Diverser publiek aantrekken
‘Hoe maken we het cultuurbeleid inclusiever? Dat is de kernvraag in mijn werk. Het huidige museum- en theaterpubliek is geen afspiegeling van onze samenleving. De bezoekers zijn overwegend wit, welgesteld en wat ouder. Dus kennelijk voelen een heleboel andere Nederlanders zich niet betrokken bij het cultuuraanbod. Aan de door haar gesubsidieerde cultuurinstellingen vraagt OCW om kritisch te kijken naar de inhoud en de presentatie van hun programma vanuit een veelkleurig perspectief. Wil je een diverser publiek aantrekken, dan moet je een ander soort verhalen gaan vertellen.
Nieuwe initiatieven
De aandacht voor diversiteit levert nieuwe initiatieven en discussies op. Zoals een origineel jeugdtheaterprogramma in Enschede voor de kinderen in asielzoekerscentra. Maar ook het debat over wat te doen met de koloniale roofkunst in de rijkscollectie. Ook intern bij OCW is meer aandacht voor het thema inclusie. Vanaf 2017 streeft OCW in het plan ‘Divers OCW’ naar een diverser medewerkersbestand. Cultuurbeleid waarin iedereen zich kan herkennen, vraagt immers ook om verscheidenheid binnen OCW zelf.
Klaar met racisme
Een gebeurtenis die het afgelopen jaar indruk op mij maakte, was dat er ondanks het coronavirus zoveel verschillende mensen in Nederland demonstreerden voor Black Lives Matter. Dat liet zien dat een brede, diverse laag van de bevolking echt klaar is met racisme.
In gesprek blijven
Wat mij van het hart moet is, dat de discussie over diversiteit en inclusie geen kwestie is van gelijk of ongelijk hebben. Je hoeft elkaar niet te overtuigen of te overtroeven. Want ook al heb je totaal tegengestelde meningen, dan nog kun je door in gesprek te blijven geleidelijk naar elkaar toegroeien. Ik vind het jammer als mensen meteen de deur dichtgooien en de dialoog uit de weg gaan.’