Zelden of nooit vertoond
‘Een dubbeldeks tunnel met 4 buizen aanleggen dwars door de stad, dat is zelden of nooit vertoond. RWS werkt bij dit project samen met de gemeente Maastricht en woningcorporaties, want boven en rond de tunnel worden ook woningen gebouwd en wordt groen gepland. En ondertussen mocht de verkeersstroom geen hinder ondervinden. Een complexe operatie dus. Als omgevingsmanager licht je de omgeving zo goed mogelijk in. Ik nam de mensen vanaf de start van het project mee in het proces, en schetste de hinder die ze konden verwachten. Omdat de tunnel zo bijzonder is kwamen mensen uit alle windstreken om een kijkje te nemen: scholieren uit Cadier en Keer, maar ook mensen uit Bhutandie hier een opleiding volgen.
Zo kort mogelijke bouwtijd
Om toch een goede doorstroming te houden op de A2, legden we een parallelweg langs de werkzaamheden. We bouwden de tunnel eerst van noord naar zuid, later vanaf 2 kanten, voor een zo kort mogelijke bouwtijd. Alles volgens de ‘cut en cover’-methode: eerst graven, dan een stuktunnelbuis leggen, en dan dichtmaken. Om de bouw te volgen, gebruikten we het Observational Method-systeem, om zettingen van de grond in de gaten te houden waardoor huizen schade zouden kunnen ondervinden. Bij afwijkingen zouden we meteen kunnen ingrijpen, maar die dedenzich gelukkig niet voor. We waren realistisch wat betreft de bouwhinder. Het lukte ons regelmatig om eerder klaar te zijn dan gedacht. Zo werden de voorspelde 10 weken overlast voor de omgeving er uiteindelijk vaak 9. Eind 2016 zal de tunnel operationeel zijn. Waren de Maastrichtenaren eerder wat argwanend, nu zijn ze ‘groets’ (trots) op hun bijzondere tunnel.
Voorrang voor een nieuwe woning
Het is het allerleukst om een probleem op te lossen waarmee de buitenwereld kampt. Een omgevingsmanager doet dat. Bij de aanleg van een parallelweg dwars door de stad zit je eigenlijk automatisch vast aan het verdwijnen van bebouwing. Bij de A2 zorgden wij ervoor dat de meeste woningen in goed overleg werden aangekocht. Nu en dan konden we regelen dat mensen die echt knel zaten, eerder geholpen werden bij de woningbouwverenigingen. Soms stuurde iemand me achteraf nog een bedankbrief. Als dat gebeurt, is je dag meteen goed.
Door een flessenhals
Nu de tunnelbuizen er liggen, en RWS ze uitrust met verkeerssystemen, zit mijn werk erop. Ik ben nu bezig op 2 nieuwe locaties: de A73 in Venlo en de A2 tussen Maasbracht en Sittard-Geleen. 2 wegverbredingen waarbij ik opnieuw omgevingsmanager ben. Het is technisch gezien misschien minder ingewikkeld dan zo’n tunnel, maar logistiek gezien is het opnieuw een flinke puzzel. Dit is namelijk het smalste stukje Nederland. En weer zijn er vele spelers: omwonenden, 3 gemeentes, een waterschap, de provincie en meerdere grote industrieterreinen. Ligt het verkeer op de route stil, dan blokkeer je als het ware de slagader van Limburg. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.’