Vraagstukken aanpakken voor veiligheid en duurzaamheid: de uitdagingen

Dit zijn de uitdagingen in het werk van beleidsmedewerkers Luchtvaart volgens:

Marjan van Giezen, hoofd van de afdeling Luchtruim en Regionale Luchthavens
Veronique Kistemaker-de Waard, beleidsmedewerker bij de afdeling Duurzame Luchtvaart
Frank van der Meer, beleidsmedewerker bij de afdeling Onbemande Luchtvaart.

 

Nieuwe eisen

Marjan: 'De luchtvaart was altijd een speciale sector waarvoor heel veel regeltjes niet golden. De internationale regelgeving was namelijk de basis. We willen dat de luchtvaart een gewone manier van vervoeren wordt met bijbehorende milieueisen en veiligheidseisen. Zo vernieuwt de directie bijvoorbeeld de geluidseisen op alle luchthavens. En er komt een hardere aanpak voor de luchtkwaliteit. Vernieuwde eisen moeten meer bescherming bieden aan personeel van de luchthavens en omwonenden. Als beleidsmedewerker heb je veel te doen met debatten in de Tweede Kamer en werk je achter de schermen met juristen aan de wetgeving.’

Nieuw beleid maken

Veronique: 'Qua vliegtuiginnovatie richten we ons de komende tijd op nieuwe aandrijftechnieken, zoals elektrisch vliegen en vliegen op waterstof. Deze technologieën zijn veelbelovend voor het verduurzamen van de luchtvaart. Maar ze zijn ook nieuw en er is nog weinig over bekend. Daarom moeten we er nieuw beleid voor ontwikkelen.’

‘We willen dat de luchtvaart een gewone manier van vervoeren wordt met bijbehorende milieueisen en veiligheidseisen’

Samenwerking vinden

Veronique: ‘In 2030 willen we de eerste commerciële vlucht maken die geen CO2 uitstoot. Om dit doel te behalen, zijn investeringen nodig die wij niet alleen dragen. We moeten daarom op zoek naar andere mogelijkheden, bijvoorbeeld in samenwerking met andere ministeries en organisaties.’

Snelle groei

Frank: ‘De sector onbemande luchtvaart wordt snel groter en professioneler. We hebben het al lang niet meer over  kleine drones, de eerste passagiersdrone is al goedgekeurd. Ik houd me onder andere bezig met de veiligheid van drones, op de grond en in de lucht. Wat doe je als een drone neerstort? Of drones die een luchthaven verstoren?'

Wat vindt de samenleving?

Frank: 'We maken in een veilige omgeving een doorstap naar de professionelere inzet van drones. Voor medisch goederenvervoer bijvoorbeeld. Hierbij moeten we nu al nadenken over maatschappelijke acceptatie: we kunnen als overheid veel willen maar wat vindt de samenleveing er nou van? Je wordt misschien niet blij als er iedere dag zo'n twintig drones over je tuin vliegen.'

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon