Esther Hemel

Geen schermen voor de nieuwe A16, maar omgevingsvriendelijke groene geluidswallen
Esther Hemel

Esther Hemel
Adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking
Rijkswaterstaat

  • Studeerde bouwkunde met specialisaties stedenbouw en gedragsonderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven.
  • Deed het traineeship bij Rijkswaterstaat waar ze meedraaide met het omgevingsmanagementteam van het project ‘A16 Rotterdam’.
  • Werkte eerder 2 jaar bij een adviesbureau op het gebied van mobiliteit en was daarvoor projectmedewerker op de NHTV Breda en supervisor in het Philips Stadion.

Adviseur Esther Hemel heeft naar eigen zeggen een ‘smeeroliefunctie’ bij Rijkswaterstaat. Zo brieft ze haar provincies over de wens uit Den Haag om een nieuwe snelweg aan te leggen en koppelt ze de voortgang en het eindresultaat weer terug aan de minister.


Niveautje hoger

‘Tijdens mijn traineeship bij Rijkswaterstaat ging ik in gesprek met de verschillende partijen die te maken kregen met de aanleg van het nieuwe stuk van de A16 aan de noordkant van Rotterdam. Ik sprak onder meer met de provincie Zuid-Holland, de Gemeente Rotterdam, de omwonenden en overige stakeholders zoals sportverenigingen en natuurorganisaties over de betere bereikbaarheid van de Randstad en de vermindering van de files. Maar ik hoorde ook hun vraagstukken en zorgen aan. Sinds maart 2014 ben ik als adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking een niveautje hoger gaan werken. Ik heb een smeeroliefunctie: ik begeleid en adviseer de regio’s over water- en wegenprojecten die vanuit Den Haag komen. Daarnaast toets ik de uitvoering en de voortgang van deze projecten. De uitkomsten rapporteer ik weer aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Natte en droge projecten

Ik heb nog steeds met het nieuwe stuk snelweg te maken, maar het is niet het enige project waar ik over rapporteer. Op mijn afdeling werken 16 mensen. We monitoren alle natte (water) en droge (wegen) projecten. Iedereen krijgt zijn eigen regio’s of projecten toegewezen. Ik heb de waterkwaliteitsprojecten en MIRT-projecten (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) van Zuid-Holland en Zeeland in mijn portefeuille. De aanleg van de A16 Rotterdam en de aanpassing van knooppunt Hoevelaken zijn twee droge projecten die ik voor mijn rekening neem. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het geluidsdossier.

Nieuwe problemen

Bij heel veel projecten lopen we tegen hetzelfde aan. Gedurende de 11 kilometer verlenging van de A16 in Rotterdam liepen we echter wel tegen veel nieuwe problemen aan. Het komt niet vaak meer voor dat we een nieuwe snelweg aanleggen. Meestal gaat het om verbreding of een verlegging. Er vond heel veel overleg plaats met een actieve bewonersgroep over natuur en geluid. De snelweg doorsnijdt namelijk een stukje groengebied, loopt naast een woonwijk én passeert de Randstadrail en Rotterdam The Hague Airport. Wat zou dit betekenen voor de geluidsoverlast? Voor bestaande snelwegen gelden al bepaalde geluidsplafonds, maar voor de A16 moesten we alles opnieuw berekenen. We konden niet zeggen: ‘eerst was er zoveel geluid, nu ontstaat er deze hoeveelheid geluid’.

Groene geluidswallen

Deze situatie vroeg om heel inventieve oplossingen. We hebben besloten om geen schermen te plaatsen, maar om groene geluidswallen langs delen van de snelweg aan te leggen, het zogenaamde ‘akoestisch landschap’. Het stukje snelweg dat het Lage Bergse Bos doorsnijdt, wordt in een half verdiepte tunnel aangelegd. Deze tunnels met opgestapelde, begroeide grond aan de zijkanten zie je bijna nergens anders. Ik denk dat het bijzondere van mijn functie is dat ik op zoveel verschillende niveaus over deze projecten communiceer.’

Ik werk voor Nederland

Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
Ik kijk met aannemer, gemeente en ambulancediensten hoe lang de brug dicht kan

Marike Broos

Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marike Broos
Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules

Vera Konings

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Vera Konings
Ik bekijk hoe zout en zoet water bij de Krammersluizen zoveel mogelijk gescheiden blijft

René Boeters

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over René Boeters
Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan

Liesbeth Bijtenhoorn

Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Liesbeth Bijtenhoorn
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.

Arie Meijwaard

Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Lees meer over Arie Meijwaard
Werken met uitzicht over zee is geweldig

Maike Eissfeller

Applicatiemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Maike Eissfeller
Tussen de joystick die een wegverkeersleider bestuurt en de camera’s boven de snelweg gaan wel 10 verschillende ICT-systemen schuil

Hans de Knegt

Projectmanager ICT
Rijkswaterstaat

Lees meer over Hans de Knegt
Als technisch manager ben je soms net een tolk, die de verschillende talen bij elkaar brengt

Marieke Plegt

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marieke Plegt
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerard Avontuur
We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Nico Bukkems
Ik was vaak onderweg om gesprekken te voeren in België en Duitsland

Steven Smit

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Steven Smit
Tussen Rijkswaterstaat en de samenleving in.

Giel Haarsman

(senior) adviseur assetmanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giel Haarsman
We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren

Henk Cox

Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Henk Cox
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon

Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.