Gerald Beekelaar

Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen
Gerald Beekelaar

Gerald Beekelaar
Technisch manager
Rijkswaterstaat

  • Studeerde civiele techniek aan de hts in Zwolle. Kwam in 1997 bij Rijkswaterstaat. Startte als projectleider inspectie en onderhoud, en werd daarna technisch manager.
  • Doet in zijn vrije tijd graag aan een sport die met name in Oost-Nederland erg populair is: klootschieten.

Als technisch manager is Gerald Beekelaar bij Rijkswaterstaat al bij vele infrastructurele projecten verantwoordelijk geweest voor de technische uitvoering. Bij de verbreding van de N33 tussen Assen en het Groningse Zuidbroek zag hij de voordelen van een goede samenwerking: wat er gebeurt als met de aannemer na afloop van het project voor het wegonderhoud moet blijven zorgen.


Hoogwaardige producten

‘Vanaf 2012 werkte ik als technisch manager aan het project N33 Assen-Zuidbroek. We maakten van de enkelbaans autoweg een 2-baans weg, zonder gelijkvloerse kruisingen en oversteekplekken. En er kwam nog meer bij kijken. Zo gingen ook het knooppunt Assen-Zuid bij de A28 en het knooppunt Zuidbroek op de schop. RWS sloot een contract af met de aannemer: deze moest na oplevering van het werk nog 20 jaar voor het onderhoud zorgen. Normaal heb je alleen een soort ‘garantie’ op het werk van enkele maanden, en misschien nog een paar jaar op bepaalde onderdelen. Wie lang iets moet onderhouden, kiest hoogwaardige producten. Zoals stalen voegen bij viaducten in plaats van bitumineuze. Of iemand kiest voor andere uitvoeringmethodes. Deze aannemer legde het asfalt over de volle breedte van de rijbaan aan, in plaats van per rijstrook. Zo voorkom je ‘naden’ tussen de rijstroken, zwakke plekken die uiteindelijk vroegtijdig kapot gaan. Dat leverde vrijwel automatisch degelijk en zorgvuldig werk op. Met zoiets doe je een technisch manager natuurlijk veel plezier.

Studeren in werktijd

Al bijna 20 jaar werk ik bij Rijkswaterstaat. Dat je aan afwisselende, grote projecten werkt weten veel mensen wel. Maar dat je de mogelijkheid krijgt om in deeltijd een volledige studie te doen, is misschien minder bekend. Mijn vooropleiding civiele techniek maakt mij een echte techneut.

Maar als technisch manager ben je ook veel aan het regelen: overleggen met de opdrachtnemer, vaststellen wat precies binnen het project valt en wat niet, onderzoeken uitzetten. Dankzij de studie technische bedrijfskunde die ik gevolgd heb tijdens mijn werk, heb ik ook veel geleerd over organisatorische processen die me in de praktijk weer van pas komen.

Andere organisatie

RWS moedigt je aan om na te denken wat je binnen je werk wil bereiken. Op mijn lijstje stonden 3 dingen: het 1e was een project met een contractvorm zoals bij de N33. Nummer 2 was een project voor een andere organisatie en nummer 3 een project doen vanaf de planstudie. Aan het einde van het N33-project kreeg ik opeens de vraag: Zou je als technisch manager een aanlegproject bij de provincie Overijssel willen doen? Het verzoek kwam vanuit RWS Partner, een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en haar publieke partners, zoals provincies, gemeenten en waterschappen. In april 2015 ben ik begonnen. Vanuit het oosten van Overijssel rijdt veel verkeer via de N377, de N340 en N48 naar Zwolle en de A28, en omgekeerd. Deze wegen zijn vooral in spits erg druk, waardoor de doorstroming vermindert en het verkeer vastloopt. Daarnaast zijn de N340/N48 en N377 niet duurzaam veilig ingericht. Om het verkeer ook op de langere termijn veiliger en vlotter te kunnen laten doorrijden, heeft de provincie besloten de N340/N48 en N377 aan te passen. Het is vergelijkbaar met de N33, maar dit keer zit ik dichter op de politiek, wat erg interessant is. Hierna ga ik weer met plezier terug naar Rijkswaterstaat. Wie weet, komt daarna het 3e soort project dat op mijn lijstje stond nog eens voorbij.’

Ik werk voor Nederland

Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Daan van der Maas
Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Lees meer over Warsha Koeldiep
Als ik de rol van contractmanager heb, weet ik hoe de technisch manager denkt

Koen Wouters

Technisch manager en contractmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Koen Wouters
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Met de zonnepanelen op het middenterrein wekt het knooppunt zijn eigen stroom op

Jan Kolvoort

Omgevingsmanager wegverbreding A6
Rijkswaterstaat

Lees meer over Jan Kolvoort
Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files

Ido Vlaminckx

Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ido Vlaminckx
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
Ik onderzoek de keuze voor een facility management sourcing model bij Rijkwaterstaat

Suzanne van der Plas

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Suzanne van der Plas
We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Nico Bukkems
ICT speelt een steeds groter wordende rol in het verduurzamen van onze samenleving

Eefje Smetsers

Rijks ICT-trainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Eefje Smetsers
Tussen Rijkswaterstaat en de samenleving in.

Giel Haarsman

(senior) adviseur assetmanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giel Haarsman
30 kilometer techniek dwars door de weilanden

Jasper Middelkamp

Adviseur Systeemontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Jasper Middelkamp
Tussen de joystick die een wegverkeersleider bestuurt en de camera’s boven de snelweg gaan wel 10 verschillende ICT-systemen schuil

Hans de Knegt

Projectmanager ICT
Rijkswaterstaat

Lees meer over Hans de Knegt
Ik maak deel uit van een internationale vertegenwoordiging van solution architecten

Therry van der Burgt

Solution architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Therry van der Burgt
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon