Ga direct naar navigatie Ga direct naar hoofdcontent

Sanne Oosterloo

Onze software maakt toetsen en examens voor scholieren meer van deze tijd
Sanne Oosterloo

Sanne Oosterloo
Functioneel ontwerper DUO
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

  • Studeerde International Communications aan de Hanzehogeschool Groningen. Werkte na haar studie als softwaretester in het bedrijfsleven. Ging in 2013 bij DUO aan de slag, eerst als tester, een jaar later als functioneel ontwerper. Speelt graag tennis op competitieniveau. Woont in Groningen, de stad waar ze geboren werd.

Als functioneel ontwerper bij Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) werkt Sanne Oosterloo tot in detail de ‘bouwtekening’ van Facet uit. In het softwaresysteem Facet leggen scholieren digitaal toetsen en examens af. DUO, de uitvoeringsorganisatie voor het onderwijs, ontwikkelt en beheert het systeem in opdracht van het College voor Toetsen en Examens.

User stories

‘In 2013 kwam ik bij DUO in een ‘startersklasje’ terecht met 5 andere twintigers. We volgden trainingen en workshops en werden in een paar weken klaargestoomd voor een ICT-functie. Eerst werkte ik als softwaretester, al snel stroomde ik door naar functioneel ontwerp. Ik maak ‘user stories’ die beschrijven welke functionaliteiten een gebruiker nodig heeft en waarom. Momenteel werk ik functionaliteiten uit voor Facet, een systeem voor digitaal toetsen en examineren. 5 jaar geleden ging Facet de lucht in voor het voortgezet onderwijs en mbo. Nu komt daar basisonderwijs bij. Voor die sector zijn weer nieuwe functionaliteiten nodig. Leraren willen bijvoorbeeld de voortgang kunnen volgen terwijl een leerling een toets maakt.

Standup-meeting

Bij DUO werken we volgens Scrum en DevOps: methodieken om ICT-projecten vlot en efficiënt te laten verlopen. Als scrummaster begeleid ik de standup-meeting. Elk teamlid vertelt wat hij gisteren heeft gedaan, wat hij vandaag gaat doen en of hij hindernissen heeft of verwacht. Vroeger verliep een ICT-project trager. Eerst ging functioneel ontwerp alle functionaliteiten uitgebreid beschrijven in een Word-document. Daarna gingen de ontwikkelaars aan de slag, en in de 3e fase werd de software getest. Nu verloopt de ontwikkeling in kleine brokken, waar iedereen tegelijk aan werkt. Die snelheid zorgt ervoor dat ontwerp- of bouwfoutjes eerder aan het licht komen en snel kunnen worden hersteld.

Steeds maar doorvragen

Ik houd van de dynamiek van dit werk. We werken in zogenaamde sprints, perioden van 3 weken waarin we bepaalde softwarefunctionaliteiten getest en wel opleveren. Om zo’n sprint te halen, overleg ik elke dag met de opdrachtgever, de product owner, technisch applicatiebeheerders, bouwers en testers. Soms hebben we iets helemaal uitgedacht, en moet het toch anders. Ik vind het leuk om bij de opdrachtgever precies boven tafel te krijgen waarom een bepaalde functionaliteit nodig is. Ik vraag door en door. Wat willen we nu precies bereiken? Analytisch vermogen is benodigd in mijn werk, net als leergierigheid.

Meer van deze tijd

Over Facet ben ik heel enthousiast. Met deze software maken we het toetsen en examineren voor scholieren meer van deze tijd, want examens bevatten geavanceerde vragen met bijvoorbeeld beeld en geluid. Zo zijn er rekenvragen waarbij je grafieken kan tekenen of formules kan invoeren. Een ander voordeel is de mogelijkheid van adaptief toetsen. Wat inhoudt dat de toets zich aanpast aan het niveau van de leerling. Voor leraren betekent Facet veel minder correctietijd omdat toetsen en examens met gesloten vragen direct automatisch gescoord worden en de open vragen beter leesbaar zijn. Bij DUO zetten we maximaal in op gebruiksvriendelijkheid en degelijkheid. We maken een betaalbaar, toekomstbestendig systeem zonder al te veel toeters en bellen. De nieuwbouw van software maakt dit werk leuk voor mij, een beheerfunctie zou minder bij me passen. Zolang Facet blijft groeien, zit ik hier nog goed op mijn plek’

Gerelateerde artikelen

Ik werk voor Nederland

Vroeger duurde het 6 weken om de hele testinfrastructuur goed werkend te krijgen, nu nog maar 6 minuten
Martijn Straatman
Java developer
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Studeerde informatica in Groningen. Werkt sinds 2000 bij DUO, en sinds 2006 in de ICT. Heeft behoorlijk wat ICT ontwikkelingen van dichtbij meegemaakt.

Lees meer over Martijn
Ik ben als software architect vanaf het begin betrokken bij de vernieuwing van de studiefinancieringssystemen
Jaap Sterenborg
Software architect DUO
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


Lees meer over Jaap
Ik onderzoek wat maatschappelijk wenselijk en financieel mogelijk is
Daan Stipdonk
Bestuurssecretaris
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Studeerde Internationale Betrekkingen in Groningen. Deed een masterprogramma Internationale Economie in Istanbul en liep stage bij de grootste ondernemersorganisatie van Nederland ...

Lees meer over Daan
De soft skills van een ICT’er worden steeds belangrijker
David Duyff
Functioneel tester DUO
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


Lees meer over David
Ik geloof in een leven lang leren
Jesse Zuurmond
Beleidsmedewerker Media en Creatieve industrie
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Behaalde zijn masterdiploma nieuwe media en digitale cultuur aan de Universiteit Utrecht. Volgde daarnaast een minor journalistiek en schreef als freelance journalist voor het tijd...

Lees meer over Jesse
Als trainee doe je veel verschillende ervaringen op, als beleidsmedewerker ga ik meer de diepte in
Jolien van der Vegt
Senior beleidsmedewerker
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Studeerde bestuurs- en organisatiewetenschap in Utrecht. Begon als trainee op de directie Leraren van OCW. Was ook gedetacheerd bij de Europese Commissie in Brussel waar ze werkte ...

Lees meer over Jolien
Ik werk aan goed onderwijs voor asielzoekers. Een actueel en belangrijk thema
Sabine Roorda-van Westen
Beleidsmedewerker
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Studeerde pedagogische wetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed de master maatschappelijke opvoedingsvraagstukken. Werkte daarna als onderzoeksassistent bij de Onderzoeksr...

Lees meer over Sabine
Als leerlingen geen examens kunnen doen, moeten wij rennen om de boel te redden
Arjan Vliem
Cloud engineer DUO
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Studeerde werktuigbouwkunde in Delft. Is naast zijn werk voor de Rijksoverheid voorzitter van een sportvereniging en voorzitter van het dorpshuis in zijn woonplaats.

Lees meer over Arjan
Verzilver je wel of niet je recht op onderwijs, daar gaat het om
Bastijn Ravenshorst
Beleidsmedewerker
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Studeerde internationale betrekkingen en internationale organisatie in Groningen.

Lees meer over Bastijn
Je moet snel kunnen schakelen tussen veel verschillende onderwerpen
Joris Mols
Senior adviseur/controller
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Deed een bachelor Economie en Management en studeerde daarna Rechten in Maastricht. Werkte een half jaar als projectmedewerker bij de Rabobank voordat hij startte als financial tra...

Lees meer over Joris
Down iconLinks iconRechts iconUp iconFacebook iconInstagram iconLinkedin iconLinkedin iconMagnet.me iconMenu iconSearch iconTwitter iconTwitter icon