Fred Bouwmeester

Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie
Fred Bouwmeester

Fred Bouwmeester
Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

  • Studeerde Elektrotechniek en Informatietechniek aan de HTS in Rijswijk. Maakte na een lange carrière op de Research & Development afdelingen van onder andere Van der Heem electronics, Philips en Thales Nederland de overstap naar Rijkswaterstaat. Begon daar in 2002 als specialist Systems Engineering.
  • Gaat in zijn vrije tijd graag kajakken in het Zoetermeerse plassengebied en bouwt radiografisch bestuurbare modellen.

Fred Bouwmeester is coördinerend / specialistisch adviseur bij de afdeling Installaties en Bediening onderdeel van de Grote Projecten en Onderhoudorganisatie van Rijkswaterstaat (RWS). Hij is ‘lead’ architect van de tunnelstandaard waarmee RWS, de grote uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de functionaliteit van een tunnel heeft vastgelegd.


Tunnels en bruggen

‘In het hoofdwegennetwerk zijn tunnels en bruggen belangrijk voor het kruisen van vaarwegen en het vergroten van de leefbaarheid in de omgeving. Meestal liggen deze objecten in drukke delen van ons wegennetwerk. Daarom moeten ze goed functioneren: als een tunnel ongepland dicht moet of een brug niet meer dicht kan, dan heeft dat direct grote gevolgen voor de weggebruikers. Dat moeten we voorkomen.

Complexe techniek

Naast het functioneren zijn vooral ook de veiligheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid belangrijk. Techniek en automatisering spelen daarin een grote rol. Omdat de mogelijkheden op dat gebied steeds groter worden, is het belangrijk dat we weten wat echt nodig is en wat de kwaliteit moet zijn. Door de juiste keuzes te maken voorkomen we dat tunnels en bruggen te complex worden. Het gaat tenslotte om de doorstroming en veiligheid van de gebruikers van een tunnel of brug.

Veiligheid

Verschillende installaties zijn belangrijk voor de tunnelveiligheid. Bijvoorbeeld: tunnelverlichting, ventilatie, overdruk, vluchtdeuren, vluchtwegindicatie en de omroepinstallatie. Het doel van deze installaties is om mensen, bij een calamiteit met brand, zo veilig en snel mogelijk uit de auto en in de vluchtgang te krijgen.

Wegverkeersleider

Maar de tunneltechniek en ICT kan niet zonder medewerkers van RWS. Bij automatische detectie van voertuigstilstand, rook, of bijvoorbeeld het openen van hulppostkasten wordt de wegverkeersleider gewaarschuwd. Als het nodig is worden hulpdiensten opgeroepen, de tunnel afgesloten, ventilatoren gestart, de verlichting op maximaal geschakeld, en het middentunnelkanaal op overdruk gezet. Dit hele proces is deels geautomatiseerd met tussenkomst van de wegverkeersleider. Een afgestemd samenspel dus tussen proces, techniek en mens.

Nieuwe carrière

Toen ik in 2002 na ruim 17 jaar bedrijfsleven naar Rijkswaterstaat ging, zeiden collega’s: ‘Je zit hier in de lift, deze stap is het einde van je carrière!’ Maar ik wilde meer betekenen voor de publieke sector, als opdrachtgever optreden en meer dan alleen met techniek bezig zijn. Ook leren omgaan met stakeholders en de besluitvorming rondom grote projecten. Het mooie van Rijkswaterstaat is dat je dingen realiseert die iedereen ziet. Ik ben, net als mijn collega’s, echt trots op ons werk. Mijn overstap betekende niet het einde maar het begin van een hele nieuwe carrière.’

Gerelateerde artikelen

Ik werk voor Nederland

Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen

Gerald Beekelaar

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerald Beekelaar
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Lees meer over Warsha Koeldiep
Wat mij erg aanspreekt is dat ik echt kan bijdragen aan de veiligheid van Nederland

Hans Bos

Programmamanager Cybersecurity
Rijkswaterstaat

Lees meer over Hans Bos
Tussen de joystick die een wegverkeersleider bestuurt en de camera’s boven de snelweg gaan wel 10 verschillende ICT-systemen schuil

Hans de Knegt

Projectmanager ICT
Rijkswaterstaat

Lees meer over Hans de Knegt
Ik was vaak onderweg om gesprekken te voeren in België en Duitsland

Steven Smit

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Steven Smit
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerard Avontuur
We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Nico Bukkems
Dagelijks houden wij de vitale infrastructuur in de gaten

Fabian Goijers

Cyber security analist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fabian Goijers
Wij monitoren 24/7 alle kritieke ICT-systemen in objecten van Rijkswaterstaat

Floris van der Bas

Directeur IV RWS Netwerken
Rijkswaterstaat

Lees meer over Floris van der Bas
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
Ik kreeg de kans om tijdens mijn werk een masteropleiding volgen

Robert Bennis

Enterprise architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
Als Rijkswaterstaattrainee kan ik mij verdiepen in de combinatie water en conflict

Robert-Jan Ruifrok

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert-Jan Ruifrok
Ik werk aan een nieuwe methode voor de beoordeling van de sterkte van dijken

Rinse Wilmink

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rinse Wilmink
We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren

Henk Cox

Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Henk Cox
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon