Werken in de marinehaven of op militaire vliegvelden door heel Nederland? Zorgen dat de start- en rolbanen na een flinke hoosbui meteen weer te gebruiken zijn? Tankhindernisbanen, schietterreinen en oefenterreinen onderhouden zodat de landmacht haar oefeningen goed kan uitvoeren? Of wie kan nou zeggen dat hij of zij verantwoordelijk is voor de startbaan waar de nieuwste F-35 moet opstijgen? Deze 3 mannen werken aan de aspecten waar je niet direct over nadenkt, zoals wegverhardingen, drainage of afreminstallaties. ‘Als wij ons werk goed doen, dan merken jullie helemaal niks.’
Dít is civiele infrastructuur bij het Rijksvastgoedbedrijf

Kevin Sip
Projectengineer militaire vliegvelden - Rijksvastgoedbedrijf

Jim de Visser
Expert ondergrondse infrastructuur - Rijksvastgoedbedrijf

Tim Rietveld
Senior civiel adviseur Wegen & Verkeer - Rijksvastgoedbedrijf
Hoe doen collega’s Kevin, Tim en Jim eigenlijk hun werk? In onderstaande video nemen de heren je mee naar hun werkveld.
Bijzondere werkomgeving
Kevin Sip weet haarfijn het geluid van verschillende vliegtuigen te onderscheiden. Als projectengineer militaire vliegvelden werkt hij door het hele land aan de start- en rolbanen. Bijvoorbeeld afreminstallaties, die precies berekend moeten zijn op de vliegtuigen van de Luchtmacht. ‘Ik voel me inmiddels behoorlijk thuis op het vliegveld. Toch blijft het indrukwekkend als je een straaljager of grote helikopter ziet opstijgen of landen. Je draagt in dit werk ook echt bij aan de veiligheid van Nederland, dat maakt deze werkomgeving zo bijzonder.’
Niet zomaar een stukje snelweg
Tim Rietveld is adviseur Wegen en verkeer: ‘Onze klanten zijn veeleisend, en dat is ook nodig. We hebben het hier niet zomaar even over een stukje snelweg, maar over verhardingen die bijvoorbeeld een tank of rupsvoertuig moeten dragen. Het is een mooie uitdaging om daarin, samen met de markt, de beste oplossingen te vinden. Verder mogen we bijvoorbeeld absoluut geen steentjes laten slingeren tijdens werkzaamheden. Stel je voor dat een F16 een steen opzuigt, dan kan je de straalmotor afschrijven.’
Iedereen moet het begrijpen
Jim de Visser krijgt als expert ondergrondse infrastructuur te maken met andere vraagstukken. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat de vliegvelden niet onder water komen te staan na een hevige regenbui? ‘Het is voor mensen vaak heel logisch dat je het toilet door kunt trekken, of dat het water weg stroomt van de straat. Maar hier zitten serieuze hoeveelheden achter, dat snappen lang niet al mijn klanten. Het leuke is om te zorgen dat iedereen het begrijpt. Op het defensieterrein ligt voor 2100 kilometer aan drainage en 1700 kilometer riolering, dat moet allemaal onderhouden worden, zodat de continuïteit nooit in gevaar komt.’