Weg van huis
‘De functie die ik bij de Marine had was een walfunctie met als standplaats Marine Vliegkamp Valkenburg. Om de 6, 7 jaar werd ik bij een varende eenheid geplaatst. Als staflid was ik steeds langere perioden van huis. Dit werd pas een bezwaar toen onze dochter geboren werd.
Driejarig dochtertje
Ik ging in 1998 voor 6 maanden aan boord om een reis te maken naar de Caribische gebieden. Toen mijn vrouw en dochtertje na 3 maanden voor een korte vakantie overkwamen herkende ik mijn dochtertje bijna niet meer. Ze was in die maanden zo veranderd. Toen pas besefte ik hoe snel dat gaat en hoeveel je mist.
Carrièreswitch
Bij terugkomst in Nederland tipte een collega mij over de Douane. Ik besloot te solliciteren en ben aangenomen. Bij Cargo Schiphol heb ik de fijne kneepjes van het vak geleerd. In 2003 ben ik overgestapt naar de afdeling Passagiers Schiphol, omdat mijn afdeling Bijzondere Taken verhuisde naar Heerlen.
Piraterij
Bij Passagiers heb ik me op allerlei gebieden kunnen ontwikkelen tot specialist en vraagbaak. Je moet dan denken aan piraterij, namaakgoederen, wapens en munitie en de flora- en faunawet. Ik had bij Cargo natuurlijk al een hoop kennis opgedaan en ben bij Passagiers ook heel goed begeleid en ingewerkt.
Risicovluchten
Het zwaartepunt van mijn werkzaamheden ligt in de ochtend. Dan komen de meeste risicovluchten uit Azië. Op het moment dat één van mijn collega’s in de aankomsthallen verdachte goederen aantreft, schakelen ze de ‘vraagbaak van dienst’ in. Die onderzoekt deze goederen en maakt eventueel een proces-verbaal op.
Leguanen en brilkaaimannen
Samen met een collega heb ik eens een koffer uit Suriname gecontroleerd. Deze had een dubbele bodem waarin 25 leguanen en 5 brilkaaimannen verstopt zaten. Gelukkig leefden de dieren nog. Met dit soort zaken halen we geregeld de media. Ik ben dan echt trots dat we weer een smokkelaar van levende dieren hebben aangehouden.’