Vanaf juli 2026 handhaaft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een nieuwe wet: de vrachtwagenheffing. Voor deze taak zoekt de ILT inspecteurs die zichtbaar, op de weg de boetes gaan innen. Ron Rijntjes, teamleider vrachtwagenheffing: ‘In Nederland is de vrachtwagenheffing nieuw, maar in veel andere Europese landen werkt het al jaren succesvol.’
Bouwen aan een compleet toezichtsysteem in transport
Betalen per gereden kilometer
De heffing geldt voor Nederlandse en buitenlandse voertuigen in de categorieën N2 en N3. Dat zijn voertuigen met een technische maximummassa van meer dan 3.500 kilo. Die betalen straks per gereden kilometer op bijna alle snelwegen en op sommige provinciale en gemeentelijke wegen. Vrachtwagens hebben boordapparatuur om de kilometers vast te leggen. Hoe schoner en lichter het voertuig, hoe lager het bedrag per kilometer. ‘Landen als Duitsland en België kennen dit systeem al langer’, legt Ron uit. ‘In Nederland gaan we een stevige handhavingsstructuur opzetten, zodat het systeem gaat functioneren zoals het hoort.’
Fysiek toezicht in het hele land
De RDW doet met het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) het administratieve toezicht, de ILT komt in actie op de weg. Ron: ‘Langs snelwegen komt vaste en mobiele waarnemingsapparatuur te staan. Die registreert of een vrachtwagen een werkend tolkastje aan boord heeft.’ Is dat niet het geval? Dan volgt een boete. ‘Wanneer de RDW niet alle benodigde gegevens heeft om een boete te kunnen sturen, bijvoorbeeld bij sommige buitenlandse voertuigen, neemt ons team het vervolgonderzoek en de afhandeling over.’

Opsporen en innen
De kentekens van overtreders die niet direct een boete toegestuurd krijgen, komen op een signaleringslijst. De waarnemingsapparatuur pikt die voertuigen eruit met kentekenherkenning. De inspecteurs werken risicogericht op basis van deze informatie. ‘We sporen deze vrachtwagens op en halen ze van de weg. We innen de boete ter plekke , met een pinautomaat. Betaalt de chauffeur niet? Dan wordt het voertuig tijdelijk buiten gebruik gesteld.’
Zichtbaar op de motor
Inspecteurs op de motor hebben een belangrijk aandeel in de operatie. Ze zijn nieuw bij de ILT. Ron: 'Bij een waarnemingsportaal staat een inspecteur op de motor. Krijgt die een hit? Dan gaat de motorrijder achter de vrachtwagen aan en leidt deze naar een controlelocatie. Daar nemen andere inspecteurs het over, zij handelen de boete af. Dat is voor sommige mensen juist het leuke: actie op straat.’

Ron benadrukt dat de inspecteurs straks een zichtbare rol hebben op de weg, als onderdeel van het bredere toezicht van de ILT. ‘Je werkt dagelijks in het veld en draagt bij aan het goed functioneren van het systeem. En het mooie is: dit is nog maar het begin. Je helpt mee iets nieuws op te bouwen dat onderdeel is van ons totale toezicht in transport.’
Gelijk speelveld
Goed toezicht is belangrijk voor het draagvlak bij de hele transportsector. Het draagt ook bij aan een duurzame transportsector, waar regels voor iedereen op dezelfde manier gelden. ’We willen voorkomen dat alleen Nederlandse vrachtwagens worden gecontroleerd, terwijl buitenlandse vervoerders ongestoord doorrijden. Fysiek toezicht is cruciaal voor een gelijk speelveld.’
Een snellere transitie naar duurzamer vrachtvervoer
Betalen per gereden kilometer stimuleert duurzaamheid. Bovendien gaat een groot deel van de opbrengst naar subsidies voor verduurzaming van de sector. ‘De opbrengsten worden ingezet om de transitie naar duurzamer vrachtvervoer te versnellen’, zegt Ron. ‘Subsidies voor elektrische vrachtwagens bijvoorbeeld, laadapparatuur of betere samenwerking. Dus je werkt niet alleen aan handhaving, maar ook aan de toekomst van vervoer.’

Groeifuncties
De ILT zoekt 3 soorten inspecteurs: starters, mensen met ervaring binnen toezicht of veiligheid, en collega’s die ook coördinerende taken kunnen oppakken. ‘We zien dit - zeker voor starters - als groeifunctie. Je kunt in dit team veel ervaring opdoen. Binnen de ILT zijn er ook mogelijkheden om door te stromen naar andere domeinen waarop we toezicht houden, zoals milieu of cybersecurity.’
Wat je in huis moet hebben? Volgens Ron moet je stevig in je schoenen staan en communicatief sterk zijn. ‘Je krijgt te maken met weerstand: niemand vindt een boete leuk. Maar met de juiste houding en teamwerk los je veel op. En je staat nooit alleen: je werkt altijd in een groep.’
Bouw mee aan iets nieuws
Het team moet nog worden gevormd en Ron kijkt daar al naar uit. ‘We bouwen iets op vanaf de grond. Iedereen die instroomt, bepaalt straks mee hoe het werk eruitziet. Dat is een kans die je niet vaak krijgt.’
Twijfel je of het werk bij je past? Neem dan gerust contact met ons op. 'We leggen graag uit wat het allemaal inhoudt. En wie weet sta jij straks met ons op de weg.'
Interessante baan?
Bekijk de vacatures en solliciteer.
-
Inspecteur vrachtwagenheffing
Inspectie Leefomgeving en TransportBekijk de vacature -
Junior inspecteur vrachtwagenheffing
Inspectie Leefomgeving en TransportBekijk de vacature -
Inspecteur vrachtwagenheffing
Inspectie Leefomgeving en TransportBekijk de vacature -
Inspecteur vrachtwagenheffing motorrijder
Inspectie Leefomgeving en TransportBekijk de vacature -
Inspecteur vrachtwagenheffing motorrijder
Inspectie Leefomgeving en TransportBekijk de vacature -
Inspecteur vrachtwagenheffing motorrijder
Inspectie Leefomgeving en TransportBekijk de vacature -
Inspecteur vrachtwagenheffing
Inspectie Leefomgeving en TransportBekijk de vacature -
Inspecteur vrachtwagenheffing
Inspectie Leefomgeving en TransportBekijk de vacature -
Junior inspecteur vrachtwagenheffing
Inspectie Leefomgeving en TransportBekijk de vacature -
Inspecteur vrachtwagenheffing
Inspectie Leefomgeving en TransportBekijk de vacature -
Data engineer
Inspectie Leefomgeving en TransportBekijk de vacature -
Technical information security officer
Inspectie Leefomgeving en TransportBekijk de vacature