Nina Janssen

De agenda valt niet altijd te plannen.
Nina Janssen

Nina Janssen
Senior beleidsmedewerker cybersecurity
Ministerie van Justitie en Veiligheid

  • Studeerde internationaal recht en psychologie.
  • Startte in 2006 bij de Rijksoverheid als rijkstrainee en is er niet meer weggegaan. Werkte voor de Permanente Vertegenwoordiging bij de Verenigde Naties in Genève, bij Justitie en bij Buitenlandse Zaken. Als rijkstrainee had ze niet gedacht dat ze nog eens zou zeggen: ‘Ik hoef niet zo nodig meer buiten de Rijksoverheid te werken’.

Nina Janssen werkt bij de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in een internationaal team op het terrein van cybersecurity. ‘Binnen ons kleine team van 3 man doe ik veel op het gebied van de Europese Unie. Elke maand ga ik naar Brussel om in een Raadswerkgroep Nederland te vertegenwoordigen en de Nederlandse standpunten uit te dragen.


Digitale veiligheid vergroten

‘Nederland heeft de afgelopen jaren veel gedaan om nationaal de digitale veiligheid te vergroten. Zo is recent de tweede Nationale Cyber Security Strategie gelanceerd, en bestaat het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) nu bijna 2 jaar. Onze bevindingen en aanpak dragen we uit naar andere landen die ook op dit vlak bezig zijn. Over cybersecurity lees je bijna wekelijks in de krant. Mijn functie is internationaal, maatschappelijk relevant én inhoudelijk interessant.

Reputatie en positie

We zijn heel actief binnen Europa en ook daarbuiten om te vertellen wat we weten en kunnen, maar ook om van andere landen te leren. Ons management vertelt bijvoorbeeld bij de NAVO in Brussel over het Nederlandse cybersecuritybeleid of gaat naar Singapore op zoek naar samenwerking en om het Nederlandse model uit te leggen. Ik bereid onder andere die bezoeken voor. Veel landen kijken naar ons. Wekelijks hebben we buitenlandse bezoeken: een Finse parlementaire delegatie, een bankendelegatie uit Japan en natuurlijk delegaties van ministeries van Justitie en Veiligheid of Defensie. Nederland heeft nu eenmaal een goede reputatie en positie verworven op het gebied van cybersecurity. Na de eerste grote nationale crisis op digitaal gebied, waarbij de overheid in 2011 bij het bedrijf Diginotar moest ingrijpen, kwam dit in een versnelling.

Beleid

Daarnaast ben ik veel inhoudelijk met beleidsthema’s bezig. Hoe verhoudt cybersecurity zich tot internet governance? Het internet is op een heel open, vrije manier ontwikkeld en biedt enorme economische en sociaalmaatschappelijke kansen. Die vrijheid houdt tegelijkertijd risico’s in zoals cybercrime, hacking en spionage. Momenteel wordt internationaal gesproken over de manieren waarop we het internet open en vrij kunnen houden, met oog voor de belangen van alle stakeholders, en tegelijkertijd de veiligheid kunnen vergroten. Zelf was ik in 2013 bij het Internet Governance Forum in Indonesië. Daar zat ik namens Nederland in 2 panels om onze aanpak uit te leggen, zoals de sterke samenwerking tussen publieke en private partners. Een groep stakeholders die visie en perspectief deelt: non-gouvernementele organisaties, private organisaties, jongeren met start-upbedrijfjes, en gewone ‘internetters’.

Daar doe ik nieuwe inzichten op, hoor ik wat er speelt en welke trends de komende jaren aandacht verdienen. Het is informatie halen en uitleggen wat wij zelf doen.

Afluisterpraktijken

De agenda valt niet altijd te plannen. Als er een crisis komt en er zijn Kamervragen, dan moeten we als NCTV snel en accuraat reageren. Zaken als de onthullingen van klokkenluider Snowden vallen primair onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, maar ze raken ons ook. Bijvoorbeeld rond lopende onderhandelingen en Europese wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeveiliging. Achter de schermen werken we tussen de ministeries altijd nauw samen.

