Inkopen met impact, we gaan het nu echt doen

Publicatiedatum 04-05-2022

De Rijksoverheid streeft naar een duurzame, sociale en innovatieve samenleving. Als grootste inkoper van Nederland kan de Rijksoverheid daar zelf veel aan bijdragen. En dat gebeurt ook, want via inkoopprojecten maakt de Rijksoverheid inmiddels veel impact. Zo creëert de Rijksoverheid baankansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, wordt de CO2-uitstoot verminderd en draagt de Rijksoverheid bij bij aan eerlijke sociale voorwaarden en wordt de ontwikkeling naar een circulaire economie versneld.

Inkoopwerk is creatief

Het aandeel duurzame aanbestedingen binnen het Rijk groeide al van 30% naar 55%, blijkt uit onderzoek van prof. Fredo Schotanus en econoom Jacco van Berkel. Volgens Chief Procurement Officer Rijk (CPO) André Weimar wordt dat percentage alleen maar hoger. André: ‘Steeds meer inkopers zetten maatschappelijke impact op één. Dat maakt je werk als inkoper bij het Rijk ook zo uitdagend en creatief. Want bij elk inkoopproject staat de vraag centraal: hoe vinden we een duurzaam antwoord op deze inkoopvraag? Je bent met veel meer bezig dan alleen prijs en kwaliteit.’

Transparanter aanbesteden

‘En achter de coulissen pakken we verder door’, vervolgt André. ‘In 2022 wordt een platform gelanceerd dat bedrijven wijst op onze ambitie om duurzaam, innovatief en sociaal in te kopen. Zo kunnen bedrijven zich beter voorbereiden op aanbestedingen. Daarnaast hebben we gewerkt aan categorieplannen. Bedrijven kunnen in zo’n categorieplan terugzien wat we verwachten op het gebied van duurzaamheid, sociale voorwaarden en innovatie. Neem kantoormeubilair, dat willen we bijvoorbeeld niet meer nieuw aanschaffen maar alleen recycled. We hopen de markt zo proactief te betrekken bij onze ambities.’

Meten is weten

Inkopen met impact moet nog meer terechtkomen in de haarvaten van het Rijk, zegt André. ‘En om de effecten te meten van onze inspanningen, is gestructureerde monitoring nodig. Een volgende stap is dus dat we samen met de markt instrumenten ontwikkelen om te meten of we daadwerkelijk verduurzamen. Dan is de cirkel rond. Ik vind het mooi dat inkopers, opdrachtgevers én bedrijven steeds meer samen optrekken voor maatschappelijke impact.’

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon