Jasper Middelkamp

30 kilometer techniek dwars door de weilanden
Jasper Middelkamp

Jasper Middelkamp
Adviseur Systeemontwikkeling
Rijkswaterstaat

  • Studeerde Civiele Techniek aan de Universiteit Twente en voltooide deze opleiding in 2011. Werkte na zijn afstuderen een tijdje bij een inspectiebureau. Inspecteerde daar viaducten op betonscheuren en wapeningscorrosie, maar ook stalen bruggen op scheuren in de lasnaden van het wegdek.
  • Kijkt graag voetbal en heeft een seizoenskaart van PEC Zwolle. Ontdekt graag nieuwe dingen. Dat kan zijn door boeken te lezen of door weekendjes weg te gaan.

Jasper Middelkamp is na zijn laatste plek vanuit het traineeship bij Rijkswaterstaat (RWS) bij RWS ‘blijven hangen’, zoals hij zelf zegt. Maar dan wel in een vaste baan bij Grote Projecten en Onderhoud (GPO). Momenteel werkt hij mee aan een nieuwe verbindingsweg tussen Groenlo en Enschede waarbij hij de technische kant bekijkt en beschrijft. Eisen en criteria die RWS aan de weg stelt, maakt hij duidelijk in een aanbesteding richting aannemers.


Eerste echte baan

‘Het traineeship bij Rijkswaterstaat voelde als mijn eerste echte baan. Eerst bij wegendistrict Groningen-Drenthe, daarna bij projectbureau ViA15 in Arnhem. Mijn functie binnen dit project lag op het raakvlak van omgevings- en technisch management: complexe techniek behapbaar maken voor externe partijen zoals de provincie of bewoners. Maar ook eisen uit de omgeving het technische verhaal in fietsen. Denk aan natuurbescherming. Mijn laatste traineeklus was bij Grote Projecten en Onderhoud op de afdeling Advies Technisch Management. Daar werkte ik 3 dagen in de week als system engineer binnen de organisatie zelf en 2 dagen bij het project N18 Varsseveld-Enschede, waar ik meeschreef aan een aanbesteding voor de aanleg van een nieuw stuk weg.

Veiligheid en leefbaarheid

Vanuit mijn laatste traineeplek ben ik doorgestroomd in mijn huidige baan. Hier houd ik me bezig met het verbeteren van kaders en richtlijnen op het gebied van system engineering en ben ik betrokken bij de voorbereiding van een nieuwe weg tussen Groenlo en Enschede. Deze N18 moet in 2018 de veiligheid en de leefbaarheid in de regio Achterhoek-Twente verbeteren. Hier gaat straks 30 kilometer autoweg dwars door de weilanden.

Het is nu een drukke N-weg die door enkele dorpskernen loopt en waar behoorlijk wat ongelukken gebeuren. Ik houd mij bezig met het technisch gedeelte zoals het proces dat de aannemer voldoet aan de eisen uit het contract en dat uiteindelijk een weg wordt opgeleverd die ook aansluit bij de wensen vanuit de omgeving. Naast het technische stuk, hebben aspecten als grondverwerving en geluidsschermen een flinke impact op de omgeving. Het betrekken van stakeholders is dan ook belangrijk.

DBFM-contract

De nieuwe weg tussen Groenlo en Enschede is aanbesteed met een zogenaamd ‘DBFMcontract’: Design Built Finance and Maintain; een aannemer ontwerpt en bouwt de weg, doet een stuk voorfinanciering en krijgt de weg 25 jaar in onderhoud. Dat is een groot verschil met gewone projecten. Ik buig mij binnen het technisch team over vragen als: Waar moet de weg aan voldoen? Hoe willen we aangetoond zien dat de weg volgens contract is gebouwd? En voldoet het aan onze wensen? Ik ben trots dat ik heb bijgedragen aan duidelijke en heldere uitgangspunten in de aanbesteding.’

Ik werk voor Nederland

Ik adviseer over effecten van ingrepen in het watersysteem op voldoende en schoon water

Neeltje Kielen

Senior adviseur water
Rijkswaterstaat

Lees meer over Neeltje Kielen
Ik wil standaardiseren om te kunnen innoveren

Henk Kroeskamp

Afdelingshoofd
Rijkswaterstaat

Lees meer over Henk Kroeskamp
In andere landen hebben ze soms nét andere sociale gebruiken

Kenneth Triest

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kenneth Triest
Bij Rijkswaterstaat voer ik indrukwekkende inkoopprojecten uit

Wiemla Oppentocht-Gangadin

Senior inkoper
Rijkswaterstaat

Lees meer over Wiemla Oppentocht-Gangadin
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet

Lisette van Wijngaarden

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Leon Wijnker
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerard Avontuur
Ik fungeer als brug tussen civiele techniek en de wereld van ICT

Jan Hordijk

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Jan Hordijk
Ik bekijk hoe zout en zoet water bij de Krammersluizen zoveel mogelijk gescheiden blijft

René Boeters

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over René Boeters
Ik houd nieuwe ontwikkelingen en de toepasbaarheid ervan in de gaten

Michiel Koolen

Senior netwerkarchitect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Michiel Koolen
ICT speelt een steeds groter wordende rol in het verduurzamen van onze samenleving

Eefje Smetsers

Rijks ICT-trainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Eefje Smetsers
Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie

Fred Bouwmeester

Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fred Bouwmeester
Tussen Rijkswaterstaat en de samenleving in.

Giel Haarsman

(senior) adviseur assetmanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giel Haarsman
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Daan van der Maas
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon