Laurens Hage

Ik bied een luisterend oor en concreet advies bij identiteitsfraude
Laurens Hage

Laurens Hage
Medewerker Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) RvIG
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

  • Heeft een juridische opleiding. Werkte in het bedrijfsleven, was klachtenbehandelaar bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en medewerker bezwaarzaken bij het ministerie van Justitie en Veiligheid. Is ook mediator en vrijwillig buurtbemiddelaar.

Laurens Hage is medewerker bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI), onderdeel van de afdeling relatiebeheer bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Hij helpt burgers verder die slachtoffer zijn van identiteitsfraude en geeft advies om het te voorkomen.


Ondersteuning en advies

‘De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) beheert identiteitsgegevens: de Basisregistratie Personen, maar ook de uitgifte van burgerservicenummers en de Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten. Daarnaast werken we aan het terugdringen van adres- en identiteitsfraude. Dat laatste doen we bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten. Wij ondersteunen burgers die slachtoffer zijn van identiteitsfraude en geven advies om identiteitsfraude te voorkomen. Ook helpen we wanneer er fouten staan in registraties bij de overheid.

Credit card

Wij bieden een luisterend oor, maar geven ook concreet advies. Ook leggen we verbinding met instanties zoals de Belastingdienst en RDW. Je kunt op diverse manieren slachtoffer worden van identiteitsfraude. Online, op veiling- en particuliere verkoopsites, waar het nog steeds voorkomt dat mensen een kopie van hun paspoort afgeven. Als zo’n kopie in handen valt van oplichters kunnen zij bijvoorbeeld leningen en credit cards aanvragen, of pakketjes bestellen op jouw naam. Wat ook voorkomt is fraude met DigiD. Bijvoorbeeld door toekomstige ex-partners die nog even snel met de DigiD van hun partner de belastingaangifte ondertekenen.

Geen opsporingsinstantie

Als je denkt dat je slachtoffer bent geworden van identiteitsfraude kun je melding doen via de site van de Rijksoverheid. De melding komt bij ons binnen en vervolgens bepalen we de zwaarte van de melding. Als het nodig is overleggen we met onze juridische- of beleidsafdeling. Daarna bellen wij degene op die de melding heeft gedaan. In een persoonlijk gesprek helpen we mensen op weg, geven ze tips. We zijn geen opsporingsinstantie maar kunnen de zaak wel bij de politie onder de aandacht brengen.

KopieID-app

Fraude met identiteit is een groeiend probleem. De wereld speelt zich steeds meer online af. Voor oplichters en fraudeurs biedt dat veel kansen. De tips die wij geven zijn bijvoorbeeld: wees voorzichtig op het internet, geef niet zomaar je persoonsgegevens of een kopie van je identiteitsdocument. De overheid en je werkgever zijn bevoegd om een kopie van je paspoort of identiteitskaart te vragen. Maar vraagt een willekeurig bedrijf ernaar, dan kun je dat weigeren. Wij adviseren om gebruik te maken van de KopieID-app, wanneer je besluit je gegevens af te staan. Daarmee kun je met je mobiele telefoon een scan maken van je ID-bewijs. Door invoer van geadresseerde en doel kun je er een watermerk overheen zetten. Je kunt ook je burgerservicenummer en foto zwart maken. Zodoende kan je kopie niet voor een ander doel worden gebruikt dan waarvoor je hem hebt verstrekt. Daarnaast: houd je DigiD privé, je kunt iemand machtigen voor een specifieke handeling zonder je DigiD af te geven.

Stem aan de burger

Bij RvIG is er een open en gemoedelijke cultuur. Er wordt makkelijk samengewerkt, mede doordat het een vrij platte organisatie is, de lijnen zijn kort. Mensen die slachtoffer zijn van identiteitsfraude zijn vaak bezorgd, of zien geen oplossing. Het geeft mij voldoening dat ik ze verder kan helpen en vaak ook geruststellen. In het werk dat ik doe houd je feeling met de maatschappij en weet je goed wat er leeft. Als dat vertaald kan worden naar verstandiger handelen en preventie is dat mooi. Ik geef burgers graag een stem’.

Ik werk voor Nederland

Werken aan oplossingen voor een betere woningmarkt

Nikki Kersten

Beleidsmedewerker
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Nikki Kersten
Inkoop van mondkapjes is een ervaring om nooit te vergeten

Mihai Andreita

Inkoopadviseur bij UBR|HIS
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Mihai Andreita
Ik knoop alles aan elkaar: mensen, belangen, processen

Mariëlle Schilperoort

Programmamanager I-Interim Rijk
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Mariëlle Schilperoort
Ik help collega’s om begrijpelijke aanbestedingsteksten te schrijven

Sarah Rose

Projectleider en senior inkoopadviseur UBR|HIS
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Sarah Rose
Met Pega software verbetert de Rijksoverheid haar dienstverlening

Yan Cazarelly

Pega system architect
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Yan Cazarelly
Binnen de hele Rijksoverheid ben ik inzetbaar om software te ontwikkelen

Rex Valkering

Full stack software developer
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Rex Valkering
Zonder persoonsregistratie besta je eigenlijk niet

Marleen Peters

Project portfoliomanager RvIG
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Marleen Peters
We moeten blijven zorgen dat we de echte toppers eruit kunnen halen

Marloes Droog

Campagnemanager
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Marloes Droog
Ik werk aan een effectievere Rijksoverheid, die goed georganiseerd en betaalbaar is

Silvia Schikhof

Afdelingshoofd Faciliteiten- en Huisvestingbeleid
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Silvia Schikhof
Een arbeidsbeperking is nooit een reden om iets niet te doen

Petra Baks

Beleidsmedewerker
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Petra Baks
Ik stimuleer innovatie binnen de aanbestedingsregels

André Weimar

Directeur Inkoop-, Facilitair- en Huisvestingsbeleid Rijk
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over André Weimar
In 2 weken tijd schreven we een protocol voor de bouw waar alle partijen mee kunnen werken

Joram Snijders

Senior beleidsmedewerker
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Joram Snijders
Met social media en online marketing laten wij zien waarom het zo boeiend is om bij de Rijksoverheid te werken

Tim van Waard

Social media manager
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Tim van Waard
Als Rijks ICT-trainee kan ik mijn wiskundige kennis eindelijk op een praktische manier toepassen

Nina de Bakker

Rijks ICT-trainee ICTU
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Nina de Bakker
Elke beleidsbeslissing leidt tot inkoop, dat vind ik fascinerend

Jeroen Sweens

Coördinator Juridische Zaken bij UBR|HIS
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Lees meer over Jeroen Sweens
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon