Nico Bukkems

We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale
Nico Bukkems

Nico Bukkems
Servicemanager
Rijkswaterstaat

  • Studeerde hbo-verkeerskunde aan de NHTV in Breda. Begon in 1990 bij RWS als adviseur verkeerskunde. Was later achtereenvolgend testmanager, teamleider operationeel beheer en is sinds 2013 servicemanager.
  • Houdt van klussen in huis, sporten zoals hardlopen en fietsen en koken. Ook doet Nico in zijn vrije tijd leuke dingen met zijn gezin.

Als servicemanager bij Rijkswaterstaat (RWS) houdt Nico Bukkems zich bezig met de bediening van de datasystemen rond wegen en tunnels. Hij zorgt bijvoorbeeld voor de aansluiting van de ICT op de verkeerscentrale, maar ook voor de daarbij behorende dienstverlening door RWS.


Steeds meer ICT

‘Als wij met Lego speelden, bouwde mijn broer de huizen, en ik legde de wegen aan. Verkeer had dus altijd mijn belangstelling. Dat ICT me ook interesseerde, ontdekte ik pas toen ik al bij Rijkswaterstaat werkte. Na mijn studie verkeerskunde werd ik bij RWS adviseur dynamische verkeersmanagementsystemen en hield ik me bezig met de datasystemen rond wegen, bijvoorbeeld de matrixborden boven de weg. Na een paar jaar werd ik testmanager. Ik en mijn collega’s testten en controleerden de systemen binnen het dynamisch verkeersmanagement. Deze systemen waren in toenemende mate digitaal. Geleidelijk kwam er dus steeds meer ICT bij kijken. Via een functie als teamleider operationeel beheer werd ik in 2013 servicemanager.

Stadsbaantunnel

Een project dat nu loopt, is de aansluiting van de Utrechtse Stadsbaantunnel op de RWS-verkeerscentrale. De tunnel loopt parallel aan de Leidscherijn-tunnel van de A2. Deze tunnel is door de gemeente Utrecht gebouwd en uitgerust met alle apparatuur. De stad vroeg Rijkswaterstaat om de bediening te doen. Niet zo gek: het zijn ingewikkelde systemen en wij hebben zelf ook 20 tunnels. Ons team zorgt ervoor dat de tunnelsystemen op de RWS-verkeerscentrale worden aangesloten: speakers, radio, camera’s, enzovoort.

Geen 2 tunnels zijn hetzelfde, maar sommige dingen keren regelmatig terug: digitale camera’s bijvoorbeeld. Zulke camera’s sluiten niet automatisch aan op onze systemen. Om hun HD-signalen te kunnen vertalen in beeld op de monitor van de verkeersleider, moesten we een aantal aanpassingen maken. Daarbij moest de vertraging minimaal zijn. Het was even zoeken naar een oplossing. Nu we weten hoe je dit doet, geven we onze kennis graag door aan andere projectteams.

Slim knip- en plakwerk

De ICT-techniek ontwikkelt zich nog steeds in een razend tempo, dus is het belangrijk voor een servicemanager om bij te blijven. Daarvoor volg ik verschillende cursussen. Een complicatie is dat ICT-ontwikkelingen veel sneller gaan dan de ontwikkelingen in de wegenbouw, terwijl je met beide zaken te maken hebt. Na 4 jaar zijn ICT-systemen alweer verouderd, terwijl de wegen en tunnels er nog prima bijliggen, of soms zelfs nog in aanbouw zijn. Dan moeten we nieuwe ICT-ontwikkelingen inpassen in de bestaande verkeerssystemen integreren, terwijl alle infrastructuur moet blijven functioneren. De planning van softwarereleases en -updates, maar ook het vervangen van apparatuur voor beheer, onderhoud en voor beveiliging zijn dus belangrijk. Gelukkig zijn er veel overeenkomsten met andere omgevingen en kun je zoals gezegd kennis hergebruiken. Het is veel slim knip- en plakwerk.’

Ik werk voor Nederland

Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
Zorgen voor technische systemen in 2 tunnels achter elkaar, dat is echt een mooie puzzel

André Ploeg

Senior adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over André Ploeg
We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren

Henk Cox

Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Henk Cox
Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen

Gerald Beekelaar

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerald Beekelaar
Ik was vaak onderweg om gesprekken te voeren in België en Duitsland

Steven Smit

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Steven Smit
Het lukte ons regelmatig om eerder klaar te zijn met de werkzaamheden dan gedacht

Jeroen Maas

Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Jeroen Maas
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files

Ido Vlaminckx

Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ido Vlaminckx
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Als Rijkswaterstaattrainee kan ik mij verdiepen in de combinatie water en conflict

Robert-Jan Ruifrok

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert-Jan Ruifrok
De innovatie bij Rijkswaterstaat zit ook in nieuwe manieren van aanbesteden

Koen van der Kroon

Contractmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Koen van der Kroon
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger

Defne Osmanoglou

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Defne Osmanoglou
Ik wil dingen doen die nuttig zijn voor de mensen om mij heen

Femke Braaksma

Senior adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Femke Braaksma
Kantoorinrichting circulair maken is mijn missie

Sabien van der Leij

Categoriemanager Rijksoverheid
Rijkswaterstaat

Lees meer over Sabien van der Leij
Van seats-to-share tot samenwerken zonder e-mail

Robert Bennis

Domeinarchitect kantoorautomatisering en telefonie
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon