Event Informatiemanagement @Rijksoverheid

Werken als informatieprofessional bij de Rijksoverheid, wat is dat nu precies? Tijdens het event informatiemanagement @ Rijksoverheid op 15 september stond het werk binnen het domein informatiehuishouding en de carrièremogelijkheden op dit gebied centraal. Zo’n 800 mensen meldden zich aan om online te luisteren naar presentaties en gesprekken met informatieprofessionals van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Tweede Kamer, de Justitiële Informatiedienst (Justid) en Doc-Direkt.

Informatiehuishouding op de kaart

De Informatiemanagement events @Rijksoverheid worden een paar keer per jaar georganiseerd om een kijkje te geven in het diverse werk van de Rijksoverheid. Benita Brouwer presenteert dit keer vol enthousiasme, begeleidt de gesprekken en stelt de vragen van kijkers aan de sprekers.

Wat is informatie?

Aan Guiny Kustner, programmadirecteur Informatiehuishouding bij Justid, de eer om te beginnen met haar presentatie over informatiehuishouding binnen de Justitiële Informatiedienst. Ze probeert een antwoord te vinden op de vraag: ‘wat is informatie eigenlijk?’ Met een plaat laat ze zien dat het heel omvangrijk is. ‘Jaren heeft informatie te weinig aandacht gehad, maar daar hebben incidenten als de toeslagenaffaire verandering in gebracht. Het vertrouwen in de overheid is afgenomen. Duurzaam toegankelijke informatie is daarom nog belangrijker. Op dit mooie vakgebied kunnen we dit vertrouwen terugwinnen. Ons vakgebied groeit, en er is een groot tekort aan goede mensen.’

Wie kunnen solliciteren?

Volgens Guiny kan iedereen zich het vakgebied eigen maken. ‘Het is in je voordeel als je een opleiding op dit gebied hebt, bijvoorbeeld rechten, informatie- of archiefwetenschappen. Maar je kunt ook veel leren tijdens het werk. Het belangrijkste: je moet van informatie houden. Dat zit in je houding en gedrag. Als je werkt bij de overheid, dan ben je altijd met de maatschappij bezig. Dat moet je dus ook aanspreken.’

Rondetafelgesprek

Dan volgt discussie aan de hand van een aantal stellingen. Meerdere informatieprofessionals schuiven aan voor het rondetafelgesprek:  

  • Jan Rooijmans (ministerie van Justitie en Veiligheid), teammanager advies informatievoorziening
  • Jacco den Dulk (Justitiële Informatiedienst), manager juridisch cluster
  • Vincent Lageweg (Tweede Kamer), teamleider archief en collecties
  • Patricia Moeskops (Doc-Direkt), senior informatieadviseur
Informatiebeheer is perfecte match met wat ik leuk vind
Vincent Lageweg adviseur informatiebeheer portet

Vincent Lageweg
Teamleider archief en collecties
Tweede Kamer der Staten-Generaal

Stelling 1: Iedereen maakt kans om bij het Rijk te komen werken

Jan: ‘Het is wel makkelijk als je een beetje snapt hoe de overheid werkt. Anders moeten collega’s je erg veel uitleggen.’
Jacco: ‘Volgens mij gaat het om nieuwsgierig zijn en open staan voor dit werk. Jouw drijfveer is belangrijker dan het juiste papiertje.’
Patricia: ‘Je leert het meeste in de praktijk, maar je moet wel een besef hebben waar je het voor doet.’
Vincent: ‘Ik heb zelf filosofie gestudeerd, maar toch alles geleerd tijdens het werk.’

Stelling 2: Duurzame toegankelijkheid is het nieuwe archiveren

Patricia: ‘Archieveren impliceert dat je het achteraf doet. Maar tegenwoordig kijken we vooraf al goed waar we informatie opslaan. Daarom past deze term inderdaad beter.’
Jan: ‘Vroeger was archiveren met je papieren naar de kelder. Dat is nu compleet anders. Bij ieder project wordt het tijdens de start meegenomen.’  Jacco: ‘Door onze vernieuwde technologie is er zoveel informatie. Kijk maar eens naar je eigen whatsapp. In dit vakgebied is het ook leuk dat je die ontwikkelingen goed kunt volgen.’
Vincent: ‘De overheid was reactief, maar we kunnen nu ook zelf nieuwe techniek toepassen. Zo is de informatie op onze websites bijvoorbeeld ook toegankelijk voor slechtzienden’

Stelling 3: Informatiemanagement is een breed vakgebied

Jacco: ‘Dat klopt zeker, en ik denk dat iedereen hier aan tafel dat vindt. Er zitten zoveel facetten in. Eigenlijk is iedereen in een organisatie wel met informatie bezig. We hebben tegenwoordig bijvoorbeeld business analisten, projectleiders en informatiespecialisten.’
Patricia: ‘Interessant aan deze vernieuwingen vind ik ook het stuk verandermanagement. Hoe neem je iedereen mee? Dat is ook een belangrijk onderdeel van informatie.’

Leerhuis Informatiehuishouding

Na een korte pauze is het de beurt aan Eric Kokke, senior projectadviseur Leerhuis Informatiehuishouding, om de deelnemers mee te nemen in het het platform dat is bedoeld voor alle informatieprofessionals binnen de Rijksoverheid. Het  staat vol met opleidingen, e-learnings, video’s en een kennisbank. Eric begint met een korte animatie over het leerhuis en de informatieheld.

Persoonlijke ontwikkeling

De rol van informatiebeheerder is de afgelopen jaren enorm veranderd, vertelt Eric. En daar horen ook andere competenties bij. Daar is een programma met cursussen en opleidingen voor ontwikkeld binnen het Leerhuis. Ook is het via dit platform gemakkelijk om collega’s te leren kennen. En op nieuwe informele manieren zoals een leerexpeditie of serious gaming jezelf te ontwikkelen.

Quiz

Dan is er nog tijd voor een quiz, met als prijs een opleiding naar keuze uit het leerhuis. Via Mentimeter kunnen alle deelnemers meedoen. Weet jij bijvoorbeeld wat de meest gezochte term op Google was in Nederland in 2021? Juist, Peter R. de Vries. Ook werden de deelnemers gevraagd of een bepaald filmpje fake of echt nieuws was. Tot slot wordt de winnaar bekend gemaakt.

Op de hoogte blijven?

Aan het einde van het evenement bedankt Benita alle sprekers en de deelnemers. Er komt een QR-code voorbij, waarmee deelnemers worden doorgestuurd naar vacatures op de website Werken voor Nederland. Ook kunnen deelnemers via de mail aangeven met welke organisatie(s) ze graag verder willen praten over bijvoorbeeld carrièremogelijkheden of plekken voor stages of afstudeeropdrachten. Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen, events en natuurlijk carrièrekansen binnen het vakgebied informatiemanagement bij de Rijksoverheid? Meld je dan nu aan voor de updates. Wil jouw organisatie een volgende keer ook deelnemen aan het event informatiemanagement @Rijksoverheid? Zoek dan contact via wervingIHH@rijksoverheid.nl.

Wil je op de hoogte blijven van dit soort events en tips & tricks om (nog) beter aan nieuw talent te komen binnen het domein informatiehuishouding? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van het project Versterking capaciteit informatiehuishouding.

Heb je dit eventement gemist?

Hier kun je het event Informatiemanagement @Rijksoverheid terugkijken via YouTube.

Sprekers en organisatoren van het event Informatiemanagement @Rijksoverheid
Sprekers en organisatoren van het event Informatiemanagement @Rijksoverheid

Deze organisaties deden mee

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon