Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.

Rijksmedewerker en bezig met je ontwikkeling? Ontdek IkwerkvoorNederland.nl

Gerald Beekelaar

Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen
Gerald Beekelaar

Gerald Beekelaar
Technisch manager
Rijkswaterstaat

  • Studeerde civiele techniek aan de hts in Zwolle. Kwam in 1997 bij Rijkswaterstaat. Startte als projectleider inspectie en onderhoud, en werd daarna technisch manager.
  • Doet in zijn vrije tijd graag aan een sport die met name in Oost-Nederland erg populair is: klootschieten.

Als technisch manager is Gerald Beekelaar bij Rijkswaterstaat al bij vele infrastructurele projecten verantwoordelijk geweest voor de technische uitvoering. Bij de verbreding van de N33 tussen Assen en het Groningse Zuidbroek zag hij de voordelen van een goede samenwerking: wat er gebeurt als met de aannemer na afloop van het project voor het wegonderhoud moet blijven zorgen.


Hoogwaardige producten

‘Vanaf 2012 werkte ik als technisch manager aan het project N33 Assen-Zuidbroek. We maakten van de enkelbaans autoweg een 2-baans weg, zonder gelijkvloerse kruisingen en oversteekplekken. En er kwam nog meer bij kijken. Zo gingen ook het knooppunt Assen-Zuid bij de A28 en het knooppunt Zuidbroek op de schop. RWS sloot een contract af met de aannemer: deze moest na oplevering van het werk nog 20 jaar voor het onderhoud zorgen. Normaal heb je alleen een soort ‘garantie’ op het werk van enkele maanden, en misschien nog een paar jaar op bepaalde onderdelen. Wie lang iets moet onderhouden, kiest hoogwaardige producten. Zoals stalen voegen bij viaducten in plaats van bitumineuze. Of iemand kiest voor andere uitvoeringmethodes. Deze aannemer legde het asfalt over de volle breedte van de rijbaan aan, in plaats van per rijstrook. Zo voorkom je ‘naden’ tussen de rijstroken, zwakke plekken die uiteindelijk vroegtijdig kapot gaan. Dat leverde vrijwel automatisch degelijk en zorgvuldig werk op. Met zoiets doe je een technisch manager natuurlijk veel plezier.

Studeren in werktijd

Al bijna 20 jaar werk ik bij Rijkswaterstaat. Dat je aan afwisselende, grote projecten werkt weten veel mensen wel. Maar dat je de mogelijkheid krijgt om in deeltijd een volledige studie te doen, is misschien minder bekend. Mijn vooropleiding civiele techniek maakt mij een echte techneut.

Maar als technisch manager ben je ook veel aan het regelen: overleggen met de opdrachtnemer, vaststellen wat precies binnen het project valt en wat niet, onderzoeken uitzetten. Dankzij de studie technische bedrijfskunde die ik gevolgd heb tijdens mijn werk, heb ik ook veel geleerd over organisatorische processen die me in de praktijk weer van pas komen.

Andere organisatie

RWS moedigt je aan om na te denken wat je binnen je werk wil bereiken. Op mijn lijstje stonden 3 dingen: het 1e was een project met een contractvorm zoals bij de N33. Nummer 2 was een project voor een andere organisatie en nummer 3 een project doen vanaf de planstudie. Aan het einde van het N33-project kreeg ik opeens de vraag: Zou je als technisch manager een aanlegproject bij de provincie Overijssel willen doen? Het verzoek kwam vanuit RWS Partner, een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en haar publieke partners, zoals provincies, gemeenten en waterschappen. In april 2015 ben ik begonnen. Vanuit het oosten van Overijssel rijdt veel verkeer via de N377, de N340 en N48 naar Zwolle en de A28, en omgekeerd. Deze wegen zijn vooral in spits erg druk, waardoor de doorstroming vermindert en het verkeer vastloopt. Daarnaast zijn de N340/N48 en N377 niet duurzaam veilig ingericht. Om het verkeer ook op de langere termijn veiliger en vlotter te kunnen laten doorrijden, heeft de provincie besloten de N340/N48 en N377 aan te passen. Het is vergelijkbaar met de N33, maar dit keer zit ik dichter op de politiek, wat erg interessant is. Hierna ga ik weer met plezier terug naar Rijkswaterstaat. Wie weet, komt daarna het 3e soort project dat op mijn lijstje stond nog eens voorbij.’

Ik werk voor Nederland

Ik kijk met aannemer, gemeente en ambulancediensten hoe lang de brug dicht kan

Marike Broos

Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marike Broos
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Nico Bukkems
Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Lees meer over Warsha Koeldiep
Kantoorinrichting circulair maken is mijn missie

Sabien van der Leij

Categoriemanager Rijksoverheid
Rijkswaterstaat

Lees meer over Sabien van der Leij
De grote uitdaging is om al die losse systemen aan elkaar te knopen

Bekir Sentürk

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Bekir Sentürk
Ik was vaak onderweg om gesprekken te voeren in België en Duitsland

Steven Smit

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Steven Smit
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger

Defne Osmanoglou

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Defne Osmanoglou
Werken met uitzicht over zee is geweldig

Maike Eissfeller

Applicatiemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Maike Eissfeller
Met mooi weer zien we zeehonden. Bij storm vliegen de computers door de stuurhut.

Florus Noordhoek

Kapitein
Rijkswaterstaat

Lees meer over Florus Noordhoek
Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rini Donker
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet

Lisette van Wijngaarden

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Daan van der Maas
Ik bekijk hoe zout en zoet water bij de Krammersluizen zoveel mogelijk gescheiden blijft

René Boeters

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over René Boeters
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Close icon Search icon Youtube icon