Dit doen inkopers met het oog op digitalisering

André Weimar

André Weimar

Directeur Inkoop-, Facilitair- en Huisvestingsbeleid Rijk - Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Waarin kun jij het verschil maken als inkoper bij de Rijksoverheid? In deze videoserie reist inkoopdirecteur André Weimar door het Rijk. Hij bezoekt inkoopprojecten van de Rijksoverheid in heel Nederland. In de tweede aflevering van deze serie gaat hij op bezoek bij inkopers die vertellen over de impact van digitalisering bij het doen van inkopen.

Digitalisering

Digitalisering speelt een belangrijke rol in de inkoopprojecten die de Inkoopuitvoeringsorganisaties (IUC’s) voor de rijksorganisaties verzorgen. Zo helpt de dronecatalogus die Defensie Materieel Organisatie (DMO) heeft ingekocht operationele eenheden van het ministerie van Defensie om snel en makkelijk de beste drones aan te kunnen schaffen. Een ander mooi voorbeeld van een inkoop met impact waarin digitale technieken een hoofdrol spelen is de Werkplekchecker. Deze app wijst rijksmedewerkers eenvoudig de weg naar beschikbare werkplekken op kantoor. UBR|HIS van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is bezig met het inkooptraject van deze app.

Video over inkopen met impact aflevering digitalisering

In deze video gaat op bezoek bij senior inkoper John Jonkhout en contractmanager Simone van den Akker. Zij vertellen met trots over hun project waarin digitalisering centraal staat.

Bekijk de video en meld je aan voor updates zodat we je kunnen informeren over werken als inkoopprofessional bij de Rijksoverheid en vacatures kunnen toesturen.

Ik ben André Weimar. Ik ben op reis door het hele land bij alle inkopers van de rijksinkoop om interessante inkooptrajecten te gaan ervaren. Deze aflevering gaat over de inkoop waarbij digitalisering dominant is. Tijdens de coronacrisis hebben we met zijn allen gemerkt wat een enorme versnelling dat heeft opgeleverd als het gaat om het digitale verkeer. Die hefboom moeten we echt blijven benutten de komende jaren. Dus de kans die we krijgen uit deze crisis is om die digitalisering ook weer als hefboom te laten functioneren. En nu ben ik op weg naar een heel interessant digitaliseringsproject. En vandaag op bezoek bij jouw inkoopproject: het zoek en vind systeem. Het lijkt me een hele klus. Ik was heel benieuwd wat er allemaal aan vast zit. Wat er hier straks gaat gebeuren is dat iedere rijksmedewerker, die heeft een telefoon en daar staat een app op en met die app kun je een werkplek reserveren. Op zo’n manier op een werkplek kunnen landen betekent dat we onze kantoren echt heel slim kunnen gaan gebruiken. Dat klopt. Medewerkers van de Rijksoverheid kunnen straks gewoon thuis bedenken waar ze willen gaan werken. Is dat het kantoor om de hoek, in Den Haag? Is mijn team er ook? Wat zit er nou voor jou als inkoopadviseur aan vast, als het gaat om de advisering van dit inkooptraject? De complexiteit, het feit dat het best wel uitdagend is qua IT, maar ook het stakeholder netwerk. Het aantal partijen wat als opdrachtgever meedraait, dat is ook groot. En daarnaast, we hebben ook haast. Want in september moet dit project naar de markt toe. Wat maakt het nou voor jou zo leuk? Het is de tastbaarheid. Dus het feit dat je het kunt zien dat er op iedere werkplek zo’n sensor komt. Maar ook gewoon de omvang. De overheid heeft 5 procent van de Nederlandse kantorenmarkt in handen. Het is reusachtig groot. Op het moment dat straks honderdduizend rijksmedewerkers een app hebben die door toedoen van mijn aanbesteding is aangekocht. Dat is super. De potentie die er in zit is natuurlijk giga. Vergaderfacilitieten kunnen gereserveerd worden, er zit natuurijk nog veel meer slimme technologie achter. Ook als het gaat om het gebruik van je kantoren. Wat is de intensiteit ervan, onderhoud, schoonmaak. Kortom, mega interessant project. We zijn nu op weg naar Den Helder naar een inkoopproject met drones als onderwerp. Ook weer een interessant digitaal inkoopproject. We gaan op pad om te bekijken hoe dit project ook weer het centrum kan zijn van een digitale ontwikkeling. We zijn hier op de Marinebasis in Den Helder. De Marine is een van de partijen die is aangesloten bij het raamcontract voor drones wat wij hebben afgesloten. Ik ben bezig geweest met een contract voor het inkopen van drones. Wat we eigenlijk merkten bij DMO is dat we continu achter de feiten aanliepen met het aankopen van drones. Het is natuurlijk best wel een technologie die snel gaat. Als wij een aanbesteding op de markt hadden gezet, nou ja, zodra de aanbesteding was afgelopen hadden we versie 3.0 en wij als Defensie kregen versie 1.0. Dus we hadden zoiets: hier moeten we iets mee. Dus toen hebben we eigenlijk met een projectteam binnen DMO de catalogus ontwikkeld. Dat is eigenlijk een raamcontract met daarin alleen maar drones. Die we twee keer per jaar vernieuwen zodat we eigenlijk altijd de mogelijkheden hebben over de laatste technologische ontwikkelingen. Het is echt een heel intensief traject geweest. En als ik dan kijk hoe we dat met elkaar uiteindelijk hebben kunnen doen en wat het resultaat is dan ben ik daar het meest trots op. En zelf vind ik het vooral heel erg belangrijk om inkoop binnen Defensie te doen. Ik vind Defensie gewoon een hele mooie organisatie. Je weet waar je mee bezig bent. Uiteindelijk beschermen wat ons dierbaar is en dat je daar een bijdrage aan kan leveren in het inkoopdomein is heel mooi. Als je meer van ons wilt weten, ga naar onze website. Dan kun je zien wat voor inkoopavonturen wij beleven in de rijksinkoop. Zeer de moeite waard.

Waterstofauto

Let ook op de auto waarin André de inkoopprojecten bezoekt. Deze auto rijdt dankzij waterstof elektrisch. Elektrificatie van het wagenpark is een focuspunt bij FMHaaglanden, het onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties dat vervoer van bewindslieden en ambtelijke top organiseert. Met de komst van 30 nieuwe milieuvriendelijke auto’s in 2021 staat de teller nu op 30% elektrificatie van het totale wagenpark. Lees meer over duurzame initiatieven door de Rijksoverheid op Denkdoeduurzaam.nl.

Bekijk de hele videoserie Inkopen met impact

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon