Marike Broos

Ik kijk met aannemer, gemeente en ambulancediensten hoe lang de brug dicht kan
Marike Broos

Marike Broos
Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

  • Volgde een hbo-opleiding informatiedienstverlening en -management aan de Hanzehogeschool Groningen en studeerde een aantal jaar kunst- en architectuurgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Begon na diverse functies in de informatiedienstverlening en documentatiebanen in 2007 bij Rijkswaterstaat Oost-Nederland als medewerker informatievoorziening. Sinds 2010 is Marike omgevingsmanager.
  • In haar vrije tijd is ze druk met haar gezin, leest, volleybalt en speelt piano.

Bij Rijkswaterstaat (RWS) is omgevingsmanager Marike Broos een goed voorbeeld van iemand die met een andere achtergrond in een technische omgeving werkt. Marike houdt zich bezig met het verwijderen van ongewenste vegetatie, maar overlegt ook over tijden waarop een brug dicht moet voor verkeer.


Achtergrond

‘Er zullen niet veel omgevingsmanagers bij RWS zijn met een vooropleiding in de kunsten en informatiewetenschappen. Maar dit werk draait voor een groot deel wel degelijk om informeren en communiceren. Ik begon 8 jaar geleden bij Rijkswaterstaat als medewerker informatievoorziening en 2 jaar later kreeg ik de kans om omgevingsmanager te worden. Ik werk vooral samen met de technisch manager en inhoudelijk adviseurs. Enige achtergrondkennis is onontbeerlijk, en daarom heb ik cursussen gedaan, bijvoorbeeld op het gebied van civiele techniek. Je moet natuurlijk begrijpen dat een krib een stenen dam in de rivier is, hoe deze is opgebouwd en dat kribben ervoor zorgen dat de rivier beter bevaarbaar is doordat de vaargeul dieper blijft. Ook op gebied van omgevingsmanagement deed ik verschillende cursussen.

Standplaats

Momenteel ben ik betrokken bij 2 projecten. Het 1e draait om het onderhoud in het rivierengebied in Oost-Nederland, zoals de IJsseldelta en het Twentekanaal. Denk aan het baggeren van bodems, het snoeien van oevers, het onderhouden van kribben, het renoveren van sluizen en gemalen. Het 2e project is de Eilandbrug over de IJssel in Kampen, waarvan we de bediening en het besturingssysteem gaan vervangen. Hoewel de brug uit 2003 stamt en perfect functioneert, is hij niet aantoonbaar veilig.

Nieuwe systemen maken zo’n test mogelijk. De aannemer moet al direct nadenken over hoe hij de systemen later gaat testen. Eerder ben ik rond de tafel gegaan met bijvoorbeeld aannemer, gemeente en ambulancediensten over hoe lang en wanneer de brug dicht kon, en binnenkort kijken we naar de definitieve omleidingsroute. Wat voor de een misschien handig is, is voor de ander onpraktisch.

Boomstronken tussen de kribben

Een onderdeel van het 2e project is het onderhoud in de IJsseldelta: we baggeren er bijvoorbeeld de vaargeul en kappen bomen rond de oevers. De afvalstoffen die dit oplevert voer je doorgaans af, maar nu gaan we samen met Deltares en de aannemer onderzoeken hoe je die afvoer kunt beperken. Een mogelijkheid kan zijn om het afvalmateriaal te beschouwen als biomassa, en dit te gebruiken als bouwstof. Op andere plekken heeft RWS bijvoorbeeld boomstammen in een rivier gelegd, tussen de kribben. We vermoeden dat deze stammen de waterkwaliteit positief beïnvloeden, en ook de stroming, zodat we later minder sediment hoeven af te voeren. In het voorjaar van 2016 gaan we vegetatie verwijderen in het gebied. Of de bomen die wij weghalen uiteindelijk ook in de IJssel worden gelegd? Wie weet.’

Ik werk voor Nederland

Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.

Arie Meijwaard

Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Lees meer over Arie Meijwaard
Geen schermen voor de nieuwe A16, maar omgevingsvriendelijke groene geluidswallen

Esther Hemel

Adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking
Rijkswaterstaat

Lees meer over Esther Hemel
Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan

Liesbeth Bijtenhoorn

Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Liesbeth Bijtenhoorn
Werken met uitzicht over zee is geweldig

Maike Eissfeller

Applicatiemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Maike Eissfeller
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files

Ido Vlaminckx

Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ido Vlaminckx
Ik onderzoek de keuze voor een facility management sourcing model bij Rijkwaterstaat

Suzanne van der Plas

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Suzanne van der Plas
De grote uitdaging is om al die losse systemen aan elkaar te knopen

Bekir Sentürk

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Bekir Sentürk
Als ik de rol van contractmanager heb, weet ik hoe de technisch manager denkt

Koen Wouters

Technisch manager en contractmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Koen Wouters
Kantoorinrichting circulair maken is mijn missie

Sabien van der Leij

Categoriemanager Rijksoverheid
Rijkswaterstaat

Lees meer over Sabien van der Leij
Ik wil standaardiseren om te kunnen innoveren

Henk Kroeskamp

Afdelingshoofd
Rijkswaterstaat

Lees meer over Henk Kroeskamp
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerard Avontuur
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Leon Wijnker
We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Nico Bukkems
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon