Van Belastingtelefoon naar bestuursadviseur
‘Door een rare val tijdens een potje voetbal waar ik mijn bovenbeen brak, ben ik aan het begin van mijn loopbaan een tijd uit de running geweest. Dat gaf mij tijd om mij goed te oriënteren. Ik kon aan de slag bij een big four kantoor, maar ook bij de Belastingdienst. Het opleidingstraject bij de Belastingdienst leek me inhoudelijk erg interessant en dus ging ik daar werken. Ik startte bij de Belastingtelefoon. Hoewel ik vrij eenvoudige vragen beantwoordde was het erg leerzaam.
Fiscale en beleidsinhoudelijke vraagstukken
In vrij korte tijd groeide ik door naar de functie van heffingsspecialist bij de directie Grote Ondernemingen. Naast het beoordelen van aangiften behandelde ik verzoeken tot vooroverleg. Bijvoorbeeld vragen over welke kosten tot de verkoop van een onderneming behoren. Vervolgens heb ik mij op het ministerie van Financiën ontwikkeld als bestuursadviseur. In deze rol was ik betrokken bij fiscale en beleidsinhoudelijke vraagstukken van de Belastingdienst. En coördineerde ik de advisering richting de algemene leiding van de Belastingdienst en de bewindspersonen.
Het massale persoonlijk maken
Op dit moment werk ik bij de directie CAP. Een groot onderdeel van de Belastingdienst; ik heb 3000 collega’s. We zijn verantwoordelijk voor het uitbetalen en innen van belastingen en toeslagen. Wij zien onszelf als het kloppend hart van de organisatie en hebben als doelstelling het massale persoonlijk te maken. CAP verstuurt jaarlijks miljoenen berichten. Juist in al die massaliteit willen we oog houden voor het individu en weten met wie we te maken hebben. Ik heb dagelijks te maken met maatschappelijke thema’s. Mijn werkzaamheden zijn daardoor heel verschillend, van het beantwoorden van Kamervragen tot het adviseren over communicatie op de website.
Van superspecialist naar generalist
Omdat ik ervaring heb in het politiek-bestuurlijk proces, help ik het managementteam van CAP bij de informatievoorziening richting het ministerie van Financiën. Bijvoorbeeld bij het traject Herstellen, Verbeteren, Borgen. Dat is een project om de Belastingdienst meer in control te laten komen over het gebruik van registraties, risicomodellen en het gebruik van persoonsgegevens.
Ik ben nu niet meer de superspecialist, maar een generalist, en help vraagstukken politiek-bestuurlijk te duiden. Daarmee help ik de algemeen directeur CAP en de directeur-generaal van de Belastingdienst om de juiste beslissingen te nemen.
Oliemannetje
Ze hebben mij weleens vergeleken met een oliemannetje, ik zorg dat de juiste informatie tijdig en volledig op de juiste plek komt. Dan moet je je de materie snel eigen maken. Ik vind het interessant om met vakinhoudelijke specialisten samen te werken aan het politieke aspect van het probleem. Wat mij erg aanspreekt is de diversiteit van de onderwerpen. Bij CAP krijg ik de kans om mij breder te verdiepen als professional en zo te ontdekken wat bij mij past.’