Als financial trainee ben je ook bezig met het beleid achter de cijfers

Als Anniek van Kleef aan mensen in haar omgeving vertelt dat ze financial trainee bij de Rijksoverheid is, krijgt ze best vaak vragen. Moet je daar geen economische achtergrond voor hebben? Toch heeft van haar lichting trainees meer dan de helft geen financiële studie gedaan. ‘Natuurlijk is het belangrijk dat je iets met cijfers hebt, maar als financial trainee ga je juist ook bezig met het beleid achter de cijfers.’

Beleid voor scholen

Wat doet Anniek dan precies als financial trainee bij de Rijksoverheid? ‘In het programma van 2 jaar werk je bij 3 verschillende ministeries. Mijn eerste project is bij de beleidsdirectie MBO binnen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ik ben hier bezig met de planning- en controlcyclus. Maar er is bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om aan te sluiten bij het coronateam, waarbij we werken aan het beleid voor scholen. Waar moeten de scholen rekening mee houden rondom de maatregelen?’

Enorme bedragen

Haar huisgenoten kijken Anniek weleens verbaasd aan als ze aan de telefoon overlegt over enorme bedragen. ‘Het was voor mij ook even wennen om in miljarden te praten. Als penningmeester bij de studentenvereniging moesten we het doen met een budget van een paar duizend euro. Nu hebben we na Prinsjesdag miljarden om te besteden. Dat brengt ook wel een enorme verantwoordelijkheid met zich mee. En ik begrijp het nieuws nu beter. Bijvoorbeeld waarom de leraren in het voorjaar gaan staken, want dan worden de begrotingen in Den Haag gemaakt.’

‘’Het was wel even wennen om in miljarden te praten’’

Anniek van Kleef

Brief aan alle scholen

Op dit moment gebeurt er enorm veel in het onderwijs, en dat maakt het traineeship voor Anniek extra interessant. Zo mocht ze in haar eerste maanden alle mbo-scholen informeren over de middelen in het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). ‘Het gaat hier om 8,5 miljard euro om de gevolgen van de coronacrisis in de komende 2,5 jaar op te vangen. Ik schreef bijvoorbeeld een brief met informatie en uitleg over de middelen die aan mbo-scholen beschikbaar worden gesteld. Dat geeft veel verantwoordelijkheid, je kunt je geen fouten permitteren.’

Persoonlijke ontwikkeling

Naast inhoudelijke kennis over financiën ontwikkelt Anniek zich ook op persoonlijk vlak. ‘Ik leer veel over het samenwerken met verschillende mensen. De één is meer chaotisch, terwijl een ander juist heel erg van structuur houdt. Ik vind het zelf bijvoorbeeld altijd fijn om in een overleg eerst even door te pakken, en daarna bij te praten als er nog tijd over is. Maar voor sommige collega’s komt dit heel direct over, die hechten meer waarde aan sociale gesprekken vooraf.’

Toekomst als docent

Welk ministerie Anniek als volgende kiest, weet ze nog niet. Het is in ieder geval de bedoeling dat ze na het traineeship bij 3 verschillende ministeries achter de schermen heeft gekeken. ‘In de toekomst hoop ik als leraar-ambtenaar voor de klas te kunnen staan. Daarbij kan ik mijn studies in onderwijswetenschap, de pabo en de ervaring uit de traineeship heel goed gebruiken.’

Meer over de organisatie

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon