Gerald Beekelaar

Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen
Gerald Beekelaar

Gerald Beekelaar
Technisch manager 
Rijkswaterstaat

  • Studeerde civiele techniek aan de hts in Zwolle. Kwam in 1997 bij Rijkswaterstaat. Startte als projectleider inspectie en onderhoud, en werd daarna technisch manager.
  • Doet in zijn vrije tijd graag aan een sport die met name in Oost-Nederland erg populair is: klootschieten.

Als technisch manager is Gerald Beekelaar bij Rijkswaterstaat al bij vele infrastructurele projecten verantwoordelijk geweest voor de technische uitvoering. Bij de verbreding van de N33 tussen Assen en het Groningse Zuidbroek zag hij de voordelen van een goede samenwerking: wat er gebeurt als met de aannemer na afloop van het project voor het wegonderhoud moet blijven zorgen.


Hoogwaardige producten

‘Vanaf 2012 werkte ik als technisch manager aan het project N33 Assen-Zuidbroek. We maakten van de enkelbaans autoweg een 2-baans weg, zonder gelijkvloerse kruisingen en oversteekplekken. En er kwam nog meer bij kijken. Zo gingen ook het knooppunt Assen-Zuid bij de A28 en het knooppunt Zuidbroek op de schop. RWS sloot een contract af met de aannemer: deze moest na oplevering van het werk nog 20 jaar voor het onderhoud zorgen. Normaal heb je alleen een soort ‘garantie’ op het werk van enkele maanden, en misschien nog een paar jaar op bepaalde onderdelen. Wie lang iets moet onderhouden, kiest hoogwaardige producten. Zoals stalen voegen bij viaducten in plaats van bitumineuze. Of iemand kiest voor andere uitvoeringmethodes. Deze aannemer legde het asfalt over de volle breedte van de rijbaan aan, in plaats van per rijstrook. Zo voorkom je ‘naden’ tussen de rijstroken, zwakke plekken die uiteindelijk vroegtijdig kapot gaan. Dat leverde vrijwel automatisch degelijk en zorgvuldig werk op. Met zoiets doe je een technisch manager natuurlijk veel plezier.

Studeren in werktijd

Al bijna 20 jaar werk ik bij Rijkswaterstaat. Dat je aan afwisselende, grote projecten werkt weten veel mensen wel. Maar dat je de mogelijkheid krijgt om in deeltijd een volledige studie te doen, is misschien minder bekend. Mijn vooropleiding civiele techniek maakt mij een echte techneut.

Maar als technisch manager ben je ook veel aan het regelen: overleggen met de opdrachtnemer, vaststellen wat precies binnen het project valt en wat niet, onderzoeken uitzetten. Dankzij de studie technische bedrijfskunde die ik gevolgd heb tijdens mijn werk, heb ik ook veel geleerd over organisatorische processen die me in de praktijk weer van pas komen.

Andere organisatie

RWS moedigt je aan om na te denken wat je binnen je werk wil bereiken. Op mijn lijstje stonden 3 dingen: het 1e was een project met een contractvorm zoals bij de N33. Nummer 2 was een project voor een andere organisatie en nummer 3 een project doen vanaf de planstudie. Aan het einde van het N33-project kreeg ik opeens de vraag: Zou je als technisch manager een aanlegproject bij de provincie Overijssel willen doen? Het verzoek kwam vanuit RWS Partner, een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en haar publieke partners, zoals provincies, gemeenten en waterschappen. In april 2015 ben ik begonnen. Vanuit het oosten van Overijssel rijdt veel verkeer via de N377, de N340 en N48 naar Zwolle en de A28, en omgekeerd. Deze wegen zijn vooral in spits erg druk, waardoor de doorstroming vermindert en het verkeer vastloopt. Daarnaast zijn de N340/N48 en N377 niet duurzaam veilig ingericht. Om het verkeer ook op de langere termijn veiliger en vlotter te kunnen laten doorrijden, heeft de provincie besloten de N340/N48 en N377 aan te passen. Het is vergelijkbaar met de N33, maar dit keer zit ik dichter op de politiek, wat erg interessant is. Hierna ga ik weer met plezier terug naar Rijkswaterstaat. Wie weet, komt daarna het 3e soort project dat op mijn lijstje stond nog eens voorbij.’

Ik werk voor Nederland

We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème
Peter The
Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Deed een propedeuse civiele techniek aan de TU Delft, en daarna een studie weg- en waterbouw aan de HTS in Den Haag.

Lees meer over Peter The
Bij Rijkswaterstaat heb je te maken met softwareontwikkeling, hardware en netwerkinfrastructuur
Perry van der Weyden
Hoofdingenieur-directeur en CIO
Rijkswaterstaat

Rolde ongeveer 25 jaar geleden de ICT-sector in. Werkte voor diverse ICT-bedrijven zoals PinkRoccade voordat hij overstapte naar de Rijksoverheid.

Lees meer over Perry van der Weyden
We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren
Henk Cox
Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

Studeerde technische natuurkunde. Stapte na een carrière in de olie- en gaswinning over naar Rijkswaterstaat. Tennist graag op competitief niveau.

Lees meer over Henk Cox
Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt
Warsha Koeldiep
Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Volgde de master ICT in Business aan de Universiteit van Leiden. Is graag op de hoogte van ontwikkelingen binnen de innovatie op het gebied van ICT. Houdt van tuinieren en koken.

Lees meer over Warsha Koeldiep
Als Rijkswaterstaattrainee kan ik mij verdiepen in de combinatie water en conflict
Robert-Jan Ruifrok
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Studeerde landschapsarchitectuur aan de Hogeschool Van Hall Larenstein en volgde vervolgens de bachelor sociale geografie en masterspecialisatie conflictanalyse & management aan de

Lees meer over Robert-Jan Ruifrok
Als ik de rol van contractmanager heb, weet ik hoe de technisch manager denkt
Koen Wouters
Technisch manager en contractmanager
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de Technische Universiteit Delft, richting constructieve waterbouwkunde.

Lees meer over Koen Wouters
ICT speelt een steeds groter wordende rol in het verduurzamen van onze samenleving
Eefje Smetsers
Rijks ICT-trainee
Rijkswaterstaat

Voltooide haar master Sustainabe Business and Innovation aan de Universiteit Utrecht nadat zij een bachelor behaalde in Future Planet Studies.

Lees meer over Eefje Smetsers
Het lukte ons regelmatig om eerder klaar te zijn met de werkzaamheden dan gedacht
Jeroen Maas
Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de TU Delft, met de specialisatie gecombineerd goederenvervoer.

Lees meer over Jeroen Maas
Geen schermen voor de nieuwe A16, maar omgevingsvriendelijke groene geluidswallen
Esther Hemel
Adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking
Rijkswaterstaat

Studeerde bouwkunde met specialisaties stedenbouw en gedragsonderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Lees meer over Esther Hemel
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler
Cees van der Pligt
Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Begon in 1986 als tunnelwachter bij Rijkswaterstaat. Deed meerdere gespecialiseerde opleidingen op het gebied van ICT, advisering en contractmanagement.

Lees meer over Cees van der Pligt
Ik onderzoek de keuze voor een facility management sourcing model bij Rijkwaterstaat
Suzanne van der Plas
Stagiair
Rijkswaterstaat

Behaalde haar bachelordiploma in internationale ontwikkelingsstudies aan de Wageningen University. Doet hier nu ook haar masteropleiding Management and Economics.

Lees meer over Suzanne van der Plas
Ik fungeer als brug tussen civiele techniek en de wereld van ICT
Jan Hordijk
Servicemanager
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek in Delft en heeft een bijzondere interesse in ICT.

Lees meer over Jan Hordijk
Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie
Fred Bouwmeester
Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

Studeerde Elektrotechniek en Informatietechniek aan de HTS in Rijswijk.

Lees meer over Fred Bouwmeester
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen
Gerard Avontuur
Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Studeerde werktuigbouwkunde aan de TU Delft en schreef een proefschrift over de betrouwbaarheid van werktuigbouwkundige installaties voor civiele constructies in het ontwerpproces.

Lees meer over Gerard Avontuur
Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit
Kevin van der Linden
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Studeerde Bouwkunde aan de TU Delft. Behaalde de master Stedenbouwkunde. Werkte daarna een jaar als adviseur projectbeheersing bij een consultancybureau. Zijn passie is reizen.

Lees meer over Kevin van der Linden
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon