Toezicht houden op luchtballonnen, zweefvliegtuigen en Boeings

Dat voormalig grondwerktuigkundige en luchtvaartdocent Robbert van Og nu als senior inspecteur bij het team Luchtvaart Techniek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt, is volgens hem een perfecte samenloop van omstandigheden. ‘Als je de taal spreekt, is het op de werkvloer een stuk makkelijker.’

Robbert begon zijn carrière eind jaren 90 als monteur en ging als grondwerktuigkundige aan de slag. In het begin sleutelde hij aan vliegtuigen van bekende luchtvaartmaatschappijen. Daarna werd hij verantwoordelijk voor de certificering van vliegtuigen voor elke vlucht.

Voor de klas

In 2015 verruilde hij de hangar voor het klaslokaal om luchtvaarttechniek te doceren aan mbo’ers. ‘Als jonge vader wilde ik wat meer thuis zijn.’ Toch begon het na 6 jaar voor de klas weer te kriebelen. Robbert stuitte op een vacature bij de ILT. Als docent gaf hij naast technieklessen ook het vak wetgeving. Voor de rol van inspecteur werden precies die twee competenties gevraagd. ‘Het kwam perfect samen.’

Wel kijken, niet aanraken

Binnen de luchtvaart werken verschillende inspecteurs. Een deel houdt toezicht op onderhoudsbedrijven. Anderen inspecteren de operatie. Zelf houdt hij als luchtvaartinspecteur, met de regelgeving in de hand, toezicht op de technische kant van vliegtuigen.

Zijn inspecties bestaan uit verrassingsbezoeken op het platform en aangekondigde diepgaande inspecties. Daarbij wordt het vliegtuig van voor naar achter grondig nagekeken. Dat is een kwestie van wel kijken, maar niet aanraken. ‘Wij mogen zelf geen deuren en kleppen openen. Dus we nemen iemand mee van de maatschappij die dat voor ons doet.’

obbert van Og met collega bij een vliegtuig. Hij is inspecteur luchtvaarttechniek bij de ILT

'Je weet waar de machine aan moet voldoen. En als we iets niet snappen, mogen ze het ons uitleggen.'

Alle vliegtuigen onder Nederlandse vlag

Volgens Robbert, die naast grote Boeings ook luchtballonnen, sportvliegtuigjes en zweefvliegtuigen inspecteert, is elk vliegtuig in de basis hetzelfde. ‘Je weet waar de machine aan moet voldoen. En als we iets niet snappen, dan mogen ze het ons uitleggen.’

Met de trein

Robbert houdt toezicht op alle vliegtuigen die onder de Nederlandse PH-registratie vliegen, in Nederland maar ook in de rest van de wereld. ‘De ene dag sta ik op vliegveld Lelystad een sportvliegtuig te controleren. De andere keer dag ik naar Louisiana om een Nederlands vliegtuig te inspecteren. De afwisseling tussen techniek en regelgeving in een internationale setting maakt dit werk heel erg interessant.’ Overigens, die reizen naar het buitenland doet hij niet per se per vliegtuig. ‘Als ik naar Londen moet, pak ik gewoon de trein.’

Erg veilig

En als een vliegtuig niet aan de eisen voldoet? Als Robbert onrechtmatigheden constateert, is hij onverbiddelijk. Dan staat het vliegtuig aan de grond. Dat gebeurt volgens hem weinig: ‘Over het geheel is de Nederlandse luchtvaart erg veilig.’

Weten hoe de sector werkt

Robbert heeft in zijn werk als inspecteur dagelijks profijt van zijn ervaring als grondwerktuigkundige. ‘Als ik langs een vliegtuig loop en er klopt iets niet, dan valt op de een of andere manier mijn oog daarop. Ik weet ook hoe de sector werkt en denkt. Bovendien spreek ik de taal. Dat maakt de omgang op de werkvloer een stuk makkelijker.’

Robbert van Og inspecteert een vliegtuig. Hij is inspecteur luchtvaarttechniek bij de ILT

'Zolang ik maar dichtbij de vliegtuigen ben en af en toe kerosine kan ruiken.'

Kerosine ruiken

Zijn werk met de combinatie van techniek en wet- en regelgeving, past Robbert perfect. Of wil hij nog meer? ‘Zolang ik maar dichtbij de vliegtuigen ben en af en toe kerosine kan ruiken, vind ik het prima.’

Meer over de organisatie

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon