Louis de Vries

Ik ben specialist op het gebied van namaakgoederen, piraterij, wapens, munitie en de flora- en faunawet
Louis de Vries werkt bij de Douane op Schiphol

Louis de Vries
Douanemedewerker
Douane

Heeft mavo 4 gedaan. Werkte van zijn 18e tot zijn 40e jaar bij de Marine met als specialisatie meteorologie en oceanografie. Ging in 1999 naar de Douaneschool in Elspeet, maakte een carrièreswitch en begon als douanemedewerker bij Schiphol Cargo, op de afdeling bijzondere Taken. Werkt sinds 2003 op de afdeling Passagiers. Winkelt af en toe met als doel: kijken naar labels en andere specifieke kenmerken van merkkleding om zo zijn kennis van namaakgoederen verder te verbreden en verdiepen. Slaat geen wedstrijd van Vitesse over.

Louis de Vries is na een lange carrière als specialist Meteorologie en Oceanografie bij de Marine, overgestapt naar de Douane op Schiphol.


Weg van huis

‘De functie die ik bij de Marine had was een walfunctie met als standplaats Marine Vliegkamp Valkenburg. Om de 6, 7 jaar werd ik bij een varende eenheid geplaatst. Als staflid was ik steeds langere perioden van huis. Dit werd pas een bezwaar toen onze dochter geboren werd.

Driejarig dochtertje

Ik ging in 1998 voor 6 maanden aan boord om een reis te maken naar de Caribische gebieden. Toen mijn vrouw en dochtertje na 3 maanden voor een korte vakantie overkwamen herkende ik mijn dochtertje bijna niet meer. Ze was in die maanden zo veranderd. Toen pas besefte ik hoe snel dat gaat en hoeveel je mist.

Carrièreswitch

Bij terugkomst in Nederland tipte een collega mij over de Douane. Ik besloot te solliciteren en ben aangenomen. Bij Cargo Schiphol heb ik de fijne kneepjes van het vak geleerd. In 2003 ben ik overgestapt naar de afdeling Passagiers Schiphol, omdat mijn afdeling Bijzondere Taken verhuisde naar Heerlen.

Piraterij

Bij Passagiers heb ik me op allerlei gebieden kunnen ontwikkelen tot specialist en vraagbaak. Je moet dan denken aan piraterij, namaakgoederen, wapens en munitie en de flora- en faunawet. Ik had bij Cargo natuurlijk al een hoop kennis opgedaan en ben bij Passagiers ook heel goed begeleid en ingewerkt.

Risicovluchten

Het zwaartepunt van mijn werkzaamheden ligt in de ochtend. Dan komen de meeste risicovluchten uit Azië. Op het moment dat één van mijn collega’s in de aankomsthallen verdachte goederen aantreft, schakelen ze de ‘vraagbaak van dienst’ in. Die onderzoekt deze goederen en maakt eventueel een proces-verbaal op.

Leguanen en brilkaaimannen

Samen met een collega heb ik eens een koffer uit Suriname gecontroleerd. Deze had een dubbele bodem waarin 25 leguanen en 5 brilkaaimannen verstopt zaten. Gelukkig leefden de dieren nog. Met dit soort zaken halen we geregeld de media. Ik ben dan echt trots dat we weer een smokkelaar van levende dieren hebben aangehouden.’

Ik werk voor Nederland

Verbazing is nodig om processen te kunnen veranderen

Frea Tanyeri

Coördinerend business controller
Douane

Lees meer over Frea Tanyeri
In dit werk kijk ik vooruit: wat is nodig om dat doel te behalen?

Roy de Jong

Business controller
Douane

Lees meer over Roy de Jong
Dure uitgave voor de haven goedkeuren? Dan ga ik kijken

Mechteld Fletcher

Directeur Financiën en Control
Douane

Lees meer over Mechteld Fletcher
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon