Ga direct naar navigatie Ga direct naar hoofdcontent

Big data voor een optimale doorstroming van de scheepvaart

Bijna alle bruggen en sluizen in Nederland genereren enorme hoeveelheden data. Rijkswaterstaat beschikt daarmee over een gigantische dataschatkamer met waardevolle informatie. Deze wordt bijvoorbeeld ingezet om de doorstroming op de vaarwegen in de Europese Unie te optimaliseren, waarbij uiteraard voldaan wordt aan wet- en (privacy)regelgeving. Een grensoverschrijdende automatiseringsuitdaging waarin Therry van der Burgt als solution architect een belangrijke rol speelt.

Beter plannen met actuele informatie

Dankzij de vele sluizen en gemalen houden wij hier in Nederland droge voeten. Tegelijkertijd vormen ze een bottleneck voor de scheepvaart, en dat terwijl het vervoer over water alleen maar blijft toenemen. Rijkswaterstaat werkt daarom continu aan het optimaliseren van de doorstroming. Hoe? Door het verstrekken van realtime informatie over de situatie op de vaarweg, zodat schippers en vervoerders beter kunnen plannen.

Realtime inzicht

‘In de scheepvaart geldt: wie als eerste bij een sluis is, mag er als eerste doorheen’, vertelt Therry. ‘Rijkswaterstaat kan daarom niet, zoals de luchtverkeersleiding, een bindende planning maken om de trajecten optimaal te benutten. Daarom informeren we schippers en vervoerders zo goed mogelijk over de actuele situatie. Waar we vroeger probeerden om te zorgen dat ze een bepaalde sluis vlotjes konden passeren, verstrekken we nu informatie over de gehele vaarweg. Daarmee wordt de reistijd een stuk betrouwbaarder. Corridormanagement, noemen we dat. Daar is enorm veel afstemming voor nodig, en er komt veel automatisering bij kijken.’

‘Vervoer over water is vaak internationaal. We werken dan ook aan grensoverschrijdend corridormanagement. Een uitdagende automatiseringsvraag.’

Therry van der Burgt

Automatiseren over de grenzen heen

Als solution architect werkt Therry aan de ontwikkeling en het beheer van projectstart-architecturen en applicatielandschappen voor het corridormanagement. ‘Is er binnen dit omvangrijke project een nieuwe automatiseringsvraag, dan help ik om tot een oplossing te komen die zo goed mogelijk past in het bestaande complexe landschap. Een ingewikkelde maar vooral interessante uitdaging als je bedenkt dat we werken aan grensoverschrijdend corridormanagement. Vervoer over water is vaak internationaal. We werken dan ook toe naar dezelfde gegevensstandaarden voor alle EU-lidstaten met grote vaarwegen. Vóór 2020 tot een gezamenlijke dienstverlening voor de grote vaarwegen in de EU komen om geharmoniseerde diensten te leveren aan de binnenvaart, daar draait het om.’

Therry en zijn collega in overleg bij de servers

Waarde uit data halen

Het scheepvaartkeer en de objecten als bruggen, sluizen, gemalen en stuwen genereren continu data. En de automatische bediening, bewaking en besturing leveren in de toekomst alleen maar meer data op. Informatie over bijvoorbeeld het gedrag van het scheepvaartverkeer. Of over de lading die direct beschikbaar is voor hulpverlenende diensten. Therry: ‘Het hebben van een dataschatkamer is leuk, maar het doel is natuurlijk om daar waarde uit te halen. Niet voor niets staan we bij Rijkswaterstaat te springen om ICT’ers met verschillende vaardigheden. Bijvoorbeeld mensen die aan de hand van bepaalde verschijnselen herkennen dat onderhoud nodig is. Die via bigdata-tools de juiste vragen kunnen stellen aan een systeem. En ICT-professionals die zich op het grensvlak van business en techniek begeven. Gelukkig hoef je niet alles te kunnen. We werken bij Rijkswaterstaat in multidisciplinaire teams, dus we doen het samen en hebben allemaal een rol.’

Meer over de organisatie

Meer relevante ICT-artikelen

Als een van de grootste ICT-werkgevers van ons land biedt de Rijksoverheid een enorme diversiteit aan werk voor ICT’ers.

Down iconLinks iconRechts iconUp iconFacebook iconInstagram iconLinkedin iconLinkedin iconMagnet.me iconMenu iconSearch iconTwitter iconTwitter icon