Dít is civiele infrastructuur bij het Rijksvastgoedbedrijf

Kevin Sip

Kevin Sip

Projectengineer militaire vliegvelden - Rijksvastgoedbedrijf

Jim de Visser

Jim de Visser

Expert ondergrondse infrastructuur - Rijksvastgoedbedrijf

Tim Rietveld

Tim Rietveld

Senior civiel adviseur Wegen & Verkeer - Rijksvastgoedbedrijf

Werken in de marinehaven of op militaire vliegvelden door heel Nederland? Zorgen dat de start- en rolbanen na een flinke hoosbui meteen weer te gebruiken zijn? Tankhindernisbanen, schietterreinen en oefenterreinen onderhouden zodat de landmacht haar oefeningen goed kan uitvoeren? Of wie kan nou zeggen dat hij of zij verantwoordelijk is voor de startbaan waar de nieuwste F-35 moet opstijgen? Deze 3 mannen werken aan de aspecten waar je niet direct over nadenkt, zoals wegverhardingen, drainage of afreminstallaties. ‘Als wij ons werk goed doen, dan merken jullie helemaal niks.’

Hoe doen collega’s Kevin, Tim en Jim eigenlijk hun werk? In onderstaande video nemen de heren je mee naar hun werkveld.

Het werk bij het Rijksvastgoedbedrijf is echt super afwisselend. De diversiteit in terreinen, voertuigen die eroverheen rijden. Dat maakt het supergaaf. Je komt op plekken waar je normaal niet zo snel komt. Ons werkgebied is landelijk. Van Vlissingen tot Groningen tot Brunssum. Wij doen inspecties, wij doen keuringen. Als ons werk goed wordt gedaan, dan merken jullie dus niks. Hele leuke baan. Ik voel me echt op mijn plek en ik heb hoge vrijheid in mijn werk. Natuurlijk heb je altijd bepaalde taakstellingen waar je aan moet voldoen. Alleen elke dag is weer anders. Het geeft mij ook een heel fijn en vrij gevoel om je ook echt thuis te voelen op de vliegvelden. Een vrachtauto weegt tussen de 30.000 en 50.000 kilo. En dan hebben we het helemaal nog niet over een rupsvoertuig waar bij de landmacht mee gereden wordt. Daarin kun je dus optimaal je kennis en expertise inzetten en daardoor ook een goed advies uitbrengen. En dat is gewoon super mooi om te doen. Binnen het RVB werken we samen met collega's van waterbouw, van natuur, landschapsarchitecten, de mensen die watervergunningen aanvragen. Al die disciplines bij elkaar zorgen ervoor dat het een compleet plaatje wordt. Binnen de vakdisciplines ben je bezig en uiteindelijk moeten al die raakvlakken één project worden en heb je elkaar ook nodig. Dat is ook het mooie van het Rijksvastgoedbedrijf. Al die specialismen zijn ook in huis dus je werkt ook met collega's samen om tot zo'n heel mooi project te komen. We zijn een hecht team. We zijn heel gedreven in ons werk en ook trots op ons werk en we weten het belang van ons werk. Dat maakt het ook mooi en merk je ook dat je collega's heel gedreven in zijn. Dan word je dat zelf natuurlijk ook. De diversiteit aan locaties waar je komt, bij de marine, bij de luchtmacht, bij de landmacht. Andere omstandigheden, snel de knop om. Wat zou hier een goede oplossing kunnen zijn? Wat zou daar een goede oplossing kunnen zijn? En dan samen met je projectteam zorgen dat je een goed resultaat haalt. Dat maakt het werk super uitdagend.

Bijzondere werkomgeving

Kevin Sip weet haarfijn het geluid van verschillende vliegtuigen te onderscheiden. Als projectengineer militaire vliegvelden werkt hij door het hele land aan de start- en rolbanen. Bijvoorbeeld afreminstallaties, die precies berekend moeten zijn op de vliegtuigen van de Luchtmacht. ‘Ik voel me inmiddels behoorlijk thuis op het vliegveld. Toch blijft het indrukwekkend als je een straaljager of grote helikopter ziet opstijgen of landen. Je draagt in dit werk ook echt bij aan de veiligheid van Nederland, dat maakt deze werkomgeving zo bijzonder.’

Niet zomaar een stukje snelweg

Tim Rietveld is adviseur Wegen en verkeer: ‘Onze klanten zijn veeleisend, en dat is ook nodig. We hebben het hier niet zomaar even over een stukje snelweg, maar over verhardingen die bijvoorbeeld een tank of rupsvoertuig moeten dragen. Het is een mooie uitdaging om daarin, samen met de markt, de beste oplossingen te vinden. Verder mogen we bijvoorbeeld absoluut geen steentjes laten slingeren tijdens werkzaamheden. Stel je voor dat een F16 een steen opzuigt, dan kan je de straalmotor afschrijven.’

Iedereen moet het begrijpen

Jim de Visser krijgt als expert ondergrondse infrastructuur te maken met andere vraagstukken. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat de vliegvelden niet onder water komen te staan na een hevige regenbui? ‘Het is voor mensen vaak heel logisch dat je het toilet door kunt trekken, of dat het water weg stroomt van de straat. Maar hier zitten serieuze hoeveelheden achter, dat snappen lang niet al mijn klanten. Het leuke is om te zorgen dat iedereen het begrijpt. Op het defensieterrein ligt voor 2100 kilometer aan drainage en 1700 kilometer riolering, dat moet allemaal onderhouden worden, zodat de continuïteit nooit in gevaar komt.’

Meer over de organisatie

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon