Ali Mirhadi

Infrastructuur van IT voorkomt spookfiles
Ali Mirhadi

Ali Mirhadi
Projectleider
Rijkswaterstaat

  • Werkt als projectleider bij de Centrale Informatie Voorziening (CIV). Vluchtte op zijn 24e van Iran naar Nederland. Kende de taal niet en had geen vaste woon- of verblijfplaats. Leerde Nederlands, volgde een opleiding en studeerde op zijn 34e af in Bedrijfskundige Informatica.
  • Ziet zijn werk als zijn leven. Houdt daarnaast van de natuur en werkt dan ook graag in zijn tuin. Het liefst met zijn Engelse rozen.

Spookfiles voorkomen. Dat was de belangrijkste opdracht aan projectleider Ali Mirhadi bij zijn recente opdracht binnen Rijkswaterstaat. Zijn team werkte samen met andere partijen, zoals de provincie Noord-Brabant, aan vernieuwende ICT-oplossingen om files op de A58 te verminderen. Slimme systemen in auto’s communiceren nu via kastjes langs de weg met de landelijke verkeerscentrale om het verkeer beter te laten doorstromen.


Spookfiles voorkomen

‘Spookfiles zijn files die ontstaan zonder een duidelijk aanwijsbare reden. Meestal doordat automobilisten met verschillende snelheden rijden en veel remmen en optrekken. Ruim 20% van de files in Nederland zijn spookfiles. Maar op de A58, dat is de autosnelweg tussen Tilburg en Eindhoven, liep dit percentage op tot 40%. Dit kun je onder meer verbeteren door automobilisten in de auto, op de juiste plek het juiste snelheidsadvies te geven. Om tot het beste advies te komen, moet je de ingewonnen data omzetten in heldere adviezen naar weggebruikers. Dat hebben wij gedaan met de aanleg van een IT-infrastructuur rond de A58 en in voertuigen.

Dataverkeer helpt wegverkeer

We hebben een vernieuwend Intelligent Transport System gemaakt. We legden onder meer glasvezelkabels aan en zetten kastjes langs de weg die communiceren met de landelijke verkeerscentrale. Vervolgens zijn we een proef gestart door ook slimme kastjes te plaatsen in de bedrijfsauto’s die veel op de A58 rijden. Deze verkeersdeelnemers ontvangen zo actuele informatie over de situatie op de A58, bijvoorbeeld hoe druk het is en met welke snelheid wordt gereden.

De voertuiggegevens worden via het intelligente ICT-systeem verstuurd naar de verkeerscentrale. Daar worden de ontvangen data verrijkt met andere beschikbare gegevens uit de databases van de centrale en omgezet naar een advies. Bijvoorbeeld een adviessnelheid op de matrixborden boven de weg en extra verkeersinformatie naar de automobilisten met een kastje in hun auto.’

Managementvaardigheden koppelen aan inhoud

‘De liefde voor de inhoud van projecten had ik al als student Bedrijfskundige Informatica. Na mijn studie heb ik mijn vaardigheden als projectmanager aangescherpt via de opleiding Prince II. Het vakgebied van ICT verandert natuurlijk razendsnel en daarom verdiep ik me continu in vakliteratuur. Ik wil ook techniek verbinden met mensen. Puzzelen met de mensen en middelen die je tot je beschikking hebt, jezelf inleven in een ander. Daarom begin ik binnenkort aan een cursus emotionele intelligentie. Ook belangrijk voor een projectmanager die resultaten wil boeken.’

Ik werk voor Nederland

We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Nico Bukkems
Als technisch manager ben je soms net een tolk, die de verschillende talen bij elkaar brengt

Marieke Plegt

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marieke Plegt
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.

Arie Meijwaard

Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Lees meer over Arie Meijwaard
Ik was vaak onderweg om gesprekken te voeren in België en Duitsland

Steven Smit

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Steven Smit
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger

Defne Osmanoglou

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Defne Osmanoglou
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
Ik kreeg de kans om tijdens mijn werk een masteropleiding volgen

Robert Bennis

Enterprise architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerard Avontuur
Wij monitoren 24/7 alle kritieke ICT-systemen in objecten van Rijkswaterstaat

Floris van der Bas

Directeur IV RWS Netwerken
Rijkswaterstaat

Lees meer over Floris van der Bas
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
Ik werk aan een nieuwe methode voor de beoordeling van de sterkte van dijken

Rinse Wilmink

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rinse Wilmink
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Leon Wijnker
Bij Rijkswaterstaat voer ik indrukwekkende inkoopprojecten uit

Wiemla Oppentocht-Gangadin

Senior inkoper
Rijkswaterstaat

Lees meer over Wiemla Oppentocht-Gangadin
Ik houd nieuwe ontwikkelingen en de toepasbaarheid ervan in de gaten

Michiel Koolen

Senior netwerkarchitect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Michiel Koolen
Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules

Vera Konings

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Vera Konings
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon

Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.