Emiel Meerhoff vond het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) al tijdens zijn studie een interessante werkgever. ‘Het RVB heeft het mooiste vastgoed van Nederland en de portefeuille is enorm divers. Het gaat van nieuwbouw tot bijvoorbeeld dit prachtige monumentale Trippenhuis waar ik nu aan werk. Het is een bijzonder professionele organisatie en er is zó veel kennis in huis.’
Van nieuwbouw tot het prachtige monumentale Trippenhuis

Emiel Meerhoff
Projectmanager - Rijksvastgoedbedrijf
Gouden Eeuw
Het Trippenhuis staat aan de Kloveniersburgwal in Amsterdam en is één van de belangrijkste voorbeelden van de Nederlandse (interieur)architectuur uit de Gouden Eeuw. Het Trippenhuis werd in 1660 gebouwd in opdracht van de schatrijke broers Louys en Hendrick Trip, handelaars in munitie en wapens. In de 19e eeuw was een deel van het Trippenhuis in gebruik als Rijksmuseum; De Nachtwacht hing er jarenlang. Het Rijksvastgoedbedrijf is eigenaar van het gebouw en verhuurt het al sinds 1811 als kantoor- en vergaderlocatie aan de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

Bescheiden project
Het ging bij het Trippenhuis in eerste instantie om een in omvang bescheiden project, zegt Emiel. ‘Maar toen ik in gesprek ging met de gebruiker over wat er moest gebeuren en hoe we konden zorgen dat zij zo min mogelijk overlast van het werk zouden hebben bleek de KNAW meer wensen op het gebied van het binnen-schilderwerk te hebben.’ Emiel betrok een aantal vakinhoudelijke collega’s van het RVB en Atelier Rijksbouwmeester erbij. In overleg met de KNAW hebben we in alle ruimtes opnieuw bekeken wat er binnen aan schilderwerk moest gebeuren.’
In een aantal dagen werden de binnenafwerkingen gecategoriseerd: goed/matig/slecht. Meerhoff: ‘Zo leerde ik het gebouw goed kennen. Je krijgt natuurlijk meer en andere informatie over zo’n monument.’
Overlast geur en geluid
‘Ik overleg in het voorstadium met alle betrokkenen. Welke fasering past het best? Hoe zit het met overlast van geur en geluid? Hoe werken we veilig? Daar ben ik als projectmanager heel scherp op. Ik moet alles controleren en signaleren en zo nodig ergens wegzetten. Uit ervaring is gebleken dat door het werken met historische werken overlast kan ontstaan voor medewerkers. Daarom moeten er meters worden opgehangen om te monitoren of er geen grenswaardes worden overschreden, of moet een ruimte tijdelijk op onderdruk worden gezet.
Wat doen we bij overschrijding van de normen en wie betaalt eventuele extra kosten? Hoe zit het met de vluchtwegen? Inhoudelijk zijn anderen natuurlijk de expert. Alle ingrepen uit het verleden zijn gedocumenteerd, dat pak je er nu weer bij: welke kleuren zet je op welke muren? Het werken met deze vakinhoudelijke specialisten vind ik veel leuker dan zorgen dat ergens een nieuwbouwmuurtje in de latex wordt gezet.’

Spin in het web
Het kleine project is inmiddels behoorlijk uitgedijd. Emiel is qua organisatie de spin in het web, zorgt dat ‘eisen en wensen bij elkaar komen’ en dat er wordt ‘getoetst en teruggekoppeld’. ‘Ik praat ook met de afdeling monumenten van de gemeente Amsterdam. Je wilt alles met hen bespreken zodat zij precies weten wat er gaat gebeuren op het moment dat we een vergunning aanvragen.’ Hij regelt dat er een deugdelijke kostenraming komt, een haalbaar technisch ontwerp, onderzoekt hoe de aanbesteding moet verlopen, het type contracten, na afloop de oplevering, de nazorg en de overdracht naar de juiste directie binnen het RVB.
‘De besluitvorming is een nauwkeurig proces. Dat kan niet anders. We werken met publiek geld. Je moet elke euro kunnen verantwoorden.’ Het is een rol die hem ligt, zegt hij. ‘Ik luister, ik praat, ik overleg en ik vraag. Je wilt goed samenwerken, niemand frustreren. Ik wil een mooi en helder proces.’

Vertrouwen
Meerhoff: ‘Ik leer hier zó veel, je krijgt binnen het RVB erg veel vertrouwen. Als je assertief bent en met ideeën komt, wordt dat gewaardeerd. Ik krijg verantwoordelijkheid en die pak ik ook: als een project in een cruciale fase is, neem ik geen weekje vakantie op. Ik weet dat ik fouten mag maken en dat ik daar dan over kan praten. Het RVB voelt daarom als een veilige omgeving.’
Inhoudelijk is dit het mooiste werk dat hij zich op dit moment kan voorstellen. Ook niet onbelangrijk: ‘Het RVB heeft fantastisch vastgoed en het Trippenhuis is een interessant project om bij vrienden over te vertellen. Veel mensen kennen het pand, dus het werk spreekt enorm tot de verbeelding.’
Voor meer informatie over het project Trippenhuis in Amsterdam ga je naar de website van het RVB.