Betere balans
‘In mijn vorige baan was ik gemiddeld 12 uur per dag met werk bezig. En dan hoopte je dat je niet 's nachts uit je bed gebeld werd. Dat vraagt een hoop energie, waarbij je je toch afvraagt hoe lang je dat wil of kan volhouden. Bij het RVB word ik gezien. Als ik een keer ’s nachts moet werken, dan moet ik dat eerst afstemmen met mijn leidinggevende. Daarna wordt er een overnachting geregeld, als ik bijvoorbeeld meerdere dagen op een vliegbasis moet zijn die verder van huis ligt. De balans tussen vrije tijd en werk is zo belangrijk. Daar ben ik wel achter gekomen nu ik op vrijdagmiddag gewoon de mogelijkheid heb om vrij te nemen en te genieten van mijn vrije tijd.
Efficienter werken
Vrijheid is niet alleen vrije tijd. Het betekent voor mij ook dat ik de kans krijg om mezelf te ontwikkelen, zaken naar me toe te trekken en verantwoordelijkheid te nemen. Er is vertrouwen om bepaalde structuren in het werk te veranderen. Sommige processen gaan al tientallen jaren hetzelfde, maar de organisatie staat wel open voor een frisse ideeën van een jong iemand. Mijn leidinggevende moedigt dat alleen maar aan. Bijvoorbeeld om nog meer zaken in AutoCAD uit te werken en te beheren. Maar ook het toepassen van tablets om tekeningen te lezen en inspecties uit te voeren. Je staat toch wat comfortabeler op de startbaan met een tablet dan met een A0 tekening. Helemaal met harde wind!
Veiligheid en betrouwbaarheid
In Nederland zijn er maar een paar mensen die dit werk doen. Dat maakt het uniek, en soms ook uitdagend omdat je weinig voorbeelden hebt met dezelfde probleemstellingen. We zitten in een hele kleine markt en hebben tegelijk geen tijd en ruimte om proeven te doen. Een product moet eerst helemaal betrouwbaar zijn, want de veiligheid staat altijd voorop. De start- en rolbanen op militaire vliegvelden vragen meer aandacht dan op een gewone luchthaven. We hebben te maken met straaljagers, en dat zijn net stofzuigers. Alles wat los op de baan ligt zuigen ze op. Dan maakt duidelijk hoe belangrijk het is dat dit werk zorgvuldig uitgevoerd wordt. Veel regels en zwaardere vliegtuigen. Als we aan een startbaan werken ligt het vliegverkeer helemaal stil. Dus een strakke planning maken en zorgen dat we die ook halen, dat vind ik te gek!’