Laurens Hage

Ik bied een luisterend oor en concreet advies bij identiteitsfraude
Laurens Hage

Laurens Hage
Medewerker Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) RvIG
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

  • Heeft een juridische opleiding. Werkte in het bedrijfsleven, was klachtenbehandelaar bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en medewerker bezwaarzaken bij het ministerie van Justitie en Veiligheid. Is ook mediator en vrijwillig buurtbemiddelaar.

Laurens Hage is medewerker bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI), onderdeel van de afdeling relatiebeheer bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Hij helpt burgers verder die slachtoffer zijn van identiteitsfraude en geeft advies om het te voorkomen.


Ondersteuning en advies

‘De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) beheert identiteitsgegevens: de Basisregistratie Personen, maar ook de uitgifte van burgerservicenummers en de Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten. Daarnaast werken we aan het terugdringen van adres- en identiteitsfraude. Dat laatste doen we bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten. Wij ondersteunen burgers die slachtoffer zijn van identiteitsfraude en geven advies om identiteitsfraude te voorkomen. Ook helpen we wanneer er fouten staan in registraties bij de overheid.

Credit card

Wij bieden een luisterend oor, maar geven ook concreet advies. Ook leggen we verbinding met instanties zoals de Belastingdienst en RDW. Je kunt op diverse manieren slachtoffer worden van identiteitsfraude. Online, op veiling- en particuliere verkoopsites, waar het nog steeds voorkomt dat mensen een kopie van hun paspoort afgeven. Als zo’n kopie in handen valt van oplichters kunnen zij bijvoorbeeld leningen en credit cards aanvragen, of pakketjes bestellen op jouw naam. Wat ook voorkomt is fraude met DigiD. Bijvoorbeeld door toekomstige ex-partners die nog even snel met de DigiD van hun partner de belastingaangifte ondertekenen.

Geen opsporingsinstantie

Als je denkt dat je slachtoffer bent geworden van identiteitsfraude kun je melding doen via de site van de Rijksoverheid. De melding komt bij ons binnen en vervolgens bepalen we de zwaarte van de melding. Als het nodig is overleggen we met onze juridische- of beleidsafdeling. Daarna bellen wij degene op die de melding heeft gedaan. In een persoonlijk gesprek helpen we mensen op weg, geven ze tips. We zijn geen opsporingsinstantie maar kunnen de zaak wel bij de politie onder de aandacht brengen.

KopieID-app

Fraude met identiteit is een groeiend probleem. De wereld speelt zich steeds meer online af. Voor oplichters en fraudeurs biedt dat veel kansen. De tips die wij geven zijn bijvoorbeeld: wees voorzichtig op het internet, geef niet zomaar je persoonsgegevens of een kopie van je identiteitsdocument. De overheid en je werkgever zijn bevoegd om een kopie van je paspoort of identiteitskaart te vragen. Maar vraagt een willekeurig bedrijf ernaar, dan kun je dat weigeren. Wij adviseren om gebruik te maken van de KopieID-app, wanneer je besluit je gegevens af te staan. Daarmee kun je met je mobiele telefoon een scan maken van je ID-bewijs. Door invoer van geadresseerde en doel kun je er een watermerk overheen zetten. Je kunt ook je burgerservicenummer en foto zwart maken. Zodoende kan je kopie niet voor een ander doel worden gebruikt dan waarvoor je hem hebt verstrekt. Daarnaast: houd je DigiD privé, je kunt iemand machtigen voor een specifieke handeling zonder je DigiD af te geven.

Stem aan de burger

Bij RvIG is er een open en gemoedelijke cultuur. Er wordt makkelijk samengewerkt, mede doordat het een vrij platte organisatie is, de lijnen zijn kort. Mensen die slachtoffer zijn van identiteitsfraude zijn vaak bezorgd, of zien geen oplossing. Het geeft mij voldoening dat ik ze verder kan helpen en vaak ook geruststellen. In het werk dat ik doe houd je feeling met de maatschappij en weet je goed wat er leeft. Als dat vertaald kan worden naar verstandiger handelen en preventie is dat mooi. Ik geef burgers graag een stem’.

Ik werk voor Nederland

Een goede inkoper selecteer ik op karakter, niet op cv

Ayten Zor

Manager Inkoop UBR | HIS
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Ayten Zor
Bij SSC-ICT gaan we mee met de nieuwste technologische ontwikkelingen

Danny Emmerik

Senior systeembeheerder hosting services
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Danny Emmerik
Als wetgevingsjurist ben je aangesloten op urgentie van problemen

Wilco de Vos

Wetgevingsjurist en projectleider
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Wilco de Vos
Over een half jaar moeten 6.000 ambtenaren kunnen inpluggen in het 1e mobile only-kantoor

David Lautenschutz

Rijks ICT-trainee
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over David Lautenschutz
Ik wilde veel omgevingen zien, maar niet steeds van baan veranderen

Lotje Meijknecht

Enterprise architect
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Lotje Meijknecht
Een arbeidsbeperking is nooit een reden om iets niet te doen

Petra Baks

Beleidsmedewerker
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Petra Baks
Ik voel me helemaal op mijn plek bij de Rijksoverheid

Remy Ramgoelam

Deelnemer Economentraineeship BOFEB
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Remy Ramgoelam
Ik kijk hoe we kennis kunnen omzetten in een veilige digitale wereld: binnen en buiten BZK

Erik van der Zeeuw

Adviseur informatieveiligheid
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Erik van der Zeeuw
Alles wat we inkopen heeft positief effect op mens en milieu

Richard Lennartz

Directeur rijksinkooporganisatie UBR|HIS
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Richard Lennartz
Als inkoper moet je overtuigend kunnen zijn

Jeroen Vermetten

Contractmanager
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Jeroen Vermetten
Ik help jongeren om ICT-expert bij de Rijksoverheid te worden

Graciëlla Gentle

ICT-stagerecruiter
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Graciëlla Gentle
Ik onderhoud het contact met onze Europese collega’s

Nathalie van den Heuvel

Beleidsondersteuner
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Nathalie van den Heuvel
Het is belangrijk dat de Rijksoverheid herkenbaar en dus divers is

Dian van Erp

Senior beleidsadviseur Personeelsbeleid Rijk
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Dian van Erp
Kennis delen, mooie ideeën handen en voeten geven, daar word ik blij van

Mandy Smits

Beleidsmedewerker
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Mandy Smits
Ik ben blij met de kans me bewust te kunnen ontwikkelen in deze rol

Monique Blom

Coördinator multidisciplinaire teams
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Monique Blom
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon