Jan Kolvoort

Met de zonnepanelen op het middenterrein wekt het knooppunt zijn eigen stroom op
Jan Kolvoort

Jan Kolvoort
Omgevingsmanager wegverbreding A6
Rijkswaterstaat

  • Studeerde civiele techniek aan de TU Delft, richting verkeersbouwkunde. Begon in 1980 bij de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, die 10 jaar later opging in Rijkswaterstaat. Sinds 2008 is Jan omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat Midden-Nederland.
  • Behalve van snelwegen houdt Jan van fietspaden: hij is regelmatig te vinden op de racefiets. Jan heeft jarenlang een jeugdorkest begeleid, en zou graag zijn dwarsfluit weer eens oppakken. Ook leest hij graag historische boeken, romans en non-fictie.

Binnen Rijkswaterstaat is omgevingsmanager Jan Kolvoort de intermediair tussen het projectteam dat de A6 verbreedt en de vele omgevingspartijen. Hij heeft een breed werkpakket: het coördineren van grondaankoop, het bewaken van de geluidssituatie en de luchtkwaliteit, maar bijvoorbeeld ook de zorg voor een schone bodem.


Duurzame aanleg

‘Rijkswaterstaat breidt het wegennet uit tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Het is een omvangrijk project dat jarenlang loopt, en bestaat uit afzonderlijke deelprojecten rond de A1, de A6, de A9 en de A10. Bij de A6 gaat het om een verbreding van de bestaande weg, van 2 keer 2 naar 2 keer 4 stroken. Het is een langgekoesterde wens van Almere, dat hierdoor beter bereikbaar zal worden. Deze gemeente heeft ons gevraagd om een stuk van de A6 duurzaam aan te leggen. We gaan de aannemer stimuleren met financiële prikkels: hoe meer hij het grondstoffentransport beperkt, hoe hoger het kostenvoordeel dat hij heeft. Zo bevorder je het hergebruik van zand en grond op locatie. Daarnaast betekent minder transport ook minder CO2-uitstoot.

Zonnepanelen in een verkeersknooppunt

Dit voorjaar selecteren we de aannemer voor het hele traject, en in 2017 beginnen de werkzaamheden. Behalve duurzaam aangelegd, moet het traject ook deels energieneutraal in het gebruik worden. Na brainstormsessies met marktpartijen en onderzoekers bedachten we dat dit kon met behulp van zonne-energie. Het grasland tussen de verschillende wegen binnen een knooppunt is eigendom van Rijkswaterstaat. Zulke stukken zijn verder ontoegankelijk, dus perfecte plekken voor zonnepanelen.

De keuze viel op het grasland binnen het knooppunt A6/A27. Met het formaat van een bescheiden voetbalveld is het groot genoeg om alle stroom op te wekken voor verlichting, matrixborden en dergelijke.

Terug waar het ooit begon

Ik werk niet voor het eerst aan het wegennet bij Almere. Dat deed ik aan het begin van mijn carrière ook al, toen ik bij de toenmalige Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders projectleider was bij de aanleg van de stedelijke hoofdwegen in Almere en Zeewolde. Flevoland zou pas 5 jaar later een provincie worden, en het wegennet was nog lang niet af. De Rijksdienst ging in 1989 op in Rijkswaterstaat IJsselmeergebied, en ik werd vervolgens afdelingshoofd natte-planstudies in Lelystad. Hierop volgde een aantal jaren als afdelingshoofd Wegen en Verkeer in dezelfde regio. Altijd bleef ik in Flevoland werken, vanaf 2008 in de rol van omgevingsmanager. In die tijd was ook net de planstudie voor de verbreding van onder andere de A6 gestart, en keerde ik terug naar de plek waar het allemaal ooit begon. Het is erg leuk om de wegen van toen terug te zien, en me tegelijk bezig te houden met de snelweg van de toekomst.’

Ik werk voor Nederland

Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
Ik wil standaardiseren om te kunnen innoveren

Henk Kroeskamp

Afdelingshoofd
Rijkswaterstaat

Lees meer over Henk Kroeskamp
Dagelijks houden wij de vitale infrastructuur in de gaten

Fabian Goijers

Cyber security analist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fabian Goijers
Het lukte ons regelmatig om eerder klaar te zijn met de werkzaamheden dan gedacht

Jeroen Maas

Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Jeroen Maas
Als technisch manager ben je soms net een tolk, die de verschillende talen bij elkaar brengt

Marieke Plegt

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marieke Plegt
Wij monitoren 24/7 alle kritieke ICT-systemen in objecten van Rijkswaterstaat

Floris van der Bas

Directeur IV RWS Netwerken
Rijkswaterstaat

Lees meer over Floris van der Bas
Ik maak een prototype catalogus waarin alle diensten van de Centrale Informatievoorziening van Rijkswaterstaat staan

Jim Schoorl

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Jim Schoorl
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerard Avontuur
Ik houd nieuwe ontwikkelingen en de toepasbaarheid ervan in de gaten

Michiel Koolen

Senior netwerkarchitect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Michiel Koolen
Ik maak deel uit van een internationale vertegenwoordiging van solution architecten

Therry van der Burgt

Solution architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Therry van der Burgt
Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Lees meer over Warsha Koeldiep
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Daan van der Maas
De grote uitdaging is om al die losse systemen aan elkaar te knopen

Bekir Sentürk

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Bekir Sentürk
Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules

Vera Konings

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Vera Konings
30 kilometer techniek dwars door de weilanden

Jasper Middelkamp

Adviseur Systeemontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Jasper Middelkamp
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon