Anne Dijkstra

Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar
Anne Dijkstra

Anne Dijkstra
Adviseur
Rijkswaterstaat

Deed de Bacheloropleiding Civiele Techniek. Haalde daarna de master Transport, Infrastructure & Logistics. Beiden aan de TU in Delft. 
Was van 2010 tot 2012 trainee bij het ministerie van Infrastructuur & Milieu en werkte onder andere bij een regionale dienst van Rijkswaterstaat in Haarlem. Werkte ook op het ministerie in Den Haag bij de afdeling Europa. Woonde een half jaar in Singapore. Deed daar onderzoek naar de energiemarkt en werkte voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat op de Nederlandse ambassade.
Combineert ontspanning graag met een spannende, nieuwe culturele omgeving door te reizen naar verre landen als Bali en Singapore.

Anne Dijkstra ging als rijkstrainee van Haarlem naar Den Haag en via Singapore terug naar haar studentenstad Delft. Zij is nu beland in Rijswijk als adviseur Geluid bij het landelijke organisatieonderdeel Water, Verkeer en Leefomgeving van Rijkswaterstaat. Anne toetst of het geluid van verkeer op snelwegen binnen de daarvoor wettelijk vastgestelde grenzen valt.


Strategisch en praktisch: mooie mix

‘Tijdens mijn traineeship kreeg ik de kans binnen verschillende onderdelen bij de Rijksoverheid te werken. Tijdens een van mijn traineeperiodes heb ik onderzocht welke wegen eventueel onder water komen te staan door klimaatverandering en het daardoor stijgen van de zeespiegel. En hoe we dat kunnen oplossen. Ook dacht ik mee hoe we de CO2 uitstoot op het hoofdwegennet kunnen terugdringen. Strategisch en toekomstgericht werk, en toch redelijk praktisch. Een mooie mix dus.

Geluid en datasystemen

Ik verzorg nu de jaarlijkse verslaglegging vanuit Rijkswaterstaat aan minister en Tweede Kamer over het geluid door wegverkeer op snelwegen. Techniek en beleid raken elkaar hier. Voor het technisch gedeelte van het verslag moet een heleboel informatie uit datasystemen van Rijkswaterstaat worden gecombineerd, berekend en verwerkt. Veel van die informatie halen we bij de regionale onderdelen van Rijkswaterstaat. Echt rekenwerk besteden we vaak uit aan een ingenieursbureau. Het uiteindelijke resultaat is een overzicht van de geproduceerde hoeveelheid geluid op de snelwegen waarvan we dan kunnen zeggen of deze binnen de wettelijke grens valt.

Politiek gevoelige snelweg

Voor het beleidsmatig gedeelte werk ik veel samen met collega’s op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Snelweggeluid kan namelijk politiek gevoelig liggen. Het kan zijn dat bewoners aangeven dat ze geluidsoverlast ervaren van een bepaalde snelweg. Als wij dan berekenen dat het geproduceerde geluid daar over de vastgestelde grens heen gaat, moeten we goed kunnen aangeven wat wij hieraan gaan doen.

Technisch werk

Ik werk in een leuk team met gedreven mensen. Het werk dat ik nu doe is een goede mix van technisch werk, samenwerking met verschillende partijen én werken aan een maatschappelijk relevant onderwerp. Als je ervoor openstaat is er binnen dezelfde functie veel mogelijk qua wisselen van projecten.’

Ik werk voor Nederland

Tussen de joystick die een wegverkeersleider bestuurt en de camera’s boven de snelweg gaan wel 10 verschillende ICT-systemen schuil

Hans de Knegt

Projectmanager ICT
Rijkswaterstaat

Lees meer over Hans de Knegt
In andere landen hebben ze soms nét andere sociale gebruiken

Kenneth Triest

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kenneth Triest
Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Lees meer over Warsha Koeldiep
Ik geef leiding aan een team van 36 weginspecteurs en officieren van dienst

Rianne van Houten

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rianne van Houten
Als Rijkswaterstaattrainee kan ik mij verdiepen in de combinatie water en conflict

Robert-Jan Ruifrok

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert-Jan Ruifrok
Ik was vaak onderweg om gesprekken te voeren in België en Duitsland

Steven Smit

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Steven Smit
C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files

Ido Vlaminckx

Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ido Vlaminckx
De grote uitdaging is om al die losse systemen aan elkaar te knopen

Bekir Sentürk

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Bekir Sentürk
Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan

Liesbeth Bijtenhoorn

Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Liesbeth Bijtenhoorn
Van seats-to-share tot samenwerken zonder e-mail

Robert Bennis

Domeinarchitect kantoorautomatisering en telefonie
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
Op ons Big Data platform landt veel data die Rijkswaterstaat verzamelt

Jeroen Paalman

Technisch Specialist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Jeroen Paalman
Ik kijk met aannemer, gemeente en ambulancediensten hoe lang de brug dicht kan

Marike Broos

Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marike Broos
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet

Lisette van Wijngaarden

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
We hebben de markt keihard nodig voor onze ICT

Ton van der Veen

Directeur Bedrijfsvoering en Inkoop Informatievoorzieining
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ton van der Veen
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon