Fred Bouwmeester

Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie
Fred Bouwmeester

Fred Bouwmeester
Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

  • Studeerde Elektrotechniek en Informatietechniek aan de HTS in Rijswijk. Maakte na een lange carrière op de Research & Development afdelingen van onder andere Van der Heem electronics, Philips en Thales Nederland de overstap naar Rijkswaterstaat. Begon daar in 2002 als specialist Systems Engineering.
  • Gaat in zijn vrije tijd graag kajakken in het Zoetermeerse plassengebied en bouwt radiografisch bestuurbare modellen.

Fred Bouwmeester is coördinerend / specialistisch adviseur bij de afdeling Installaties en Bediening onderdeel van de Grote Projecten en Onderhoudorganisatie van Rijkswaterstaat (RWS). Hij is ‘lead’ architect van de tunnelstandaard waarmee RWS, de grote uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de functionaliteit van een tunnel heeft vastgelegd.


Tunnels en bruggen

‘In het hoofdwegennetwerk zijn tunnels en bruggen belangrijk voor het kruisen van vaarwegen en het vergroten van de leefbaarheid in de omgeving. Meestal liggen deze objecten in drukke delen van ons wegennetwerk. Daarom moeten ze goed functioneren: als een tunnel ongepland dicht moet of een brug niet meer dicht kan, dan heeft dat direct grote gevolgen voor de weggebruikers. Dat moeten we voorkomen.

Complexe techniek

Naast het functioneren zijn vooral ook de veiligheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid belangrijk. Techniek en automatisering spelen daarin een grote rol. Omdat de mogelijkheden op dat gebied steeds groter worden, is het belangrijk dat we weten wat echt nodig is en wat de kwaliteit moet zijn. Door de juiste keuzes te maken voorkomen we dat tunnels en bruggen te complex worden. Het gaat tenslotte om de doorstroming en veiligheid van de gebruikers van een tunnel of brug.

Veiligheid

Verschillende installaties zijn belangrijk voor de tunnelveiligheid. Bijvoorbeeld: tunnelverlichting, ventilatie, overdruk, vluchtdeuren, vluchtwegindicatie en de omroepinstallatie. Het doel van deze installaties is om mensen, bij een calamiteit met brand, zo veilig en snel mogelijk uit de auto en in de vluchtgang te krijgen.

Wegverkeersleider

Maar de tunneltechniek en ICT kan niet zonder medewerkers van RWS. Bij automatische detectie van voertuigstilstand, rook, of bijvoorbeeld het openen van hulppostkasten wordt de wegverkeersleider gewaarschuwd. Als het nodig is worden hulpdiensten opgeroepen, de tunnel afgesloten, ventilatoren gestart, de verlichting op maximaal geschakeld, en het middentunnelkanaal op overdruk gezet. Dit hele proces is deels geautomatiseerd met tussenkomst van de wegverkeersleider. Een afgestemd samenspel dus tussen proces, techniek en mens.

Nieuwe carrière

Toen ik in 2002 na ruim 17 jaar bedrijfsleven naar Rijkswaterstaat ging, zeiden collega’s: ‘Je zit hier in de lift, deze stap is het einde van je carrière!’ Maar ik wilde meer betekenen voor de publieke sector, als opdrachtgever optreden en meer dan alleen met techniek bezig zijn. Ook leren omgaan met stakeholders en de besluitvorming rondom grote projecten. Het mooie van Rijkswaterstaat is dat je dingen realiseert die iedereen ziet. Ik ben, net als mijn collega’s, echt trots op ons werk. Mijn overstap betekende niet het einde maar het begin van een hele nieuwe carrière.’

Gerelateerde artikelen

Ik werk voor Nederland

Ik wil dingen doen die nuttig zijn voor de mensen om mij heen

Femke Braaksma

Senior adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Femke Braaksma
Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
Ik werk aan de aanbesteding voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder

Ilse van Wendel de Joode

Juridisch adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ilse van Wendel de Joode
We hebben de markt keihard nodig voor onze ICT

Ton van der Veen

Directeur Bedrijfsvoering en Inkoop Informatievoorzieining
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ton van der Veen
Kantoorinrichting circulair maken is mijn missie

Sabien van der Leij

Categoriemanager Rijksoverheid
Rijkswaterstaat

Lees meer over Sabien van der Leij
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Daan van der Maas
Met mooi weer zien we zeehonden. Bij storm vliegen de computers door de stuurhut.

Florus Noordhoek

Kapitein
Rijkswaterstaat

Lees meer over Florus Noordhoek
Dagelijks houden wij de vitale infrastructuur in de gaten

Fabian Goijers

Cyber security analist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fabian Goijers
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
In andere landen hebben ze soms nét andere sociale gebruiken

Kenneth Triest

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kenneth Triest
Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rini Donker
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet

Lisette van Wijngaarden

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Leon Wijnker
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar

Anne Dijkstra

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Anne Dijkstra
Als Rijkswaterstaattrainee kan ik mij verdiepen in de combinatie water en conflict

Robert-Jan Ruifrok

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert-Jan Ruifrok
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon