Snel en betaalbaar internationaal reizen met de HSL

Na verschillende financiële beleidsfuncties bij onder meer de Nederlandsche Bank begon het te kriebelen bij Jantine Koebrugge. Duurzaamheid had altijd al haar aandacht en het werkveld van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat sprak haar aan. Inmiddels werkt ze enkele jaren bij de directie Openbaar Vervoer en Spoor. ‘In mijn huidige functie als coördinator van het team dat zich richt op de hogesnelheidslijn heb ik interessant én maatschappelijk relevant werk’.

Vlot van A naar B

De hogesnelheidslijn (HSL) kende een roerige start. Zo zullen veel mensen zich de problemen met de Fyra herinneren. Inmiddels is er veel gebeurd, vertelt Jantine: ’We zetten sindsdien sterk in op prestatieverbetering en monitoring. Ook is er volop geïnvesteerd in de HSL-infrastructuur’. Waarom de HSL zo belangrijk is? ’Er is een grote vraag naar snelle, betaalbare en comfortabele treinverbindingen binnen Nederland en naar aangrenzende landen. Daarnaast is reizen zonder de auto of het vliegtuig te pakken beter voor het milieu. Bovendien verstevigt de HSL de economische positie van ons land’.

Internationale verbindingen

De komende jaren is er genoeg te doen: ’Samen met de NS en ProRail werken we aan de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie. Daarnaast willen we de internationale verbindingen verder versterken, onder meer naar Londen en Parijs. Wat ook onze volle aandacht heeft, is het verplaatsen van de HSL-faciliteiten van Amsterdam Centraal naar station Amsterdam-Zuid, de beoogde hub voor internationaal treinverkeer. Echter, de verbouwing van dit station is vertraagd en dus zoeken we een tijdelijk alternatief’.

Trots op de Eurostar

Er zijn ook al volop mooie stappen gezet. Neem de Eurostar waarmee je sinds oktober 2020 zonder overstap in 4 uur van Amsterdam naar London reist. Hieraan ging een complex traject vooraf. Voor de faciliteiten voor paspoortcontroles en beveiliging hadden Frankrijk, België en Groot-Brittannië al een verdrag, daarop moesten wij als Nederland aansluiten. Niet makkelijk, maar we hebben het uiteindelijk wel samen gerealiseerd’.

De lijm in het geheel

Naast partners als de NS en ProRail werkt het team van Jantine intensief samen met andere afdelingen binnen de directie Openbaar Vervoer en Spoor. 'Onze rol vanuit het ministerie is aan de ene kant politiek. We maken geld vrij en zien erop toe dat iedereen zich aan de afspraken houdt. Aan de andere kant zijn we ook de lijm in het geheel. We brengen sectorpartijen bij elkaar en faciliteren samenwerking'.

Waardering voor een frisse blik

Jantine heeft het erg naar haar zin: ’Toen ik hier begon, was ik natuurlijk niet bekend met het HSL-dossier en met de manier van werken binnen een ministerie. Met dank aan mijn collega’s was ik in korte tijd volledig op de hoogte. Het team is leuk en de collega’s staan voor elkaar klaar. Bovendien zie je wat je hier doet, buiten concreet worden voor miljoenen reizigers. Als je analytisch sterk bent en snel tot de kern van zaken kunt komen, ben je hier op je plek. Zeker als je je standpunten ook helder op papier kunt zetten. Want schrijven, dat doe je hier veel. Denk aan beleidsstukken en antwoorden op Kamervragen. Kom je van buiten de overheid? Juist dan ben je van harte welkom. Een frisse blik wordt hier enorm gewaardeerd’.

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon