Ga direct naar navigatie Ga direct naar hoofdcontent

Betere gezondheidszorg door informatie en ICT

Datagestuurd toezicht houden. Een belangrijk thema voor ICT´ers bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd Marieke Teerds is hoofd van de afdeling Informatie en ICT en zorgt met haar team voor veilige informatie uitwisseling van gegevens tussen zorgaanbieders, inspectie en ketenpartners.

Veilige en goede zorg

‘Alles gaat straks nog beter bij de IGJ, als data direct beschikbaar komen voor de inspecteurs die ze in de dagelijkse praktijk moeten gebruiken. Ze zijn dan zelf in staat om hierop analyses uit te voeren en te visualiseren. Dat helpt bij de uitvoering van het toezicht. Het heeft ook de nodige consequenties voor beheer en opslag van data. Toezicht houden op de zorg doen we op basis van informatie. Denk bijvoorbeeld aan klachten van patiënten of een melding van een incident in een ziekenhuis. Het is belangrijk dat we die informatie goed opslaan, goed verwerken en goed kunnen analyseren.’ Aldus Marieke. Zo’n 40.000 instellingen en bedrijven in de gezondheidszorg vallen onder het toezicht van de IGJ Van huisarts tot geneesmiddelenfabrikant, van verpleeghuis tot verloskundige. Met ruim 600 medewerkers ziet de inspectie erop toe dat alle zorg veilig is. Maar ook mensgericht en van goede kwaliteit.

Informatie

Marieke vervolgt: ´De afdeling Informatie en ICT beheert en ontwikkelt allerlei toepassingen voor het toezicht op de gezondheidszorg. Zoals het eigen workflowsysteem dat meer dan 10.000 meldingen per jaar registreert. Dit systeem wordt in 2018 vervangen door het project Informatievoorziening van morgen. Het systeem heet SPEC en is gebouwd in Pega. Daar gebruiken wij het document management systeem Alfresco bij. Omdat informatie verzamelen een belangrijk onderdeel is van het toezicht houden, wordt ook intensief gebruik gemaakt van registers, opendata bronnen en zelf uitvragen door middel van formulierentools´.

Dashboard

Een ander belangrijk instrument bij de IGJ is het zogeheten dashboard. Daarop kunnen de inspecteurs een actueel beeld zien van de prestaties van zorginstellingen. Het dashboard combineert eigen data van de IGJ met informatie van buiten. Zoals die van de zorgkaart Nederland, het online platform waar je openbare informatie over zorgaanbieders kunt vinden en waar je waarderingen van patiënten kunt lezen. Dashboard blijft, maar het team van Marieke kijkt ook naar andere manieren om inspecteurs makkelijker toegang te geven tot data, bijvoorbeeld met visualisaties als infographics.

Wennen aan de digitale inspectie

Het werk van inspecteurs wordt met deze toepassingen een stuk overzichtelijker. ‘Het is niet dat we met het project zomaar even een nieuwe voorziening invoeren. De hele organisatie verandert mee. En als het goed is, gaan onze inspecteurs op een andere manier werken. Wij moeten ze daarbij helpen en samen met hen bekijken wat de organisatie in de toekomst nodig heeft, zegt Marieke.’

Gedrevenheid

Marieke: ´Werken bij de Rijksoverheid is qua ICT soms anders dan bijvoorbeeld in het bedrijfsleven. Hier spelen meer factoren mee dan alleen de factor geld. Mensen die werken bij de IGJ hebben een totaal andere drive: kwaliteit van zorg beter willen maken. Die gedrevenheid geeft energie´.

Meer relevante artikelen

Down iconLinks iconRechts iconUp iconFacebook iconInstagram iconLinkedin iconLinkedin iconMagnet.me iconMenu iconSearch iconTwitter iconTwitter icon