Jasper Middelkamp

30 kilometer techniek dwars door de weilanden
Jasper Middelkamp

Jasper Middelkamp
Adviseur Systeemontwikkeling
Rijkswaterstaat

  • Studeerde Civiele Techniek aan de Universiteit Twente en voltooide deze opleiding in 2011. Werkte na zijn afstuderen een tijdje bij een inspectiebureau. Inspecteerde daar viaducten op betonscheuren en wapeningscorrosie, maar ook stalen bruggen op scheuren in de lasnaden van het wegdek.
  • Kijkt graag voetbal en heeft een seizoenskaart van PEC Zwolle. Ontdekt graag nieuwe dingen. Dat kan zijn door boeken te lezen of door weekendjes weg te gaan.

Jasper Middelkamp is na zijn laatste plek vanuit het traineeship bij Rijkswaterstaat (RWS) bij RWS ‘blijven hangen’, zoals hij zelf zegt. Maar dan wel in een vaste baan bij Grote Projecten en Onderhoud (GPO). Momenteel werkt hij mee aan een nieuwe verbindingsweg tussen Groenlo en Enschede waarbij hij de technische kant bekijkt en beschrijft. Eisen en criteria die RWS aan de weg stelt, maakt hij duidelijk in een aanbesteding richting aannemers.


Eerste echte baan

‘Het traineeship bij Rijkswaterstaat voelde als mijn eerste echte baan. Eerst bij wegendistrict Groningen-Drenthe, daarna bij projectbureau ViA15 in Arnhem. Mijn functie binnen dit project lag op het raakvlak van omgevings- en technisch management: complexe techniek behapbaar maken voor externe partijen zoals de provincie of bewoners. Maar ook eisen uit de omgeving het technische verhaal in fietsen. Denk aan natuurbescherming. Mijn laatste traineeklus was bij Grote Projecten en Onderhoud op de afdeling Advies Technisch Management. Daar werkte ik 3 dagen in de week als system engineer binnen de organisatie zelf en 2 dagen bij het project N18 Varsseveld-Enschede, waar ik meeschreef aan een aanbesteding voor de aanleg van een nieuw stuk weg.

Veiligheid en leefbaarheid

Vanuit mijn laatste traineeplek ben ik doorgestroomd in mijn huidige baan. Hier houd ik me bezig met het verbeteren van kaders en richtlijnen op het gebied van system engineering en ben ik betrokken bij de voorbereiding van een nieuwe weg tussen Groenlo en Enschede. Deze N18 moet in 2018 de veiligheid en de leefbaarheid in de regio Achterhoek-Twente verbeteren. Hier gaat straks 30 kilometer autoweg dwars door de weilanden.

Het is nu een drukke N-weg die door enkele dorpskernen loopt en waar behoorlijk wat ongelukken gebeuren. Ik houd mij bezig met het technisch gedeelte zoals het proces dat de aannemer voldoet aan de eisen uit het contract en dat uiteindelijk een weg wordt opgeleverd die ook aansluit bij de wensen vanuit de omgeving. Naast het technische stuk, hebben aspecten als grondverwerving en geluidsschermen een flinke impact op de omgeving. Het betrekken van stakeholders is dan ook belangrijk.

DBFM-contract

De nieuwe weg tussen Groenlo en Enschede is aanbesteed met een zogenaamd ‘DBFMcontract’: Design Built Finance and Maintain; een aannemer ontwerpt en bouwt de weg, doet een stuk voorfinanciering en krijgt de weg 25 jaar in onderhoud. Dat is een groot verschil met gewone projecten. Ik buig mij binnen het technisch team over vragen als: Waar moet de weg aan voldoen? Hoe willen we aangetoond zien dat de weg volgens contract is gebouwd? En voldoet het aan onze wensen? Ik ben trots dat ik heb bijgedragen aan duidelijke en heldere uitgangspunten in de aanbesteding.’

Ik werk voor Nederland

Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan

Liesbeth Bijtenhoorn

Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar

Anne Dijkstra

Adviseur
Rijkswaterstaat

Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren

Henk Cox

Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

Bij Rijkswaterstaat heb je te maken met softwareontwikkeling, hardware en netwerkinfrastructuur

Perry van der Weyden

Hoofdingenieur-directeur en CIO
Rijkswaterstaat

Tussen de joystick die een wegverkeersleider bestuurt en de camera’s boven de snelweg gaan wel 10 verschillende ICT-systemen schuil

Hans de Knegt

Projectmanager ICT
Rijkswaterstaat

Met mijn frisse blik denk ik mee over beter inkoopproces

Jeffry Pindus

Inkoopadviseur
Rijkswaterstaat

Ik was vaak onderweg om gesprekken te voeren in België en Duitsland

Steven Smit

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files

Ido Vlaminckx

Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

Ik help de top om problemen in de toekomst te voorkomen

Ingje van Blitterswijk

Business controller
Rijkswaterstaat

Bij Rijkswaterstaat voer ik indrukwekkende inkoopprojecten uit

Wiemla Oppentocht-Gangadin

Senior inkoper
Rijkswaterstaat

Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Ik wil standaardiseren om te kunnen innoveren

Henk Kroeskamp

Afdelingshoofd
Rijkswaterstaat

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon