Shilan Damman heeft zich razendsnel ontwikkeld tot senior inspecteur luchtvaart bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Als jongste lid van het team brengt ze nieuwe energie mee. Tegelijkertijd leert ze van haar ervaren collega’s. ‘Ik had verwacht dat het een grijze boel was. Maar niks is minder waar.’
Toezicht houden op de luchtvaartindustrie: als inspecteur geef jij het groene licht
Na haar studie Aviation Engineering aan de Hogeschool van Amsterdam begint Shilan Damman haar loopbaan bij een vliegtuigonderhoudsbedrijf in Woensdrecht als process engineer. Vervolgens gaat ze aan de slag als technisch consultant binnen de wereld van aircraft asset en lease management.
‘Ik had het bij beide werkgevers enorm naar mijn zin. Dat ik voor de ILT koos, was omdat ik graag werk wil doen met maatschappelijke impact.’ Dit kan bij uitstek in haar rol als inspecteur waarin zij bijdraagt aan de veiligheid in de luchtvaart. ‘Ook ben ik oprecht geïnteresseerd in werken in een omgeving waarin wet- en regelgeving en techniek samenkomen. Ik wil graag weten hoe het is om je echt te richten op de inhoud. Namelijk met technisch inzicht kunnen vaststellen of een erkend bedrijf de wettelijke voorschriften naleeft.’
Kijken in de keuken
Het feit dat je geen rekening hoeft te houden met commerciële belangen maakt het werk heel anders, vindt ze. Tegelijkertijd is ze blij dat ze de commerciële kant van de luchtvaartsector kent. ‘Als ik tijdens een inspectie een kijkje in de keuken neem, begrijp ik dankzij mijn eerdere werkervaring goed waarmee de bedrijven bezig zijn en waarom ze bepaalde keuzes maken.’
Jong voor het team
Aanvankelijk was Shilan onzeker of de functie van senior inspecteur wel voor haar was weggelegd. ‘Ik had geen uitgebreide ervaring met de wet- en regelgeving op het gebied van de luchtvaart of als auditor bij een luchtvaartmaatschappij of -onderhoudsbedrijf. Er werd een universitaire opleiding gevraagd en voor het team was ik relatief jong.’
Geen twijfel
Die twijfel bleek nergens voor nodig. Als voorbereiding op haar nieuwe functie kreeg Shilan uitgebreide trainingen. Ze leerde over werken bij de overheid en kreeg uitleg over de ILT en de organisatiestructuur. Daarnaast volgde ze een aantal taakgerichte opleidingen om zich verder te ontwikkelen tot inspecteur. ‘Het zijn lange maar boeiende dagen; je wordt uitgedaagd en krijgt de mogelijkheid om te werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Ook krijg je een coach toegewezen binnen jouw team.’
In het diepe
Na een paar maanden behaalde Shilan haar eerste autorisatie en kon ze aan de slag met het uitvoeren van bedrijfsinspecties. Zo’n inspectie voer je altijd samen met een collega uit. Daarnaast beoordeelt ze verschillende soorten aanvragen van onderhoudsbedrijven. Ze besloot vanaf het begin om gewoon in het diepe te springen. Door veel met collega’s op pad te gaan, probeerde ze zo snel en zoveel mogelijk te leren. Niet alleen omdat ze ambitieus is. ‘Ik wilde vooral zeker weten of dit werk past bij mij. Daar kom je niet achter als je achter je bureau blijft zitten.’
Dynamiek op de werkvloer
Terugkijkend op haar beginperiode als inspecteur, viel Shilan vooral de dynamiek op de werkvloer op. ‘In het begin dacht ik, het zal hier wel een grijze en stoffige bedoening zijn. Kom ik daar binnen als jong iemand. Ik wist niet of ik er wel tussen zou passen.’ Haar scepsis bleek nergens voor nodig. ‘Ik hoef mij absoluut niet te vervelen hier.’
Onbeperkte mogelijkheden
Voorlopig zit Shilan bij de ILT precies op de goede plek. Ze wil de komende jaren in elk geval in de luchtvaartsector blijven werken en vindt de combinatie van techniek, wet- en regelgeving én iets kunnen bijdragen aan de maatschappij geweldig.
De mogelijkheden zijn binnen de ILT volgens haar vrijwel onbeperkt: ‘Het mooie is dat je als inspecteur telkens een uitbreiding op je autorisatie kunt toevoegen aan je pakket. Zo breid je langzaam maar zeker je werkzaamheden uit en beheer je na een tijdje een cluster van verschillende soorten bedrijven. Na een paar jaar wisselt dit, zodat je als inspecteur scherp en objectief blijft.’