Peter The

We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème
Peter The

Peter The
Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

  • Deed een propedeuse civiele techniek aan de TU Delft, en daarna een studie weg- en waterbouw aan de HTS in Den Haag. Ging in 1984 als adviseur geotechniek aan de slag bij Rijkswaterstaat. In 2004 kwam hij bij het Innovatieprogramma Geluid, en in 2009 bij het Corporate Innovatie Programma.
  • In zijn vrije tijd luistert Peter naar klassieke muziek en country & western. Hij houdt van uitgaan en lekker eten. Daarnaast doet hij veel vrijwilligerswerk zoals lekenpriester in verzorgingstehuizen.

Peter The werkt als senior adviseur bij de afdeling Wegen en Geotechniek van Rijkswaterstaat. Binnen het Corporate Innovatie Programma zoeken hij en zijn collega’s naar manieren om de levensduur van zeer open asfaltbeton (zoab) te verbeteren. Hieruit zijn al verschillende verrassende oplossingen voortgekomen.


Ongemakken

‘Zoab-wegen zijn er al vanaf 1987. Ze blinken uit in hun vermogen om water af te voeren en verkeersgeluid te reduceren, maar er zijn ook wel wat ongemakken en nadelen. Zo moet je de rechter rijstrook met alle vrachtverkeer al na 11 jaar vernieuwen. En 6 jaar later de linkerstrook. ‘Is de levensduur van zoab niet te verlengen?’, vroeg de minister in 2006. Daarop zijn we met marktpartijen en onderzoeksinstellingen een programma gestart rond de verlenging van de levensduur van zoab. Als adviseur denk ik mee over innovaties, controleer ik testresultaten en help ik om de neuzen van alle betrokken partijen dezelfde kant op te krijgen. Ik zorg bijvoorbeeld dat een onderzoeksbureau of instituut een bepaalde test uitvoert, en dat de marktpartijen met een voorstel komen om hun product te optimaliseren.

Verjongingscrème

Het probleem bij zoab is het steeds brosser worden van het bitumen. Hierdoor raken steentjes los. We hadden dus iets nodig om het brosser wordend zoab weer soepel te maken: een ‘verjongingscrème’. De marktpartijen kwamen uiteindelijk met 3 producten. Deze zijn uitvoerig getest, onder andere in het laboratorium. Geweldig om door de microscoop te zien hoe het verjongingsmiddel in de ontstane scheurtjes dringt en het bitumen verjongt.

Vervolgens hebben we een aantal zoab- proefvakken, die al 5 jaar oud waren, met de verjongingsmiddelen behandeld. Nu blijkt dat we hiermee de levensduur van zoab met 4 jaar kunnen verlengen, gaan we in juni 2016 voor het eerst aan de slag met een van deze middelen, en wel op de A27 bij Raamsdonksveer.

Ultrastil zoab

Naast de verjongingscrème werkt ons innovatieteam ook aan een Ultra Stil Wegdek (USW), dat geluid nog beter reduceert dan het traditionele zoab. Inmiddels hebben 3 marktpartijen ieder een product ontwikkeld op basis van natuurlijke rubberdeeltjes en kunsthars. Die combinatie maakt de weg elastisch en stiller. De producten voldoen al aan onze 1e eis: ze zijn bijna 2 keer zo stil als gewoon zoab. Om te kijken of ze ook voldoende sterk zijn, laten we ze eind 2016 in Duitsland testen met belaste vrachtwagenbanden. Gaat dat goed, dan legt RWS in 2018 een proefvak aan op een snelweg, dat minstens 7 jaar moet meegaan. Als dit asfalt straks inderdaad op de markt komt is het niet alleen geluidsreducerend, maar ook duurzaam: het rubber is afkomstig van vermalen vrachtwagenbanden. Dezelfde banden die verantwoordelijk zijn voor slijtage aan de weg, verrijken dus straks wellicht het zoab.’

Ik werk voor Nederland

Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
ICT speelt een steeds groter wordende rol in het verduurzamen van onze samenleving

Eefje Smetsers

Rijks ICT-trainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Eefje Smetsers
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar

Anne Dijkstra

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Anne Dijkstra
Met mooi weer zien we zeehonden. Bij storm vliegen de computers door de stuurhut.

Florus Noordhoek

Kapitein
Rijkswaterstaat

Lees meer over Florus Noordhoek
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet

Lisette van Wijngaarden

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
Van seats-to-share tot samenwerken zonder e-mail

Robert Bennis

Domeinarchitect kantoorautomatisering en telefonie
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger

Defne Osmanoglou

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Defne Osmanoglou
Ik maak deel uit van een internationale vertegenwoordiging van solution architecten

Therry van der Burgt

Solution architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Therry van der Burgt
Als technisch manager ben je soms net een tolk, die de verschillende talen bij elkaar brengt

Marieke Plegt

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marieke Plegt
Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan

Liesbeth Bijtenhoorn

Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Liesbeth Bijtenhoorn
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Daan van der Maas
In andere landen hebben ze soms nét andere sociale gebruiken

Kenneth Triest

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kenneth Triest
Ik onderzoek de keuze voor een facility management sourcing model bij Rijkwaterstaat

Suzanne van der Plas

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Suzanne van der Plas
Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen

Gerald Beekelaar

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerald Beekelaar
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon