Gerald Beekelaar

Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen
Gerald Beekelaar

Gerald Beekelaar
Technisch manager
Rijkswaterstaat

  • Studeerde civiele techniek aan de hts in Zwolle. Kwam in 1997 bij Rijkswaterstaat. Startte als projectleider inspectie en onderhoud, en werd daarna technisch manager.
  • Doet in zijn vrije tijd graag aan een sport die met name in Oost-Nederland erg populair is: klootschieten.

Als technisch manager is Gerald Beekelaar bij Rijkswaterstaat al bij vele infrastructurele projecten verantwoordelijk geweest voor de technische uitvoering. Bij de verbreding van de N33 tussen Assen en het Groningse Zuidbroek zag hij de voordelen van een goede samenwerking: wat er gebeurt als met de aannemer na afloop van het project voor het wegonderhoud moet blijven zorgen.


Hoogwaardige producten

‘Vanaf 2012 werkte ik als technisch manager aan het project N33 Assen-Zuidbroek. We maakten van de enkelbaans autoweg een 2-baans weg, zonder gelijkvloerse kruisingen en oversteekplekken. En er kwam nog meer bij kijken. Zo gingen ook het knooppunt Assen-Zuid bij de A28 en het knooppunt Zuidbroek op de schop. RWS sloot een contract af met de aannemer: deze moest na oplevering van het werk nog 20 jaar voor het onderhoud zorgen. Normaal heb je alleen een soort ‘garantie’ op het werk van enkele maanden, en misschien nog een paar jaar op bepaalde onderdelen. Wie lang iets moet onderhouden, kiest hoogwaardige producten. Zoals stalen voegen bij viaducten in plaats van bitumineuze. Of iemand kiest voor andere uitvoeringmethodes. Deze aannemer legde het asfalt over de volle breedte van de rijbaan aan, in plaats van per rijstrook. Zo voorkom je ‘naden’ tussen de rijstroken, zwakke plekken die uiteindelijk vroegtijdig kapot gaan. Dat leverde vrijwel automatisch degelijk en zorgvuldig werk op. Met zoiets doe je een technisch manager natuurlijk veel plezier.

Studeren in werktijd

Al bijna 20 jaar werk ik bij Rijkswaterstaat. Dat je aan afwisselende, grote projecten werkt weten veel mensen wel. Maar dat je de mogelijkheid krijgt om in deeltijd een volledige studie te doen, is misschien minder bekend. Mijn vooropleiding civiele techniek maakt mij een echte techneut.

Maar als technisch manager ben je ook veel aan het regelen: overleggen met de opdrachtnemer, vaststellen wat precies binnen het project valt en wat niet, onderzoeken uitzetten. Dankzij de studie technische bedrijfskunde die ik gevolgd heb tijdens mijn werk, heb ik ook veel geleerd over organisatorische processen die me in de praktijk weer van pas komen.

Andere organisatie

RWS moedigt je aan om na te denken wat je binnen je werk wil bereiken. Op mijn lijstje stonden 3 dingen: het 1e was een project met een contractvorm zoals bij de N33. Nummer 2 was een project voor een andere organisatie en nummer 3 een project doen vanaf de planstudie. Aan het einde van het N33-project kreeg ik opeens de vraag: Zou je als technisch manager een aanlegproject bij de provincie Overijssel willen doen? Het verzoek kwam vanuit RWS Partner, een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en haar publieke partners, zoals provincies, gemeenten en waterschappen. In april 2015 ben ik begonnen. Vanuit het oosten van Overijssel rijdt veel verkeer via de N377, de N340 en N48 naar Zwolle en de A28, en omgekeerd. Deze wegen zijn vooral in spits erg druk, waardoor de doorstroming vermindert en het verkeer vastloopt. Daarnaast zijn de N340/N48 en N377 niet duurzaam veilig ingericht. Om het verkeer ook op de langere termijn veiliger en vlotter te kunnen laten doorrijden, heeft de provincie besloten de N340/N48 en N377 aan te passen. Het is vergelijkbaar met de N33, maar dit keer zit ik dichter op de politiek, wat erg interessant is. Hierna ga ik weer met plezier terug naar Rijkswaterstaat. Wie weet, komt daarna het 3e soort project dat op mijn lijstje stond nog eens voorbij.’

Ik werk voor Nederland

We hebben de markt keihard nodig voor onze ICT

Ton van der Veen

Directeur Bedrijfsvoering en Inkoop Informatievoorzieining
Rijkswaterstaat

Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan

Liesbeth Bijtenhoorn

Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Tussen Rijkswaterstaat en de samenleving in.

Giel Haarsman

(senior) adviseur assetmanagement
Rijkswaterstaat

Kantoorinrichting circulair maken is mijn missie

Sabien van der Leij

Categoriemanager Rijksoverheid
Rijkswaterstaat

Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

In andere landen hebben ze soms nét andere sociale gebruiken

Kenneth Triest

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Ik onderzoek de keuze voor een facility management sourcing model bij Rijkwaterstaat

Suzanne van der Plas

Stagiair
Rijkswaterstaat

Ik geef leiding aan een team van 36 weginspecteurs en officieren van dienst

Rianne van Houten

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Als Rijkswaterstaattrainee kan ik mij verdiepen in de combinatie water en conflict

Robert-Jan Ruifrok

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Bij Rijkswaterstaat voer ik indrukwekkende inkoopprojecten uit

Wiemla Oppentocht-Gangadin

Senior inkoper
Rijkswaterstaat

Het lukte ons regelmatig om eerder klaar te zijn met de werkzaamheden dan gedacht

Jeroen Maas

Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

De juiste 10.000 punten uit de miljarden metingen in de database halen: dat is mooi werk

Roel van Endhoven

Data-engineer
Rijkswaterstaat

We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren

Henk Cox

Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

Wat mij erg aanspreekt is dat ik echt kan bijdragen aan de veiligheid van Nederland

Hans Bos

Programmamanager Cybersecurity
Rijkswaterstaat

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon