Appende automobilist beboet dankzij slimme camera’s

Telefoongebruik achter het stuur is levensgevaarlijk en strafbaar. Nederland is het eerste land in Europa dat slimme camera’s inzet om appende of bellende bestuurders te pakken. Jan Pieter de Leeuw is als senior inkoper bij het Openbaar Ministerie (OM) een van de aanjagers van dit impactvolle inkooptraject.

Blote oog

Jan Pieter: ‘De telefoon wordt steeds meer gebruikt op de weg. Automobilisten checken even Instagram of sturen een appje. Gevolg daarvan is dat ook de ongevallen, en met name de zware ongevallen, in het verkeer toenemen. Een levensgevaarlijke ontwikkeling. Tot nu toe controleerde de politie bijvoorbeeld vanuit geblindeerde busjes of touringcars. Soms werd iemand op heterdaad gepakt. Maar telefoongebruik is een lastige overtreding om met het blote oog op te sporen.’

Australië

Het team van Jan Pieter ging op onderzoek uit. Jan Pieter: ‘We kwamen uit bij een bedrijf in Australië. Hun slimme camera heeft een kijkhoek die van hoog naar laag gaat. Ook als de chauffeur de telefoon op zijn schoot houdt, ziet de camera dat dus. Dankzij infrarood licht werkt de camera dag en nacht en onder alle weersomstandigheden, ook bij stromende regen. En hij detecteert alleen telefoons en maakt dus geen registratie als je bijvoorbeeld een portemonnee op je schoot hebt.’

Hits

In Australië wordt de slimme camera al volop gebruikt, maar in Europa nog niet. Nederland is het eerste Europese land dat het voorbeeld van de Australiërs volgt. Jan Pieter: ‘Met de camera’s van deze partij is een half jaar lang een pilot uitgevoerd. De effectiviteit bleek hoog. In die testperiodes betrapten 2 camera’s op 1 dag al ruim 400 bestuurders met een telefoon in hun hand: goed voor bijna 100.000 euro aan boetes. De hits zijn dus enorm.’

Regierol

Het inkooptraject van de camera’s voor de pilotfase is van A tot Z uitgevoerd door het inkoopteam van het Openbaar Ministerie zelf. Jan Pieter: ‘De meeste inkooptrajecten van het Openbaar Ministerie worden door het Inkoopuitvoeringscentrum (IUC) uitgevoerd. Als inkoopteam leveren we dan de input en houden we regie. Maar deze pilot was zo specifiek dat we het project liever helemaal zelf begeleidden. Dat vond ik hartstikke leuk, juist omdat de pilot zo succesvol was en dit product zo innovatief.’

Opsporing

Omdat de slimme camera’s bedoeld zijn voor opsporingsdoeleinden, gelden er ruimere aanbestedingsregels dan bij ‘normale’ inkooptrajecten. Jan-Pieter: ‘We mochten de opdracht ook buiten Europa uitzetten om zo de meeste innovatieve oplossing te krijgen. Dit soort camera’s worden nog niet in Europa ontwikkeld en daarom moesten we letterlijk naar de andere kant van de wereld. Dat maakte deze pilot complexer maar ook uitdagender. En alles ging in het Engels, wat ook niet altijd voorkomt.’

Mix

Na een evaluatie van de pilot volgt de volgende fase: het aanbestedingstraject voor meerdere camera’s voor regulier opsporingsgebruik. Bij die aanbesteding zal Jan Pieter nauw betrokken zijn en veel schakelen met het IUC en met het Parket CVOM. ‘We werken bij het OM met een klein inkoopteam van zo’n 12 collega’s. Leuk vind ik de mix aan mensen in onze organisatie: jong, oud, heel ervaren zoals ik en pas afgestudeerd. Ieders mening en gezichtspunt doet ertoe. Samen versterken we elkaar.’

Veiliger

De impact van deze aanbesteding is enorm en dat is wat Jan Pieter drijft in zijn werk. Jan Pieter: ‘Er gebeuren gewoon veel minder ongelukken als automobilisten sneller gepakt worden op telefoongebruik. Ik werk al bijna 40 jaar bij het Openbaar Ministerie en dat is niet voor niets. Ik vind het belangrijk om bij te dragen aan de opsporing en vervolging van strafbare feiten: van winkeldiefstal tot verkeersovertredingen. Ook al ben ik bezig met papierwerk, ik heb altijd dat ene doel voor ogen. Nederland een stukje veiliger maken.’

Bekijk de video met Jan Pieter

Bekijk de video over het werk van Jan Pieter en andere inkopers bij de Rijksoverheid en meld je aan voor updates zodat we je kunnen informeren over ontwikkelingen, vacatures en evenementen.

Ik ben André Weimar. Ik ben op reis door het hele land bij alle inkopers van de rijksinkoop om interessante inkooptrajecten te gaan ervaren. We zijn vandaag op weg naar het Offshore Expertisecentrum om een interessant, innovatief inkooptraject te kunnen zien waarbij vooral innovatie een hele belangrijke rol speelt. Want inkoop is niet alleen belangrijk om voor het Rijk goed en efficiënt in te kopen, maar het moet ook een goede impact hebben op mens, milieu en maatschappij. En de verwachting is dat dit inkooptraject daar een bijdrage aan levert. Welkom André! Je bent hier bij het OEC. Hier testen wij nieuwe, innovatieve producten voor offshore. En ook die nautische radars zoals je ziet, daar heb ik het inkooptraject voor gedaan. En bij de levering worden ze hier gebracht, en hier wordt vooraf alles eerst getest, voordat het naar de werf gaat voor installatie op een platform. Binnen scheepvaart zijn we echt bezig met de ontwikkelingen op de Noordzee. We willen heel veel data ophalen. Dat doen we met sensoren en radars. Denk aan windsnelheden die we meten, golfhoogte, golfslag maar ook vliegbewegingen van vleermuizen, vogels. Met al die informatie die we ophalen kunnen we hele mooie dingen doen: Onderzoeken uitzetten en het allemaal volgen. En de nautische radars gebruiken we veel voor de verkeersveiligheid. Want al die windenergiegebieden die zich ontwikkelen en dat gaat t/m 2030 plaatsvinden,dat zorgt er wel voor dat al het verkeer veilig geleid moet worden. Wat heeft het leuk gemaakt? IT gaat zo snel en die ontwikkeling zal straks op de Noordzee ook gebeuren. Omdat we daar ook steeds verder digitaliseren. En de bedrijvigheid neemt ook toe. Op het moment dat je die marktbeweging krijgt en je ziet hoe zij daar in meebewegen en met innovatieve dingen komen. Ja, dat is zo gaaf. Dat heb ik één of twee keer mogen meemaken. Toen kreeg ik het liefde voor het inkoopvak. Ja, dat zijn echt gamechangers, he. - Ja klopt. Wat een gaaf project was dit. De hele digitalisering die plaatsvindt op de Noordzee zie je daar eigenlijk in gehele compacte vorm al weergegeven.En dat heeft echt schaalpotentie in zich. Als dit gaat vliegen, dan wordt dit echt een enorme hefboom voor verdere ontwikkelingen op de Noordzee. Nu het project slimme camera’s. Ik verwacht daarvan dat dit weer zo’n interessant, innovatief project is waarbij onze inkoop weer een hefboom is voor verdere innovatieve ontwikkelingen in de markt. Ik ben Jan Pieter de Leeuw, werkzaam bij het Openbaar Ministerie als senior inkoopadviseur. Het project dat we voor het OM hebben uitgevoerd is het vinden van een leverancier die een oplossing heeft om mensen die met een telefoon in hun hand zitten te bellen of te appen op te sporen en te verbaliseren. Het signaleren van deze overtredingen is heel erg moeilijk en de camera weet helemaal geautomatiseerd een persoon te onderscheiden die een telefoon in zijn hand heeft. Zelfs het verschil tussen een banaan en een telefoon weet de camera te onderscheiden. Je wilt niet hebben dat iemand die een kopje koffie drinkt of iets anders in zijn hand heeft ook word geverbaliseerd. En het hele proces gaat geautomatiseerd. 24 uur op 7. Dus dag en nacht kan die mensen opsporen die een telefoon in hun hand hebben. Ik ben zeker trots op dit inkooptraject, omdat we een bedrijfszekere oplossing hebben gevonden. Efficiënt, geavanceerd waarbij we Nederland dus gewoon veiliger maken. De maatschappelijke impact is gewoon groot, dat maakt het heel fijn om voor de Rijksoverheid te werken. Om Nederland gewoon veiliger te maken. Als je meer van ons wilt weten, ga naar onze website. Dan kun je zien wat voor inkoopavonturen wij beleven in de rijksinkoop. Zeer de moeite waard.

Meer over de organisatie

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon