Kimberly Wagemans

Bij elke begrotingsronde ben ik verantwoordelijk voor de AOW
Kimberly Wagemans

Kimberly Wagemans
Financial trainee / financieel beleidsmedewerker
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

  • Deed een bachelor economie en aansluitend een master beleidseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Startte september 2016 met het Financial Traineeship. Trekt graag met haar camera de natuur in om mooie plaatjes te schieten. Vindt na het werk rust in de verzorging van haar zelfbenoemde ‘veestapel’ die bestaat uit 3 kippen, 2 katten, 2 ratjes en 1 hond.

Kimberly Wagemans werkt tijdens haar Financial Traineeship als financieel beleidsmedewerker bij de directie Financieel Economische Zaken van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Ze maakt ramingen voor de AOW (Algemene Ouderdomswet) en denkt mee over betere ramingsmodellen.


Allemaal ramers

‘Mijn zwager werkt ook bij de Rijksoverheid. Hij vertelde over het Financial Traineeship en ik werd gelijk enthousiast. De directie waar ik nu werk is erg professioneel, het zijn allemaal ramers, dus economen. Hierdoor begrijp je elkaar vakinhoudelijk goed. Verder is het een gemêleerd gezelschap qua leeftijd, man-vrouw, etniciteit en interesses. Ook buiten het werk om, zoeken we elkaar op om te borrelen of te eten. Eén keer per jaar gaan we zelfs met de hele directie een weekend naar de Ardennen.

AOW-kosten

In tegenstelling tot eigenlijk alle andere financieel economische zaken bij ministeries, doen we bij SZW niet alleen de controltaken maar we ramen ook zelf. Bij elke begrotingsronde ben ik verantwoordelijk voor de AOW. Nu zijn we bezig met een conceptbegroting voor 2018. Daar maak ik ook een duidelijke toelichting bij. Als een andere organisatie zoals het Centraal Plan Bureau cijfers uitrekent, komen ze regelmatig op andere cijfers uit. In een raming staan sommige dingen vast, zoals de normbedragen van de AOW. Maar voor de gemiddelde AOW-opbouw, dus hoeveel AOW-uitkering mensen daadwerkelijk ontvangen, moet je een aanname doen. Deze aannames verschillen per organisatie.

Nieuw ramingsmodel

Het ramingsmodel dat wij nu gebruiken werkt, maar is wat verouderd. Mijn collega’s en ik bedenken hoe een nieuw model eruit kan zien. Bij elke stap die ik nu neem, stel ik mezelf de vraag: zijn de aannames achter het huidige model wel logisch? In de ideale situatie is een nieuw model nog eenvoudiger in het gebruik en zijn de cijfers nog betrouwbaarder. Ook intensiveren we het samenwerkingsverband met de Sociale Verzekeringsbank, de uitvoerder die AOW uitbetaalt. We werken veel met de Sociale Verzekeringsbank samen. Zo’n nieuw ramingsmodel verbetert deze samenwerking.

Werelden combineren

Door mijn studie economie had ik altijd al interesse in cijfers. Dit traineeship sluit daar perfect op aan. En meer dan dat: ik leer ook het verhaal achter de cijfers. Je doet het voor heel veel Nederlanders, je bent bezig met iets groots. Om het plaatje compleet te maken zou ik hierna graag bij een grote gemeente werken. Een groot deel van het SZW-domein wordt door gemeentes uitgevoerd, denk aan de bijstandsuitkeringen. Mijn idee is dat ik dan beleid en uitvoering zie en ervaar zodat ik bij terugkomst op het ministerie deze werelden kan combineren.‘

Lees hier mijn verhaal

Ik werk voor Nederland

Mijn doel? Zorgen dat iedereen in Nederland veilig en gezond kan werken. 

Henri Géron

ProgrammaleiderPreventie Beroepsziekten
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Lees meer over Henri Géron
Wat je ’s ochtends op de Academie leert, kun je ’s middags tijdens je werk inzetten

Jan ten Hoor

Wetgevingsjurist
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Lees meer over Jan ten Hoor
Ik verbind de overheid met de burgers

Augusto de Campos Neto

Adviseur
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Lees meer over Augusto de Campos Neto
Op sommige dagen kan de agenda ’s ochtends meteen in de prullenbak

Kai Romme

Beleidsadviseur
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Lees meer over Kai Romme
We willen echt dingen anders gaan doen op het gebied van werving en selectie, leiderschap en cultuur.

Shervin Nekuee

Senior adviseur Diversiteit
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Lees meer over Shervin Nekuee
Mijn werk en dat van mijn directe collega’s raakt alle werkende mensen in Nederland

Sjeel de Vries

Beleidsmedewerker
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Lees meer over Sjeel de Vries
Door te controleren of mensen wel veilig kunnen werken, voorkomen we dat er ongelukken gebeuren

Roland van Arragon

Arbeidsinspecteur
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Lees meer over Roland van Arragon
Betrek meer burgers met een biculturele achtergrond bij maatschappelijke vraagstukken

Yasmin Seddiki

Senior adviseur Sociale Stabiliteit
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Lees meer over Yasmin Seddiki
In werkgroepen is er ruimte voor actievelingen zoals ik’

Layla Hassan

Informatieadviseur
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Lees meer over Layla Hassan
Met de juiste inzet van ICT kun je overheidsbeleid helpen verbeteren

Mark Timmer

Coördinerend beleidsmedewerker en plaatsvervangend afdelingshoofd
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Lees meer over Mark Timmer
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon