Ga direct naar navigatie Ga direct naar hoofdcontent

Agile werken aan miljoenen toeslagen

Tamara Schreuder

Tamara Schreuder

Applicatieontwikkelaar - Belastingdienst

De Belastingdienst keert jaarlijks ruim 10 miljard euro aan toeslagen uit aan zo’n 7 miljoen huishoudens in Nederland. Het aanvragen en beheren van deze toeslagen gaat via een toeslagenportaal. Tamara Schreuder en Marko Hendriks van de ICT-organisatie van de Belastingdienst houden zich bezig met de constante doorontwikkeling van het portaal.

Aanvragen en mutaties snel en goed afhandelen

Tamara Schreuder en Marko Hendriks werken bij het Centrum voor Applicatieontwikkeling en - onderhoud van de Belastingdienst (B/CAO) in Apeldoorn. Een van de taken van de Belastingdienst is alle aanvragen en mutaties op het gebied van zorg-, huur-, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget binnen een vaste tijd efficiënt afhandelen. Het toeslagenportaal, waaraan Tamara werkt als applicatieontwikkelaar en Marko als ontwerper, is het belangrijkste middel om dit doel te bereiken.

Tussen de 70.000 en 90.000 unieke bezoekers per dag

Het toeslagenportaal geldt als het visitekaartje van de Belastingdienst. Iedereen met een DigiD kan inloggen bij toeslagen.nl en een toeslag berekenen, aanvragen en beheren. Ook voor een actueel inzicht in toeslagen, beschikkingen en betalingsgegevens kunnen mensen op het portaal terecht. De website trekt tussen de 70.000 en 90.000 unieke bezoekers per dag. Marko: ‘Jaarlijks komen er 1 miljoen nieuwe aanvragen binnen en verwerken we 3,4 miljoen wijzigingen.’ Het up-to-date houden van het portaal is een flinke uitdaging. Tamara: ‘Het portaal was een aantal jaren geleden een voorbeeld van innovatie, maar we moeten wel blijven meebewegen met alle veranderingen op ICT-gebied.’

  • Minder fouten maken bij aanvragen toeslag

    De drempel om een toeslag aan te vragen moet zo laag mogelijk zijn. Zo hebben Tamara, Marko en hun collega’s een paar jaar geleden de app ’Jouw zorgtoeslag’ gelanceerd. Hiermee kunnen mensen via hun smartphone snel en eenvoudig zorgtoeslag aanvragen, gegevens bekijken of een inkomenswijziging doorgeven. ‘De Belastingdienst is voortdurend op zoek naar manieren om het makkelijker te maken en ervoor te zorgen dat mensen minder fouten maken bij het aanvragen. Om te voorkomen dat mensen geld terug moeten betalen na een definitieve berekening’, licht Tamara toe. ‘Dat is voor sommige mensen echt een probleem.’ Marko: ‘Wij krijgen onze opdrachten vanuit de business, dat wil zeggen van de afdeling Informatiemanagement van Toeslagen. Deze interne opdrachtgever wil bijvoorbeeld dat burgers de juiste wijzigingen op de juiste momenten doen. Wij vertalen dat naar de techniek.’ De business bepaalt het ’wat’ en ’waarom’, B/CAO het ’hoe’.

    'Met onze Agile-aanpak creëren we een sterke verbinding tussen business en IT'

    Tamara Schreuder
    Tamara Schreuder
    Caption

    Meer dan 25 componenten

    De burger die een aanvraag doet, ziet alleen de voorkant: het portaal zelf. Maar het hele ICT-landschap van Toeslagen bestaat uit wel 25 functionele componenten of systemen. Tamara: ‘Je kunt het zien als een ketting. Wij hebben een rechtstreekse afhankelijkheid met onder andere een klantbeeldsysteem: een documentensysteem waarin de beschikkingen staan en een poort waar wij mutaties en aanvragen naartoe sturen. Deze poort stuurt de wijziging weer door naar een andere component binnen het toeslagendomein. In dit component wordt de wijziging vervolgens verwerkt en dan naar het klantsysteem gestuurd. Als het daarin verwerkt is, wordt het zichtbaar in het toeslagenportaal. Een nieuw feit – laten we een inkomenswijziging als voorbeeld nemen – kan in weer een ander component tot een nieuwe beschikking leiden. Iemand heeft dan recht op meer of minder toeslag. Als dat het geval is, wordt die informatie ook naar het klantsysteem gestuurd en vervolgens getoond in het portaal.’

    Verschillende bronnen

    ‘Wij verwerken ook informatie in het toeslagenportaal uit systemen van andere overheidsorganisaties, van het UWV tot het Centraal Justitieel Incassobureau, van de Sociale Verzekeringsbank tot de Gemeentelijke Basisadministratie. We zijn afhankelijk van de juistheid en volledigheid van de informatie uit al deze bronnen’, aldus Marko. Tamara: ‘Het burgerportaal is eigenlijk alleen de presentatie van de gegevens die uit andere componenten komen, zowel van binnen als van buiten het toeslagendomein.’

    Moderne technieken

    De infrastructuur van Toeslagen bestaat uit meer dan 120 servers en 35 TB aan storage. Allemaal gebouwd met .Net. ‘Ik kom nog steeds ICT’ers tegen die denken dat de Belastingdienst een stoffige bende is. Een omgeving waar alleen maar programmeertalen gebruikt worden die 30 jaar oud zijn’, lacht Tamara. ‘Niets is minder waar. De Belastingdienst vernieuwt voortdurend. Ook wat technieken betreft. Zo maken we nu onder meer gebruik van .NET (C#, ASP.NET, MVC), AngularJS, HTML 5, CSS, Git.’ Marko: ‘Kortom, wij zitten met Toeslagen in een complex ICT-landschap, waarbinnen een heleboel teams opereren. Teams die onderling sterk afhankelijk zijn van elkaar vanwege de verwevenheid van alle ICT-onderdelen.’

    'Er zijn bij het toeslagenportaal altijd nieuwe wensen, nieuwe sprints, nieuwe releases'

    Marko Hendriks

    Scaled Agile Framework (SAFe)

    Om alle teams in goede samenhang te laten werken en afhankelijkheden tijdig op te sporen, werken steeds meer onderdelen binnen B/CAO volgens het Scaled Agile Framework (SAFe). Een team in SAFe is relatief klein en stuurt zichzelf aan. Samen creëren de teams een Release Train, waarin alle werkzaamheden van de teams die aan 1 product of wijziging werken, zijn gecoördineerd. ‘Stel dat we de presentatievorm willen verbeteren van de actuele berekening en beschikking op het toeslagenportaal. Met een Release Train kijken we wat de impact van zo’n wijziging betekent’, legt Marko uit. ‘Is het technisch mogelijk? Is het technisch wenselijk? Wat zijn de consequenties? Wie zijn hier allemaal bij betrokken?’ Dit wordt besproken tijdens een 2-daags Program Increment-event (PI-event), waarbij iedereen aanschuift die iets met een bepaalde feature te maken heeft: ontwikkelaars, testers, architecten, productowners en de managers van de business.

    Elke 4 weken een release

    Als alle afhankelijkheden tijdens het PI-event bepaald zijn en alle features helder zijn, worden prioriteiten vastgesteld, userstories geschreven en een integrale planning gemaakt voor de komende 10 weken. In sprints van 2 weken werken diverse scrumteams vervolgens aan de userstories, tot aan de release. 2 keer in de week komen alle scrummasters bij elkaar. Met de productowners en de Release Train-engineers. Samen wordt bekeken of features nog volgens plan verlopen. En of er valkuilen en uitdagingen (impediments) – ook voor andere teams binnen de Release Train – opdoemen.

    Voor de portemonnee van burgers

    ‘Bij Toeslagen werken we voor mensen in de samenleving. Je weet waar je het voor doet, dat geeft veel voldoening’, vertelt Marko. Mensen voelen het immers in hun portemonnee. Ook de inhoud van het werk motiveert. Tamara somt het op: ‘Werken in een complexe ICT-omgeving, met moderne technieken en volledig Agile.’ ‘Ik kan met gemak tot aan mijn pensioen werken bij de Belastingdienst. Er is hier zo ontzettend veel te doen’, vult Marko aan. ‘Je krijgt hier bovendien volop de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen door scholing en het regelmatig wisselen van team. Je leert altijd weer nieuwe dingen.’

/
/
/
/
/
/

Meer over de organisatie

Meer relevante ICT artikelen

Als een van de grootste ICT-werkgevers van ons land biedt de Rijksoverheid een enorme diversiteit aan werk voor ICT'ers.

Down iconLinks iconRechts iconUp iconFacebook iconInstagram iconLinkedin iconLinkedin iconMagnet.me iconMenu iconSearch iconTwitter iconTwitter icon