Esther Hemel

Geen schermen voor de nieuwe A16, maar omgevingsvriendelijke groene geluidswallen
Esther Hemel

Esther Hemel
Adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking
Rijkswaterstaat

  • Studeerde bouwkunde met specialisaties stedenbouw en gedragsonderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven.
  • Deed het traineeship bij Rijkswaterstaat waar ze meedraaide met het omgevingsmanagementteam van het project ‘A16 Rotterdam’.
  • Werkte eerder 2 jaar bij een adviesbureau op het gebied van mobiliteit en was daarvoor projectmedewerker op de NHTV Breda en supervisor in het Philips Stadion.

Adviseur Esther Hemel heeft naar eigen zeggen een ‘smeeroliefunctie’ bij Rijkswaterstaat. Zo brieft ze haar provincies over de wens uit Den Haag om een nieuwe snelweg aan te leggen en koppelt ze de voortgang en het eindresultaat weer terug aan de minister.


Niveautje hoger

‘Tijdens mijn traineeship bij Rijkswaterstaat ging ik in gesprek met de verschillende partijen die te maken kregen met de aanleg van het nieuwe stuk van de A16 aan de noordkant van Rotterdam. Ik sprak onder meer met de provincie Zuid-Holland, de Gemeente Rotterdam, de omwonenden en overige stakeholders zoals sportverenigingen en natuurorganisaties over de betere bereikbaarheid van de Randstad en de vermindering van de files. Maar ik hoorde ook hun vraagstukken en zorgen aan. Sinds maart 2014 ben ik als adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking een niveautje hoger gaan werken. Ik heb een smeeroliefunctie: ik begeleid en adviseer de regio’s over water- en wegenprojecten die vanuit Den Haag komen. Daarnaast toets ik de uitvoering en de voortgang van deze projecten. De uitkomsten rapporteer ik weer aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Natte en droge projecten

Ik heb nog steeds met het nieuwe stuk snelweg te maken, maar het is niet het enige project waar ik over rapporteer. Op mijn afdeling werken 16 mensen. We monitoren alle natte (water) en droge (wegen) projecten. Iedereen krijgt zijn eigen regio’s of projecten toegewezen. Ik heb de waterkwaliteitsprojecten en MIRT-projecten (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) van Zuid-Holland en Zeeland in mijn portefeuille. De aanleg van de A16 Rotterdam en de aanpassing van knooppunt Hoevelaken zijn twee droge projecten die ik voor mijn rekening neem. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het geluidsdossier.

Nieuwe problemen

Bij heel veel projecten lopen we tegen hetzelfde aan. Gedurende de 11 kilometer verlenging van de A16 in Rotterdam liepen we echter wel tegen veel nieuwe problemen aan. Het komt niet vaak meer voor dat we een nieuwe snelweg aanleggen. Meestal gaat het om verbreding of een verlegging. Er vond heel veel overleg plaats met een actieve bewonersgroep over natuur en geluid. De snelweg doorsnijdt namelijk een stukje groengebied, loopt naast een woonwijk én passeert de Randstadrail en Rotterdam The Hague Airport. Wat zou dit betekenen voor de geluidsoverlast? Voor bestaande snelwegen gelden al bepaalde geluidsplafonds, maar voor de A16 moesten we alles opnieuw berekenen. We konden niet zeggen: ‘eerst was er zoveel geluid, nu ontstaat er deze hoeveelheid geluid’.

Groene geluidswallen

Deze situatie vroeg om heel inventieve oplossingen. We hebben besloten om geen schermen te plaatsen, maar om groene geluidswallen langs delen van de snelweg aan te leggen, het zogenaamde ‘akoestisch landschap’. Het stukje snelweg dat het Lage Bergse Bos doorsnijdt, wordt in een half verdiepte tunnel aangelegd. Deze tunnels met opgestapelde, begroeide grond aan de zijkanten zie je bijna nergens anders. Ik denk dat het bijzondere van mijn functie is dat ik op zoveel verschillende niveaus over deze projecten communiceer.’

Ik werk voor Nederland

De juiste 10.000 punten uit de miljarden metingen in de database halen: dat is mooi werk

Roel van Endhoven

Data-engineer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Roel van Endhoven
Ik werk aan de aanbesteding voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder

Ilse van Wendel de Joode

Juridisch adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ilse van Wendel de Joode
Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules

Vera Konings

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Vera Konings
Bij Rijkswaterstaat voer ik indrukwekkende inkoopprojecten uit

Wiemla Oppentocht-Gangadin

Senior inkoper
Rijkswaterstaat

Lees meer over Wiemla Oppentocht-Gangadin
Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Nico Bukkems
Ik bekijk hoe zout en zoet water bij de Krammersluizen zoveel mogelijk gescheiden blijft

René Boeters

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over René Boeters
30 kilometer techniek dwars door de weilanden

Jasper Middelkamp

Adviseur Systeemontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Jasper Middelkamp
Van seats-to-share tot samenwerken zonder e-mail

Robert Bennis

Domeinarchitect kantoorautomatisering en telefonie
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
Ik geef leiding aan een team van 36 weginspecteurs en officieren van dienst

Rianne van Houten

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rianne van Houten
Ik kijk met aannemer, gemeente en ambulancediensten hoe lang de brug dicht kan

Marike Broos

Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marike Broos
We hebben de markt keihard nodig voor onze ICT

Ton van der Veen

Directeur Bedrijfsvoering en Inkoop Informatievoorzieining
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ton van der Veen
C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files

Ido Vlaminckx

Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ido Vlaminckx
Als inkoper bij het Rijk speel je Champions League

Tamara van Vastenhoven

Categoriemanager kantoorinrichting
Rijkswaterstaat

Lees meer over Tamara van Vastenhoven
Ik help de top om problemen in de toekomst te voorkomen

Ingje van Blitterswijk

Business controller
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ingje van Blitterswijk
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon