Hans de Knegt

Tussen de joystick die een wegverkeersleider bestuurt en de camera’s boven de snelweg gaan wel 10 verschillende ICT-systemen schuil
Hans de Knegt

Hans de Knegt
Projectmanager ICT
Rijkswaterstaat

  • Studeerde bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Wilde zijn organisatorische expertise graag combineren met zijn interesse in techniek. Werkt nu als projectmanager bij Rijkswaterstaat en geniet van de combinatie tussen techniek en mensenwerk.
  • Gaat er in zijn vrije tijd graag op uit met zijn vrouw en 3 kinderen. Is verder actief in de protestantse kerk en speelt graag een potje voetbal.

Hans de Knegt is projectmanager van grote ICT-projecten van Rijkswaterstaat . Eerder was hij programmeur, functioneel ontwerper, ICT-architect, informatie-analist en tester. Zijn technische en organisatorische expertise zet hij dagelijks in om te zorgen dat de verkeerscentrales in Nederland op ICT gebied optimaal functioneren.


Van alle markten thuis

‘Rijkswaterstaat zorgt voor het onderhoud van bruggen, wegen, tunnels en sluizen. We beschermen Nederland tegen overstromingen en zorgen dat mensen veilig van plaats naar plaats komen. Het is mijn taak om objecten van Rijkswaterstaat op het gebied van ICT goed en veilig te laten functioneren. Als projectmanager ben ik van alle markten thuis. Ik moet weten hoe systemen technisch gezien werken, want ik heb te maken met systeembeheerders, architecten en ontwerpers. Daarnaast moet ik het proces goed in de gaten houden zodat alle betrokkenen op het juiste moment hun werk uitvoeren. Dat is soms best een ingewikkelde puzzel. Ook moet je de gevolgen van je werk goed kennen. Als er iets misgaat, heeft dat direct impact op de doorstroming van het wegverkeer. Gelukkig hoef je het allemaal niet alleen te doen, maar werk je in een multidisciplinair projectteam, met collega’s van Rijkswaterstaat en van Marktpartijen.

Updaten van verkeerscentrales

Op dit moment werk ik aan de verkeerscentrale in Rhoon. Die ligt net onder de A15 bij Rotterdam en stuurt de systemen langs de weg aan in een groot deel van de Randstad. De systemen in die verkeerscentrale zijn verouderd en voldoen niet aan de eisen van de nieuwe wetgeving. Verouderde systemen brengen storingen met zich mee en dat willen we natuurlijk niet, aangezien dat direct impact heeft op het dagelijks verkeer.

Verkeersleiders in bedrijf

Een verkeerscentrale is behoorlijk complex. Je moet je voorstellen dat 1 werkplek daar beschikt over een videowand, daaronder 5 monitoren en daarnaast nog een touch screen en andere devices. Achter zo’n enorme werkplek zit de wegverkeersleider die de wegen, tunnels en bruggen in de gaten houdt.

Als er bijvoorbeeld een ongeluk is gebeurd zorgt hij voor ondersteuning en als er sprake is van filevorming zorgt hij dat de spitsstrook wordt geopend. Ik zorg dat de wegverkeersleider zijn of haar werk goed kan doen. Onder andere door nieuwe systemen te plaatsen. Daarvoor overleg ik met verschillende marktpartijen en werk ik intensief met hen samen. Je staat er vaak niet bij stil, maar tussen de joystick die de wegverkeersleider bestuurt en de camera’s die boven de snelweg hangen gaan wel 10 verschillende systemen schuil van 6 verschillende marktpartijen.

Mens en systeem

Mijn werk is technisch en organisatorisch complex. Om een verkeerscentrale werkend op te leveren moeten de verschillende systemen goed op elkaar passen, we noemen dat systeemintegratie. Het gaat daarbij om systemen voor de gewone bedrijfsvoering en om industriële automatisering. Technisch is dat complex omdat er veel interfaces bestaan tussen systemen, die allemaal goed moeten werken. Doordat er ook veel Rijkswaterstaat- en marktpartijen bij betrokken zijn is het complex in de afstemming en de planning. Je moet veel afspraken maken met collega’s en contracten met de markt. Daarnaast moet ik het project intern verantwoorden.

Meer dan techniek

ICT’ers die bij ons werken moeten dan ook mensenmensen zijn met interesse en kennis van techniek en ICT. Je moet op hoofdlijnen weten hoe systemen werken, je moet die systemen aan andere mensen kunnen uitleggen en je zit met uiteenlopende partijen aan tafel. Het omvat dan ook veel meer dan alleen ingewikkelde systemen updaten achter je beeldscherm. Juist dat maakt het werk bij Rijkswaterstaat voor mij zo veelzijdig. Je werkt met ingewikkelde ICT-systemen, met veelzijdige mensen en je doet het echt ergens voor.’

Ik werk voor Nederland

Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen
Gerald Beekelaar
Technisch manager
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de hts in Zwolle. Kwam in 1997 bij Rijkswaterstaat. Startte als projectleider inspectie en onderhoud, en werd daarna technisch manager.

Lees meer over Gerald Beekelaar
C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files
Ido Vlaminckx
Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

Studeerde kerninformatica, waar het volgens Ido bij Rijkswaterstaat 'vol van zit'. Vindt het leuk thuis software en apps te ontwikkelen.

Lees meer over Ido Vlaminckx
De digitale snelweg is cruciaal voor gewone wegen
Herzo van der Wal
Gegevensmanager
Rijkswaterstaat

Was vroeger boswachter en hovenier. Heeft zich laten omscholen tot specialist in geografische informatiesystemen en werkt nu als gegevensmanager bij Rijkswaterstaat.

Lees meer over Herzo van der Wal
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen
Christiaan van Es
Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Studeerde mediatechnologie aan de Hogeschool Utrecht. Werkte hiervoor bij Achmea en Ordina. Is inmiddels in dienst bij Rijkswaterstaat.

Lees meer over Christiaan van Es
Tussen Rijkswaterstaat en de samenleving in.
Giel Haarsman
(senior) adviseur assetmanagement
Rijkswaterstaat

Studeerde Civiele Techniek aan de universiteit Twente; deed afstudeeronderzoek bij NS; schreef een scriptie over factoren die reizigers prettig en minder prettig vinden tijdens het

Lees meer over Giel Haarsman
Op ons Big Data platform landt veel data die Rijkswaterstaat verzamelt
Jeroen Paalman
Technisch Specialist
Rijkswaterstaat

Studeerde, na zijn mbo-opleiding netwerkbeheer, technische informatica aan de Haagse Hogeschool. Knutselde vroeger op zijn zolderkamertje met hardware.

Lees meer over Jeroen Paalman
Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules
Vera Konings
Adviseur
Rijkswaterstaat

Studeerde Bouwkunde aan de TU Delft; koos binnen de afstudeerrichting Stedenbouwkunde voor de combinatie van waterveiligheid en ruimtelijke ordening.

Lees meer over Vera Konings
Ik kijk met aannemer, gemeente en ambulancediensten hoe lang de brug dicht kan
Marike Broos
Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Volgde een hbo-opleiding informatiedienstverlening en -management aan de Hanzehogeschool Groningen en studeerde een aantal jaar kunst- en architectuurgeschiedenis aan de Rijksunive

Lees meer over Marike Broos
Zorgen voor technische systemen in 2 tunnels achter elkaar, dat is echt een mooie puzzel
André Ploeg
Senior adviseur
Rijkswaterstaat

André Ploeg studeerde hbo elektrotechniek en is sinds 2002 in dienst bij Rijkswaterstaat.

Lees meer over André Ploeg
We willen niet dat mensen ’s nachts wakker liggen door piepende shovels
Koen Workel
We willen niet dat mensen ’s nachts wakker liggen door piepende shovels
Rijkswaterstaat

Haalde een bachelor Land- en Watermanagement aan de Hogeschool Van Hall Larenstein in Velp en een master Hydrologie en Waterkwaliteit aan de Universiteit Wageningen.

Lees meer over Koen Workel
De grote uitdaging is om al die losse systemen aan elkaar te knopen
Bekir Sentürk
Adviseur
Rijkswaterstaat

Studeerde bedrijfskundige informatica aan de Hogeschool Rotterdam.

Lees meer over Bekir Sentürk
Als Rijkswaterstaattrainee kan ik mij verdiepen in de combinatie water en conflict
Robert-Jan Ruifrok
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Studeerde landschapsarchitectuur aan de Hogeschool Van Hall Larenstein en volgde vervolgens de bachelor sociale geografie en masterspecialisatie conflictanalyse & management aan de

Lees meer over Robert-Jan Ruifrok
Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie
Fred Bouwmeester
Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

Studeerde Elektrotechniek en Informatietechniek aan de HTS in Rijswijk.

Lees meer over Fred Bouwmeester
Met de zonnepanelen op het middenterrein wekt het knooppunt zijn eigen stroom op
Jan Kolvoort
Omgevingsmanager wegverbreding A6
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de TU Delft, richting verkeersbouwkunde. Begon in 1980 bij de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, die 10 jaar later opging in Rijkswaterstaat.

Lees meer over Jan Kolvoort
30 kilometer techniek dwars door de weilanden
Jasper Middelkamp
Adviseur Systeemontwikkeling
Rijkswaterstaat

Studeerde Civiele Techniek aan de Universiteit Twente en voltooide deze opleiding in 2011. Werkte na zijn afstuderen een tijdje bij een inspectiebureau.

Lees meer over Jasper Middelkamp
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon