Delius Pit is softwarearchitect bij de Belastingdienst. Tijdens het online event ‘BD Kenniscafé ICT: IT-ontwikkelingen in crisistijd’, sprak hij over een bijzondere applicatie. Een app die zijn collega’s en hij in slechts 2 weken hebben gebouwd en op de eerste dag na livegang ruim 15.000 gebruikers trok.
In slechts 2 weken een hele app bouwen
Delius Pit
IT-architect - Belastingdienst
Vertel, Delius: hoe heet deze applicatie en waarom moest het zo snel worden gebouwd?
‘Officieel heet de applicatie Uitstelformulier Corona. Toen duidelijk werd dat het coronavirus ernstig was en financiële consequenties zou hebben voor bedrijven, heeft de Belastingdienst zo snel mogelijk maatregelen genomen om de economische impact van het virus voor ondernemers te verzachten. Met de app kunnen ondernemers uitstel aanvragen van betaling van belastingen, zoals loonheffingen, inkomsten-, omzet- en vennootschapsbelasting.’
Hoe hebben jullie het zo snel voor elkaar gekregen?
‘Allereerst doordat de urgentie door iedereen werd gevoeld. Op de werkvloer, bij de managers en zelfs op ministerniveau. Elke hobbel op de weg werd op het hoogste niveau besproken. Daarnaast werken we bij de Belastingdienst volgens de scrum-methode, waardoor we op een zeer effectieve en flexibele manier producten kunnen ontwikkelen. En last but not least: we hebben de app zo snel kunnen bouwen door slim om te gaan met wat er al was. We hebben een maatwerk frontend-toepassing gekoppeld aan een backend-proces dat al bestond.’
‘We hebben de app zo snel kunnen bouwen door slim om te gaan met wat er al was. We hebben een maatwerk frontend-toepassing gekoppeld aan een backend-proces dat al bestond’
Hoe is het proces verlopen?
‘We zijn begonnen met een aantal eenvoudige ontwerpsessies met verschillende afdelingen. Hieruit vloeiden tekeningen voort waarmee we al binnen een paar dagen een eerste werkende toepassing hebben gebouwd. We zijn dus al heel snel van papieren naar realisatiefase gegaan. Bijzonder in dit hele proces is dat we alles individueel vanuit huis hebben gedaan, net zoals bijna alle werkende Nederlanders op dat moment. Er zijn maar 2 momenten geweest waarop we even naar ons kantoor in Apeldoorn moesten: om iets te implementeren wat op afstand niet ging en om een incident op te lossen.'
Wat was jouw rol in dit project?
‘Ik heb verschillende rollen gehad in dit project. Als architect heb ik voornamelijk meegeholpen met het bedenken hoe we de applicatie zouden aanvliegen. Daarnaast was ik ook troubleshooter en een van de product owners. Ook zorgde ik er samen met mijn collega Jens Oomen voor dat het project constant aangejaagd bleef.’
Wat is de status van de applicatie nu?
‘Na het lanceren van de eerste versie zijn we snel aan de slag gegaan met een tweede, waarmee ondernemers niet alleen uitstel kunnen aanvragen maar hun aanvraag ook kunnen onderbouwen met verschillende documenten. Inmiddels hebben bijna 250.000 ondernemers de app gebruikt. Als je alle uitgestelde belastingbetalingen bij elkaar optelt, kom je uit op een bedrag van zo’n 13 miljard euro. Over een app met impact gesproken.’
Persoonlijke vraag: je werkt zelf al ruim twintig jaar als IT’er bij de Belastingdienst. Wat vind je er zo leuk aan?
‘Het leukste aan mijn werk vind ik de mensen om me heen. Of ik nu werk met ontwikkelaars of niet-technische specialisten: iedereen bij de Belastingdienst begrijpt zijn of haar vak. Daarnaast vind ik de projecten uitdagend. De komende tijd gaan we bijvoorbeeld al onze internetapplicaties herstructureren, zodat ze schaalbaar, robuust en veilig zijn. Miljoenen bedrijven en burgers maken daar gebruik van. Er zijn maar weinig organisaties waar je aan projecten kunt werken die zo’n grote invloed hebben.’
Dit artikel is overgenomen van de website van de Belastingdienst.