Nieuwe cybersecuritystrategie

Ik ben best trots dat ik heb mogen bijdragen aan de nieuwe cybersecuritystrategie. In een aantal multistakeholderbijeenkomsten heb ik bijvoorbeeld workshops voorgezeten. In die bijeenkomsten hebben we meer dan 130 partners geraadpleegd. Het is een breed proces geweest. Op Europees niveau hebben we sinds dit jaar ook een EU-cybersecuritystrategie. Daarbij zoeken we met een bepaalde kopgroep van landen mogelijkheden om binnen en buiten Europa ook partners te beïnvloeden. In 2015 organiseren we een grote cyberspaceconferentie in Nederland waarbij de driehoek economische en maatschappelijke groei, internetvrijheid, openheid en grondrechten en veiligheid centraal staat.

Technerds en grijze muizen

Tot voor kort was het beleidsonderdeel van de directie Cybersecurity en het operationele onderdeel (het NCSC) op verschillende plaatsen gehuisvest. Recentelijk zijn ze samengevoegd op dezelfde verdieping van het ministerie van Justitie en Veiligheid. De technerds en de grijze muizen ontmoeten elkaar. Grijze muizen en nerds is ook maar betrekkelijk, want we hebben vooral een jonge en gezellige directie. Het beleid leert de technische kant van het verhaal wat beter te begrijpen en andersom leert de techniek wat meer de politiek bestuurlijke gevoeligheden te kennen en begrijpen. Duidelijk een win-winsituatie.’

Ik werk voor Nederland

Vooral bij onverwachte situaties heb je een grote eigen verantwoordelijkheid

Jonathan Choudhury

Juridisch beleidsmedewerker
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Jonathan Choudhury
Het is altijd leuk om salessuccessen te boeken. Maar maatschappelijke successen geven meer voldoening

Jacos van Zelst

Beleidsmedewerker
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Jacos van Zelst
Onze inkoopkracht zetten we in om maatschappelijke doelen te bereiken

Bart Cooijmans

Coördinerend Directeur Inkoop
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Bart Cooijmans
Dagelijks het nieuws screenen op cyberdreigingen

Sabine

Triage officer NCSC
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Sabine
Inmiddels ken ik alle facetten van de asielprocedure

Edith

Procesvertegenwoordiger
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Edith
‘Ons stappenplan helpt bij het Europees aanbesteden van innovaties’

Wilco Bavelaar

senior adviseur Europees aanbesteden IUC JenV
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Wilco Bavelaar
Voor een jurist is het ministerie van Justitie en Veiligheid het Mekka van aantrekkelijkheid

Marina Zoet

Wetgevingsjurist
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Marina Zoet
Werken aan de crisiscommunicatie van een minister

Janet Takens

Communicatieadviseur
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Janet Takens
Ik kijk als inkoper verder dan commerciële belangen

Christa Visser

Senior adviseur aanbestedingen
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Christa Visser
De brandweerkazerne is mijn tweede thuiswerkplek

Joes Anema

Senior adviseur team Operatiën LOCC
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Joes Anema
Mijn drive is zorgen dat onze dienst nog professioneler wordt dan ‘ie al is

Rolf Koster

Beleidsadviseur
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Rolf Koster
Geen handhaving zonder uitvoering

Patricia Nijkamp

TeammanagerICTExploitatie
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Patricia Nijkamp
Wat ik als ambtenaar doe, doe ik niet voor mijzelf. Maar voor de mensen die uiteindelijk mijn salaris betalen

Bart-Jan ter Heerdt

Hoofd Asiel Opvang en Terugkeer
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Bart-Jan ter Heerdt
Met robotisering verbeteren we onze bedrijfsvoering

Frank de Jonge

Algemeen directeur SSC DJI
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Frank de Jonge
Belangrijkste criterium voor nieuwe wet is maatschappelijke relevantie

Ellen Kiersch

Directeur Wetgeving en Juridische Zaken
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Lees meer over Ellen Kiersch
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon