Jeroen Maas

Het lukte ons regelmatig om eerder klaar te zijn met de werkzaamheden dan gedacht
Jeroen Maas

Jeroen Maas
Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

  • Studeerde civiele techniek aan de TU Delft, met de specialisatie gecombineerd goederenvervoer. Kwam vervolgens bij Rijkswaterstaat Limburg terecht, waar hij verkeerskundige modellen ontwikkelde. Belandde na diverse functies bij verschillende projecten, 5 jaar geleden op de post van omgevingsmanager.
  • Tennist en loopt hard, en is hulptrainer op de hockeyclub van zijn zoons. Daarnaast ziet Jeroen zich na een jarenlang verblijf in Limburg inmiddels als waar liefhebber van ‘het Bourgondische leven’.

De afgelopen 5 jaar legde Rijkswaterstaat (RWS) een dubbeldeks tunnel in de A2 aan, dwars door Maastricht. Jeroen Maas was als omgevingsmanager de verbinding tussen het project en de omwonenden en zocht naar oplossingen voor de onvermijdelijke overlast.


Zelden of nooit vertoond

‘Een dubbeldeks tunnel met 4 buizen aanleggen dwars door de stad, dat is zelden of nooit vertoond. RWS werkt bij dit project samen met de gemeente Maastricht en woningcorporaties, want boven en rond de tunnel worden ook woningen gebouwd en wordt groen gepland. En ondertussen mocht de verkeersstroom geen hinder ondervinden. Een complexe operatie dus. Als omgevingsmanager licht je de omgeving zo goed mogelijk in. Ik nam de mensen vanaf de start van het project mee in het proces, en schetste de hinder die ze konden verwachten. Omdat de tunnel zo bijzonder is kwamen mensen uit alle windstreken om een kijkje te nemen: scholieren uit Cadier en Keer, maar ook mensen uit Bhutandie hier een opleiding volgen.

Zo kort mogelijke bouwtijd

Om toch een goede doorstroming te houden op de A2, legden we een parallelweg langs de werkzaamheden. We bouwden de tunnel eerst van noord naar zuid, later vanaf 2 kanten, voor een zo kort mogelijke bouwtijd. Alles volgens de ‘cut en cover’-methode: eerst graven, dan een stuktunnelbuis leggen, en dan dichtmaken. Om de bouw te volgen, gebruikten we het Observational Method-systeem, om zettingen van de grond in de gaten te houden waardoor huizen schade zouden kunnen ondervinden. Bij afwijkingen zouden we meteen kunnen ingrijpen, maar die dedenzich gelukkig niet voor. We waren realistisch wat betreft de bouwhinder. Het lukte ons regelmatig om eerder klaar te zijn dan gedacht. Zo werden de voorspelde 10 weken overlast voor de omgeving er uiteindelijk vaak 9. Eind 2016 zal de tunnel operationeel zijn. Waren de Maastrichtenaren eerder wat argwanend, nu zijn ze ‘groets’ (trots) op hun bijzondere tunnel.

Voorrang voor een nieuwe woning

Het is het allerleukst om een probleem op te lossen waarmee de buitenwereld kampt. Een omgevingsmanager doet dat. Bij de aanleg van een parallelweg dwars door de stad zit je eigenlijk automatisch vast aan het verdwijnen van bebouwing. Bij de A2 zorgden wij ervoor dat de meeste woningen in goed overleg werden aangekocht. Nu en dan konden we regelen dat mensen die echt knel zaten, eerder geholpen werden bij de woningbouwverenigingen. Soms stuurde iemand me achteraf nog een bedankbrief. Als dat gebeurt, is je dag meteen goed.

Door een flessenhals

Nu de tunnelbuizen er liggen, en RWS ze uitrust met verkeerssystemen, zit mijn werk erop. Ik ben nu bezig op 2 nieuwe locaties: de A73 in Venlo en de A2 tussen Maasbracht en Sittard-Geleen. 2 wegverbredingen waarbij ik opnieuw omgevingsmanager ben. Het is technisch gezien misschien minder ingewikkeld dan zo’n tunnel, maar logistiek gezien is het opnieuw een flinke puzzel. Dit is namelijk het smalste stukje Nederland. En weer zijn er vele spelers: omwonenden, 3 gemeentes, een waterschap, de provincie en meerdere grote industrieterreinen. Ligt het verkeer op de route stil, dan blokkeer je als het ware de slagader van Limburg. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.’

Ik werk voor Nederland

Ik adviseer over effecten van ingrepen in het watersysteem op voldoende en schoon water

Neeltje Kielen

Senior adviseur water
Rijkswaterstaat

Met mooi weer zien we zeehonden. Bij storm vliegen de computers door de stuurhut.

Florus Noordhoek

Kapitein
Rijkswaterstaat

Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie

Fred Bouwmeester

Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren

Henk Cox

Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

Ik ben de schakel tussen ICT’ers en professionals met een andere functie

Giovanni Eersteling

Senior adviseur bedrijfsvoering
Rijkswaterstaat

Met mijn frisse blik denk ik mee over beter inkoopproces

Jeffry Pindus

Inkoopadviseur
Rijkswaterstaat

Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan

Liesbeth Bijtenhoorn

Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Bij Rijkswaterstaat heb je te maken met softwareontwikkeling, hardware en netwerkinfrastructuur

Perry van der Weyden

Hoofdingenieur-directeur en CIO
Rijkswaterstaat

Ik was vaak onderweg om gesprekken te voeren in België en Duitsland

Steven Smit

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

We willen niet dat mensen ’s nachts wakker liggen door piepende shovels

Koen Workel

We willen niet dat mensen ’s nachts wakker liggen door piepende shovels
Rijkswaterstaat

Tussen Rijkswaterstaat en de samenleving in.

Giel Haarsman

(senior) adviseur assetmanagement
Rijkswaterstaat

Zorgen voor technische systemen in 2 tunnels achter elkaar, dat is echt een mooie puzzel

André Ploeg

Senior adviseur
Rijkswaterstaat

Ik help de top om problemen in de toekomst te voorkomen

Ingje van Blitterswijk

Business controller
Rijkswaterstaat

Ik houd nieuwe ontwikkelingen en de toepasbaarheid ervan in de gaten

Michiel Koolen

Senior netwerkarchitect
Rijkswaterstaat

Ik wil standaardiseren om te kunnen innoveren

Henk Kroeskamp

Afdelingshoofd
Rijkswaterstaat

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon