Terugblik online event Informatiespecialist @Rijksoverheid #informatiemanagement

Hoe werk je aan een transparante overheid met een sterke informatiehuishouding bij de Rijksoverheid? Tijdens het online event op 4 maart 2024 konden deelnemers in 1,5 uur kennismaken met sprekers van verschillende rijksorganisaties uit het vakgebied informatiemanagement. De focus lag deze keer op beleidsvorming. Direct na de uitzending stroomden de aanvragen voor vervolggesprekken al binnen.

Publicatiedatum 07-03-2024

Wat is informatiemanagement?

Na een warm welkom van host Benita Brouwer trapte keynote-spreker Nienke Weegink af met haar presentatie. Nienke is directeur informatievoorziening van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Ze vertelde over haar ervaring met informatiemanagement bij de Rijksoverheid en specifiek bij EZK/LNV. ‘Het is werk wat ertoe doet. Je werkt aan maatschappelijke opgaven, aan de voorkant van beleidsvorming. Samen met beleidsmedewerkers bedenk je hoe IT kan helpen om maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Je bent een soort vertaler tussen de beleidsmakers en technische mensen.’

Op zoek naar nieuwe collega's

Als informatiemanager moet je op 3 niveaus kunnen werken: strategisch, tactisch en operationeel, vertelde Nienke. Wil je ook op deze manier werken in dit snel ontwikkelende vakgebied? Leuk, want zowel EZK als LNV zoeken nieuwe collega’s. Waarom zij zoveel vacatures hebben? Nienke: ‘We zijn als Rijksoverheid een paar keer in de problemen gekomen, doordat we eerst beleid bedachten en pas daarna naar de uitvoeringsorganisaties gingen. Dat proberen we nu te voorkomen en daarbij spelen informatiemanagers een belangrijke rol.’

Je bent bezig met beleid en IT

Een andere deelnemer vraagt of je als informatiemanager de hele dag met IT bezig bent. Nienke: ‘Je hoeft geen technicus te zijn, maar je moet wel kennis hebben van IT. Als informatiemanager praat je daarnaast veel met beleidsmakers, je luistert goed en probeert partijen met elkaar te verbinden.’ Na de presentatie van Nienke volgde een rondetafelgesprek. De tafelgasten stelden zich voor en vertelden wat voor type informatiemanagers en informatieadviseurs zij zochten.

Voorstelrondje tafelgasten

Rian van Delft, manager CIO-office (chief information officer) bij de Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën (DGVBR/OBF): ‘Wij verzorgen met ons multidisciplinaire team allerlei zaken op het gebied van natuurlijk data en informatiemanagement, maar ook portfoliomanagement, lifecyclemanagement en privacy. Daarbij werken we ook samen met onder andere productowners, procesmanagers en functioneel beheerders. Je hebt dus contact met veel verschillende mensen. Omdat ik met pensioen ga, zoeken we voor dit team een nieuwe manager. Iets voor jou?’

Janny Koopman, teamleider functioneel beheer en informatiemanagement bij de Tweede Kamer: ‘De Tweede Kamer is een totaal andere tak van sport binnen de overheid. Hier werk je aan informatiemanagement in het hart van de democratie. Je zit met alle Kamerleden in hetzelfde gebouw. Op korte termijn zoeken we 3 nieuwe informatiemanagers. Je staat aan de voorkant van dit relatief nieuwe vakgebied, wat dit een mooie kans maakt.’

Patricia Croese, manager informatie voor beleid en bedrijfsvoering bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW): ‘Bij ons ministerie staat de mens echt centraal. Je werkt aan bestaanszekerheid en dat is een mooie opgave. We werken al een tijd met informatiemanagers, maar zoeken er binnenkort nog eentje bij. In deze functie ondersteun je de directie bij het ontwikkelen van beleid. We zoeken ook adviseurs privacy- en informatiebeveiliging. Bij ons zijn mensen heel vrij in hoe ze zich willen uiten, iedereen is welkom.’

Veel interesse in vervolggesprekken

Tijdens het rondetafelgesprek reageerden de informatiespecialisten op verschillende stellingen. Er kwam van alles op het gebied van informatiemanagement voorbij: van de implementatie van beleid in de organisaties tot de kern van de functie informatiemanager, namelijk ketensamenwerking in het domein. En natuurlijk ook de uitdaging van het vinden van goede mensen. Het event heeft de organisaties een mooi duwtje in de rug gegeven, want er zijn nu al bijna 100 aanmeldingen binnengekomen van kandidaten die graag op gesprek willen komen.

Dit event over informatiemanagement gemist?

Kijk dan het event Informatiespecialist @Rijksoverheid #informatiemanagement terug. Als je nog vragen hebt of graag direct contact wilt hebben met een van de rjksorganisaties, meld je dan aan bij: [email protected].

Het volgende online event voor informatiespecialiten is op 27 mei 2024. Dit event gaat over data-analyse. En vergeet ons grote live event niet: Open Huis IT&IV @Rijksoverheid dat dit jaar plaatsvindt op 11 november 2024 in de Jaarbeurs in Utrecht. Meld je aan voor updates en blijf op de hoogte van ontwikkelingen, vacatures en nieuwe events.

 

Ontdek wat jij kunt doen als informatiespecialist bij de Rijksoverheid

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon