat vereist gebruik van intelligente ICT-systemen. Mijn rol is die complexe systemen te integreren in de civiele bouw van een brug, sluis of tunnel. Ik vertegenwoordig het organisatieonderdeel Centrale Informatievoorziening van Rijkswaterstaat bij mijn collega’s van het aanleg en onderhoud proces. Het is dan ook belangrijk dat ik 2 talen spreek: ik moet weten hoe een object civieltechnisch in elkaar steekt en ik moet dit kunnen koppelen aan de complexiteit en het hoge innovatietempo van de ICT wereld.
Eigen glasvezelnetwerk
Bij Rijkswaterstaat beschikken we over een eigen glasvezelnetwerk. Al onze bedrijfsinformatie wordt over dit netwerk getransporteerd. Dat betekent dat je als ICT’er bij Rijkswaterstaat op een geheel eigen infrastructuur werkt. Dit biedt kansen op het gebied van datamanagement en ondersteuning van weggebruikers en geeft uitdagingen rond toegang van externe partijen en cyber security. Veel van de systemen waaraan je werkt, zijn direct zichtbaar in de buitenwereld. Denk aan de groene pijlen die je boven de weg ziet wanneer de spitsstrook open is of aan het sluiten van de stormvloedkeringen bij extreem hoog water.
Eigen glasvezelnetwerk
In mijn vorige functie werkte ik aan het ICT-meetsysteem: weigh-in-motion. Dit systeem voert controles uit op vrachtwagens. Daarmee controleren we dagelijks tot wel 200.000 vrachtwagens. Bijvoorbeeld of ze te zwaar beladen zijn wat invloed heeft op de kwaliteit van het wegennet en de verkeersveiligheid. Ook analyseren we de data uit het meetsysteem en delen we deze waar nodig met de inspectie en politie. Het weigh-in-motion systeem bestaat uit 20 meetpunten en heeft een door het OM erkende landelijke dekking. Hierdoor kunnen we op gefundeerde wijze inzicht geven in het vrachtvervoer over de weg in Nederland. Dankzij mijn werk wordt Nederland beter bereikbaar en veiliger. Dat vind ik een heel mooi doel om dagelijks aan bij te dragen.’