Wetgeving uitleggen
‘Voordat ik de wetgeving in stapte, werkte ik als advocaat in Amsterdam. Ik wist niets van het vak van wetgevingsjurist, maar heb nooit spijt gehad van mijn overstap. Het vak heeft me gegrepen. 10 jaar lang was ik, naast mijn werk voor het Rijk, plaatsvervangend raadsheer in het gerechtshof Den Haag. In die rol leerde ik om vanuit het perspectief van de rechter naar ‘mijn’ product, de wet, te kijken. Als wetgevingsjurist denk je vaak: het is toch wel duidelijk wat ik bedoel? Ik heb in de jaren geleerd om beter uit te leggen wat ik wil bereiken met een nieuwe regel.
10 verzoeken per week
Mijn managementfilosofie is af en toe een duw geven en verder vooral niet in de weg lopen. Ik ben geen expert op alle terreinen die we hier beheersen, maar dat hoeft ook niet, want ik heb alle experts om mij heen. Het is mijn taak om hun kennis en ervaring zo goed mogelijk te laten inzetten. We krijgen als directie wel 10 verzoeken per week voor nieuwe wetgeving. Vooral op het terrein van strafrecht. We overleggen dan met de beleidsdirecties en ministers. Waar gaan we werk van maken? Is een nieuwe wet wel de oplossing, of kan de huidige regel ook op een andere manier worden uitgevoerd? Belangrijkste criterium is dat een nieuwe wet maatschappelijk relevant is.
Azië
Ik vind niets leuker dan naar een onbekend land reizen. Met name Azië intrigeert me. Ik ontdek graag hoe menselijke, sociale en religieuze stromingen of ontwikkelingen de hele wereld over gaan. Als reiziger ben ik een buitenstaander, een aanschouwer. Ik heb nooit de illusie één te zijn met een vreemde omgeving. Maar wel zie ik dat we in de basis, overal ter wereld, veel op elkaar lijken. We hebben allemaal dezelfde behoefte aan economische zekerheid, bescherming en liefde. En niemand heeft de wijsheid in pacht.’