Hans de Knegt

Tussen de joystick die een wegverkeersleider bestuurt en de camera’s boven de snelweg gaan wel 10 verschillende ICT-systemen schuil
Hans de Knegt

Hans de Knegt
Projectmanager ICT
Rijkswaterstaat

  • Studeerde bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Wilde zijn organisatorische expertise graag combineren met zijn interesse in techniek. Werkt nu als projectmanager bij Rijkswaterstaat en geniet van de combinatie tussen techniek en mensenwerk.
  • Gaat er in zijn vrije tijd graag op uit met zijn vrouw en 3 kinderen. Is verder actief in de protestantse kerk en speelt graag een potje voetbal.

Hans de Knegt is projectmanager van grote ICT-projecten van Rijkswaterstaat . Eerder was hij programmeur, functioneel ontwerper, ICT-architect, informatie-analist en tester. Zijn technische en organisatorische expertise zet hij dagelijks in om te zorgen dat de verkeerscentrales in Nederland op ICT gebied optimaal functioneren.


Van alle markten thuis

‘Rijkswaterstaat zorgt voor het onderhoud van bruggen, wegen, tunnels en sluizen. We beschermen Nederland tegen overstromingen en zorgen dat mensen veilig van plaats naar plaats komen. Het is mijn taak om objecten van Rijkswaterstaat op het gebied van ICT goed en veilig te laten functioneren. Als projectmanager ben ik van alle markten thuis. Ik moet weten hoe systemen technisch gezien werken, want ik heb te maken met systeembeheerders, architecten en ontwerpers. Daarnaast moet ik het proces goed in de gaten houden zodat alle betrokkenen op het juiste moment hun werk uitvoeren. Dat is soms best een ingewikkelde puzzel. Ook moet je de gevolgen van je werk goed kennen. Als er iets misgaat, heeft dat direct impact op de doorstroming van het wegverkeer. Gelukkig hoef je het allemaal niet alleen te doen, maar werk je in een multidisciplinair projectteam, met collega’s van Rijkswaterstaat en van Marktpartijen.

Updaten van verkeerscentrales

Op dit moment werk ik aan de verkeerscentrale in Rhoon. Die ligt net onder de A15 bij Rotterdam en stuurt de systemen langs de weg aan in een groot deel van de Randstad. De systemen in die verkeerscentrale zijn verouderd en voldoen niet aan de eisen van de nieuwe wetgeving. Verouderde systemen brengen storingen met zich mee en dat willen we natuurlijk niet, aangezien dat direct impact heeft op het dagelijks verkeer.

Verkeersleiders in bedrijf

Een verkeerscentrale is behoorlijk complex. Je moet je voorstellen dat 1 werkplek daar beschikt over een videowand, daaronder 5 monitoren en daarnaast nog een touch screen en andere devices. Achter zo’n enorme werkplek zit de wegverkeersleider die de wegen, tunnels en bruggen in de gaten houdt.

Als er bijvoorbeeld een ongeluk is gebeurd zorgt hij voor ondersteuning en als er sprake is van filevorming zorgt hij dat de spitsstrook wordt geopend. Ik zorg dat de wegverkeersleider zijn of haar werk goed kan doen. Onder andere door nieuwe systemen te plaatsen. Daarvoor overleg ik met verschillende marktpartijen en werk ik intensief met hen samen. Je staat er vaak niet bij stil, maar tussen de joystick die de wegverkeersleider bestuurt en de camera’s die boven de snelweg hangen gaan wel 10 verschillende systemen schuil van 6 verschillende marktpartijen.

Mens en systeem

Mijn werk is technisch en organisatorisch complex. Om een verkeerscentrale werkend op te leveren moeten de verschillende systemen goed op elkaar passen, we noemen dat systeemintegratie. Het gaat daarbij om systemen voor de gewone bedrijfsvoering en om industriële automatisering. Technisch is dat complex omdat er veel interfaces bestaan tussen systemen, die allemaal goed moeten werken. Doordat er ook veel Rijkswaterstaat- en marktpartijen bij betrokken zijn is het complex in de afstemming en de planning. Je moet veel afspraken maken met collega’s en contracten met de markt. Daarnaast moet ik het project intern verantwoorden.

Meer dan techniek

ICT’ers die bij ons werken moeten dan ook mensenmensen zijn met interesse en kennis van techniek en ICT. Je moet op hoofdlijnen weten hoe systemen werken, je moet die systemen aan andere mensen kunnen uitleggen en je zit met uiteenlopende partijen aan tafel. Het omvat dan ook veel meer dan alleen ingewikkelde systemen updaten achter je beeldscherm. Juist dat maakt het werk bij Rijkswaterstaat voor mij zo veelzijdig. Je werkt met ingewikkelde ICT-systemen, met veelzijdige mensen en je doet het echt ergens voor.’

Ik werk voor Nederland

Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Lees meer over Warsha Koeldiep
Ik wil dingen doen die nuttig zijn voor de mensen om mij heen

Femke Braaksma

Senior adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Femke Braaksma
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Geen schermen voor de nieuwe A16, maar omgevingsvriendelijke groene geluidswallen

Esther Hemel

Adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking
Rijkswaterstaat

Lees meer over Esther Hemel
Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rini Donker
Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen

Gerald Beekelaar

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerald Beekelaar
Met mooi weer zien we zeehonden. Bij storm vliegen de computers door de stuurhut.

Florus Noordhoek

Kapitein
Rijkswaterstaat

Lees meer over Florus Noordhoek
Ik kijk met aannemer, gemeente en ambulancediensten hoe lang de brug dicht kan

Marike Broos

Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marike Broos
Kantoorinrichting circulair maken is mijn missie

Sabien van der Leij

Categoriemanager Rijksoverheid
Rijkswaterstaat

Lees meer over Sabien van der Leij
Ik werk aan een nieuwe methode voor de beoordeling van de sterkte van dijken

Rinse Wilmink

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rinse Wilmink
Ik kreeg de kans om tijdens mijn werk een masteropleiding volgen

Robert Bennis

Enterprise architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Leon Wijnker
Ik werk aan de aanbesteding voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder

Ilse van Wendel de Joode

Juridisch adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ilse van Wendel de Joode
Ik adviseer over effecten van ingrepen in het watersysteem op voldoende en schoon water

Neeltje Kielen

Senior adviseur water
Rijkswaterstaat

Lees meer over Neeltje Kielen
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon

Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.