Een schat aan data uit de Noordzee dankzij radars

Van golfslag tot windsnelheden en de vliegbewegingen van vleermuizen. De nieuwe windmolenparken op de Noordzee lenen zich uitstekend voor het inwinnen van data via allerlei soorten radars. Rijkwaterstaat distribueert die informatie aan partijen als het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI), de kustwacht en universiteiten. Senior inkoper Wiemla Oppentocht-Gangadin verzorgt het inkooptraject van de radars.

Veilig scheepvaartverkeer

‘De Noordzee is een van de drukst bevaren zeeën ter wereld’, zegt Wiemla. ‘Om schepen veilig langs elkaar en langs de nieuwe windparken te leiden, installeert Rijkswaterstaat in de windparken onder andere nautische radars. Die kunnen bijvoorbeeld al op tientallen kilometers afstand zien of een schip te dicht bij een platform of ander object komt. Met alle toenemende bedrijvigheid op de Noordzee is dat ook echt nodig. Een schip dat ergens tegenaan vaart kan enorme schade veroorzaken - economisch, maatschappelijk en milieutechnisch - en dat wil je voorkomen. De nautische radars zorgen dus preventief voor veilig scheepvaartverkeer en signaleren calamiteiten.’

Bekijk de video met Wiemla

Bekijk de video en meld je aan voor updates zodat we je kunnen informeren over werken als inkoopprofessional bij de Rijksoverheid en vacatures kunnen toesturen.

Inkoop nautische radars

Zo’n 2 jaar geleden startte Wiemla met de inkoop van de nautische radars. In het Nederlandse deel van de Noordzee zijn 6 windparken in gebruik. Tot 2030 komen daar nog zeker 5 windparken bij. In 2016 is Rijkswaterstaat het project Maritiem Informatie Voorziening Servicepunt (MIVSP) gestart. Wiemla: ‘Het MISVP verzamelt allerlei waardevolle data met behulp van diverse radars en sensoren op windenergieparken. Denk aan informatie over de wind, golfslag en vliegbewegingen van vogels en vleermuizen. Die data sturen we naar wal en distribueren we vervolgens naar gebruikers zoals het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI), universiteiten en de kustwacht. Binnenkort start ik met de aanbesteding voor de LiDAR-radars om windsnelheden te meten.’

Lampje vervangen

De inkoop van nautische radars kent flink wat uitdagingen, aldus Wiemla. ‘De markt voor nautische radars is best beperkt en in het verleden ontvingen we vaak maar 1 inschrijving. Op zee zijn er allerlei invloeden van weer, wind en zout water. Daardoor heb je meer onderhoud nodig. Maar dat onderhoud is op zee veel lastiger uit te voeren dan aan wal. Je kunt niet even snel een mannetje naar een windpark sturen om een lampje te vervangen. De platforms liggen soms wel 70 kilometer de zee in en de radars zijn op grote hoogte geplaatst. Bovendien is onderhoud enorm duur, en partijen moeten over allerlei certificaten beschikken om onderhoud te mogen uitvoeren. Partijen die dat kunnen liggen dus niet voor het oprapen.’

Wiemla Oppentocht
Wiemla Oppentocht-Gangadin, senior inkoper Rijkswaterstaat en André Weimar, directeur Inkoop Rijksoverheid bij de sensoren aan de mast op het testplatform in Stellendam.

‘Vandaag de dag moet je de inkoopbehoefte door en door begrijpen en in lijn brengen met organisatie en rijksdoelstellingen zoals duurzaamheid’

Samenwerking met markt

Om meer marktwerking te creëren, trok Wiemla de aanbesteding uiteen: er kwam een aanbesteding op de markt voor de levering en plaatsing van de radars en een voor beheer en onderhoud. ‘Dankzij dat onderscheid ontvingen we meer inschrijvingen. Voor de toekomst is de uitdaging om vroegtijdig de samenwerking te zoeken met marktpartijen. We willen een samenwerkingsplatform creëren om kennis te delen, ontwikkeling en innovatie stimuleren en stapsgewijze verbeteringen mogelijk maken om de Noordzee duurzaam te benutten. Zo bouwen we gezamenlijk kennis op en kunnen we toekomstige aanbestedingen nog efficiënter laten verlopen en meer marktbeweging mogelijk maken. Onlangs zijn we gestart met een marktdialoog. We vragen partijen om met ons mee te denken welke radars er nodig zijn op windenergieparken die nog verder van de kust afstaan.’

Langzamer draaien

Wiemla: ‘De informatie die we ophalen uit de radars wordt nu al real time gebruikt, maar ook om toekomstige verbeteringen vorm te geven. Universiteiten bijvoorbeeld gebruiken onze informatie voor onderzoek naar de vliegbewegingen van vogels. En exploitanten van windparken om de bladen van de turbines langzamer te laten draaien als er vogels langs vliegen zodat ze daar niet in terechtkomen. Het KNMI benut data voor het meten van windsnelheden. En we monitoren met de radars natuurlijk de vaarbewegingen van schepen. Daar kan de kustwacht weer wat mee. Ik voel dagelijks de impact van mijn werk, omdat we Nederland met deze radars weer een stuk veiliger maken.’

Rijksdoelstellingen

Het inkoopvak wordt alleen maar boeiender, vindt Wiemla. ‘Inkoop is allang niet meer een simpele offerte uitvragen. Vandaag de dag moet je de inkoopbehoefte door en door begrijpen en in lijn brengen met organisatie en rijksdoelstellingen zoals duurzaamheid. Want alles wat je inkoopt, heeft impact op de maatschappij. Een goede inkoper denkt dus veel breder dan zijn eigen inkoopproject alleen. De veelzijdigheid vind ik ontzettend leuk. Bovendien beweeg ik me in een enorm netwerk: van andere inkoopspecialisten tot inhoudsdeskundigen en marktpartijen vanuit verschillende werkvelden en disciplines. Alle mensen die ik tegenkom in dit MIVSP-project hebben een enorme passie, drive en ambitie en dat werkt aanstekelijk.’

Meer over de organisatie

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon