Marike Broos

Ik kijk met aannemer, gemeente en ambulancediensten hoe lang de brug dicht kan
Marike Broos

Marike Broos
Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

  • Volgde een hbo-opleiding informatiedienstverlening en -management aan de Hanzehogeschool Groningen en studeerde een aantal jaar kunst- en architectuurgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Begon na diverse functies in de informatiedienstverlening en documentatiebanen in 2007 bij Rijkswaterstaat Oost-Nederland als medewerker informatievoorziening. Sinds 2010 is Marike omgevingsmanager.
  • In haar vrije tijd is ze druk met haar gezin, leest, volleybalt en speelt piano.

Bij Rijkswaterstaat (RWS) is omgevingsmanager Marike Broos een goed voorbeeld van iemand die met een andere achtergrond in een technische omgeving werkt. Marike houdt zich bezig met het verwijderen van ongewenste vegetatie, maar overlegt ook over tijden waarop een brug dicht moet voor verkeer.


Achtergrond

‘Er zullen niet veel omgevingsmanagers bij RWS zijn met een vooropleiding in de kunsten en informatiewetenschappen. Maar dit werk draait voor een groot deel wel degelijk om informeren en communiceren. Ik begon 8 jaar geleden bij Rijkswaterstaat als medewerker informatievoorziening en 2 jaar later kreeg ik de kans om omgevingsmanager te worden. Ik werk vooral samen met de technisch manager en inhoudelijk adviseurs. Enige achtergrondkennis is onontbeerlijk, en daarom heb ik cursussen gedaan, bijvoorbeeld op het gebied van civiele techniek. Je moet natuurlijk begrijpen dat een krib een stenen dam in de rivier is, hoe deze is opgebouwd en dat kribben ervoor zorgen dat de rivier beter bevaarbaar is doordat de vaargeul dieper blijft. Ook op gebied van omgevingsmanagement deed ik verschillende cursussen.

Standplaats

Momenteel ben ik betrokken bij 2 projecten. Het 1e draait om het onderhoud in het rivierengebied in Oost-Nederland, zoals de IJsseldelta en het Twentekanaal. Denk aan het baggeren van bodems, het snoeien van oevers, het onderhouden van kribben, het renoveren van sluizen en gemalen. Het 2e project is de Eilandbrug over de IJssel in Kampen, waarvan we de bediening en het besturingssysteem gaan vervangen. Hoewel de brug uit 2003 stamt en perfect functioneert, is hij niet aantoonbaar veilig.

Nieuwe systemen maken zo’n test mogelijk. De aannemer moet al direct nadenken over hoe hij de systemen later gaat testen. Eerder ben ik rond de tafel gegaan met bijvoorbeeld aannemer, gemeente en ambulancediensten over hoe lang en wanneer de brug dicht kon, en binnenkort kijken we naar de definitieve omleidingsroute. Wat voor de een misschien handig is, is voor de ander onpraktisch.

Boomstronken tussen de kribben

Een onderdeel van het 2e project is het onderhoud in de IJsseldelta: we baggeren er bijvoorbeeld de vaargeul en kappen bomen rond de oevers. De afvalstoffen die dit oplevert voer je doorgaans af, maar nu gaan we samen met Deltares en de aannemer onderzoeken hoe je die afvoer kunt beperken. Een mogelijkheid kan zijn om het afvalmateriaal te beschouwen als biomassa, en dit te gebruiken als bouwstof. Op andere plekken heeft RWS bijvoorbeeld boomstammen in een rivier gelegd, tussen de kribben. We vermoeden dat deze stammen de waterkwaliteit positief beïnvloeden, en ook de stroming, zodat we later minder sediment hoeven af te voeren. In het voorjaar van 2016 gaan we vegetatie verwijderen in het gebied. Of de bomen die wij weghalen uiteindelijk ook in de IJssel worden gelegd? Wie weet.’

Ik werk voor Nederland

Van seats-to-share tot samenwerken zonder e-mail

Robert Bennis

Domeinarchitect kantoorautomatisering en telefonie
Rijkswaterstaat

In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

We willen niet dat mensen ’s nachts wakker liggen door piepende shovels

Koen Workel

We willen niet dat mensen ’s nachts wakker liggen door piepende shovels
Rijkswaterstaat

Het lukte ons regelmatig om eerder klaar te zijn met de werkzaamheden dan gedacht

Jeroen Maas

Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen

Gerald Beekelaar

Technisch manager
Rijkswaterstaat

C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files

Ido Vlaminckx

Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie

Fred Bouwmeester

Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

Bij Rijkswaterstaat voer ik indrukwekkende inkoopprojecten uit

Wiemla Oppentocht-Gangadin

Senior inkoper
Rijkswaterstaat

Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Op ons Big Data platform landt veel data die Rijkswaterstaat verzamelt

Jeroen Paalman

Technisch Specialist
Rijkswaterstaat

Ik maak deel uit van een internationale vertegenwoordiging van solution architecten

Therry van der Burgt

Solution architect
Rijkswaterstaat

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon