Blog: Het BZ-klasje als snelkookpan

Kavish Bisseswar

Kavish Bisseswar

Beleidsmedewerker

Het diplomatenklasje: bijna iedereen heeft er wel eens van gehoord, maar ten onrechte wordt het vaak nog omgeven door mysterie. Wat houdt het nu echt in en wat heb je er aan in je dagelijkse werkzaamheden op het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ)?

Het klasje als snelkookpan

Op veel manieren is de opleiding voor startende beleidsmedewerkers (het BZ-klasje) een snelkookpan waarin alle beleidsterreinen van BZ worden behandeld. Van vrede en veiligheid tot Europese integratie en van ontwikkelingssamenwerking tot internationale handel: alles komt wel een keer langs en wordt aan de hand van interessante praktijkvoorbeelden besproken door experts die vaak zelf met hun poten in de klei staan. Sterker nog: bij Defensie kregen we niet alleen een praatje over hoe het is om in missiegebied te werken, maar werden we op een gegeven moment ook fysiek afgebeuld op de klimtoren en de hindernisbaan om een beetje te voelen voor welke uitdagingen militairen in de praktijk staan.

Diplomatie: een vak apart

De kennisoverdracht is slechts het begin. Diplomatie is echt een vak apart, waarbij persoonlijke vaardigheden essentieel zijn. Hoe zou jij bijvoorbeeld een effectief gesprek voeren met een counterpart uit een conservatief Arabisch of Afrikaans land over LHBTI-rechten? De vele onderhandelingssimulaties, rollenspellen en groepsopdrachten tijdens de opleiding zorgen er uiteindelijk voor dat je goed leert om belangen te wegen, relaties te onderhouden en samen te werken onder hoge druk. De laatste onderhandelingssimulatie vormde het klapstuk, waarbij we na een uitputtingsslag van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat tot een resultaat wisten te komen. Samen met een klasgenoot vertegenwoordigde ik Denemarken en we merkten dat het nog best lastig was om jezelf te positioneren tussen de relatief grotere landen. Uiteindelijk liepen we moe maar voldaan het gebouw uit, beseffend dat dit nog steeds een simulatie was: dat beloofde wat voor het echte werk.

De maatschappij, dat zijn wij

Tijdens de opleiding heb ik echter nog wel de meeste inspiratie opgedaan van mijn klasgenoten zelf. Ondanks het feit dat we allemaal compleet verschillende achtergronden hebben, spat de maatschappelijke bevlogenheid ervan af. Zo zijn er diverse klasgenoten die voor langere tijd in crisisgebied hebben gezeten en met veel passie kunnen vertellen over hun unieke ervaringen. Je klasgenoten vormen op deze manier ideale sparringpartners, waarbij je elkaar helpt in je persoonlijke ontwikkeling en ook nog eens een hele gezellige tijd met elkaar hebt.

Klaargestoomd voor het echte werk

In mijn huidige functie merk ik dat het klasje mij zowel qua kennis, vaardigheden als netwerk geen windeieren heeft gelegd. Ik draag bij aan de coördinatie van dossiers voor de bewindspersonen, waarbij alles uit het klasje weer aan bod komt – maar dan voor het echie. Zo kan je je de ene dag bezig houden met een Kamerdebat voor een Europese Raad en ben je de volgende dag bezig met een reis van de minister naar Colombia. Welke punten moet de bewindspersoon uitdragen en welke zaken liggen gevoelig? Daarbij moet je snel kunnen schakelen tussen de verschillende beleidsterreinen van BZ en bel je geregeld met collega’s van verschillende directies. Door het klasje gaat dit net wat makkelijker, want je kent op iedere directie wel iemand die je aan het juiste contact kan helpen.

25 oktober 2017

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon