Esther Hemel

Geen schermen voor de nieuwe A16, maar omgevingsvriendelijke groene geluidswallen
Esther Hemel

Esther Hemel
Adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking
Rijkswaterstaat

  • Studeerde bouwkunde met specialisaties stedenbouw en gedragsonderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven.
  • Deed het traineeship bij Rijkswaterstaat waar ze meedraaide met het omgevingsmanagementteam van het project ‘A16 Rotterdam’.
  • Werkte eerder 2 jaar bij een adviesbureau op het gebied van mobiliteit en was daarvoor projectmedewerker op de NHTV Breda en supervisor in het Philips Stadion.

Adviseur Esther Hemel heeft naar eigen zeggen een ‘smeeroliefunctie’ bij Rijkswaterstaat. Zo brieft ze haar provincies over de wens uit Den Haag om een nieuwe snelweg aan te leggen en koppelt ze de voortgang en het eindresultaat weer terug aan de minister.


Niveautje hoger

‘Tijdens mijn traineeship bij Rijkswaterstaat ging ik in gesprek met de verschillende partijen die te maken kregen met de aanleg van het nieuwe stuk van de A16 aan de noordkant van Rotterdam. Ik sprak onder meer met de provincie Zuid-Holland, de Gemeente Rotterdam, de omwonenden en overige stakeholders zoals sportverenigingen en natuurorganisaties over de betere bereikbaarheid van de Randstad en de vermindering van de files. Maar ik hoorde ook hun vraagstukken en zorgen aan. Sinds maart 2014 ben ik als adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking een niveautje hoger gaan werken. Ik heb een smeeroliefunctie: ik begeleid en adviseer de regio’s over water- en wegenprojecten die vanuit Den Haag komen. Daarnaast toets ik de uitvoering en de voortgang van deze projecten. De uitkomsten rapporteer ik weer aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Natte en droge projecten

Ik heb nog steeds met het nieuwe stuk snelweg te maken, maar het is niet het enige project waar ik over rapporteer. Op mijn afdeling werken 16 mensen. We monitoren alle natte (water) en droge (wegen) projecten. Iedereen krijgt zijn eigen regio’s of projecten toegewezen. Ik heb de waterkwaliteitsprojecten en MIRT-projecten (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) van Zuid-Holland en Zeeland in mijn portefeuille. De aanleg van de A16 Rotterdam en de aanpassing van knooppunt Hoevelaken zijn twee droge projecten die ik voor mijn rekening neem. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het geluidsdossier.

Nieuwe problemen

Bij heel veel projecten lopen we tegen hetzelfde aan. Gedurende de 11 kilometer verlenging van de A16 in Rotterdam liepen we echter wel tegen veel nieuwe problemen aan. Het komt niet vaak meer voor dat we een nieuwe snelweg aanleggen. Meestal gaat het om verbreding of een verlegging. Er vond heel veel overleg plaats met een actieve bewonersgroep over natuur en geluid. De snelweg doorsnijdt namelijk een stukje groengebied, loopt naast een woonwijk én passeert de Randstadrail en Rotterdam The Hague Airport. Wat zou dit betekenen voor de geluidsoverlast? Voor bestaande snelwegen gelden al bepaalde geluidsplafonds, maar voor de A16 moesten we alles opnieuw berekenen. We konden niet zeggen: ‘eerst was er zoveel geluid, nu ontstaat er deze hoeveelheid geluid’.

Groene geluidswallen

Deze situatie vroeg om heel inventieve oplossingen. We hebben besloten om geen schermen te plaatsen, maar om groene geluidswallen langs delen van de snelweg aan te leggen, het zogenaamde ‘akoestisch landschap’. Het stukje snelweg dat het Lage Bergse Bos doorsnijdt, wordt in een half verdiepte tunnel aangelegd. Deze tunnels met opgestapelde, begroeide grond aan de zijkanten zie je bijna nergens anders. Ik denk dat het bijzondere van mijn functie is dat ik op zoveel verschillende niveaus over deze projecten communiceer.’

Ik werk voor Nederland

We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren

Henk Cox

Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Henk Cox
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Lees meer over Warsha Koeldiep
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Daan van der Maas
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.

Arie Meijwaard

Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Lees meer over Arie Meijwaard
Als ik de rol van contractmanager heb, weet ik hoe de technisch manager denkt

Koen Wouters

Technisch manager en contractmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Koen Wouters
Infrastructuur van IT voorkomt spookfiles

Ali Mirhadi

Projectleider
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ali Mirhadi
Als technisch manager ben je soms net een tolk, die de verschillende talen bij elkaar brengt

Marieke Plegt

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marieke Plegt
Ik houd nieuwe ontwikkelingen en de toepasbaarheid ervan in de gaten

Michiel Koolen

Senior netwerkarchitect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Michiel Koolen
Tussen de joystick die een wegverkeersleider bestuurt en de camera’s boven de snelweg gaan wel 10 verschillende ICT-systemen schuil

Hans de Knegt

Projectmanager ICT
Rijkswaterstaat

Lees meer over Hans de Knegt
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar

Anne Dijkstra

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Anne Dijkstra
Wij monitoren 24/7 alle kritieke ICT-systemen in objecten van Rijkswaterstaat

Floris van der Bas

Directeur IV RWS Netwerken
Rijkswaterstaat

Lees meer over Floris van der Bas
Werken met uitzicht over zee is geweldig

Maike Eissfeller

Applicatiemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Maike Eissfeller
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet

Lisette van Wijngaarden

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon

Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.