Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.

Rijksmedewerker en bezig met je ontwikkeling? Ontdek IkwerkvoorNederland.nl

Esther Hemel

Geen schermen voor de nieuwe A16, maar omgevingsvriendelijke groene geluidswallen
Esther Hemel

Esther Hemel
Adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking
Rijkswaterstaat

  • Studeerde bouwkunde met specialisaties stedenbouw en gedragsonderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven.
  • Deed het traineeship bij Rijkswaterstaat waar ze meedraaide met het omgevingsmanagementteam van het project ‘A16 Rotterdam’.
  • Werkte eerder 2 jaar bij een adviesbureau op het gebied van mobiliteit en was daarvoor projectmedewerker op de NHTV Breda en supervisor in het Philips Stadion.

Adviseur Esther Hemel heeft naar eigen zeggen een ‘smeeroliefunctie’ bij Rijkswaterstaat. Zo brieft ze haar provincies over de wens uit Den Haag om een nieuwe snelweg aan te leggen en koppelt ze de voortgang en het eindresultaat weer terug aan de minister.


Niveautje hoger

‘Tijdens mijn traineeship bij Rijkswaterstaat ging ik in gesprek met de verschillende partijen die te maken kregen met de aanleg van het nieuwe stuk van de A16 aan de noordkant van Rotterdam. Ik sprak onder meer met de provincie Zuid-Holland, de Gemeente Rotterdam, de omwonenden en overige stakeholders zoals sportverenigingen en natuurorganisaties over de betere bereikbaarheid van de Randstad en de vermindering van de files. Maar ik hoorde ook hun vraagstukken en zorgen aan. Sinds maart 2014 ben ik als adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking een niveautje hoger gaan werken. Ik heb een smeeroliefunctie: ik begeleid en adviseer de regio’s over water- en wegenprojecten die vanuit Den Haag komen. Daarnaast toets ik de uitvoering en de voortgang van deze projecten. De uitkomsten rapporteer ik weer aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Natte en droge projecten

Ik heb nog steeds met het nieuwe stuk snelweg te maken, maar het is niet het enige project waar ik over rapporteer. Op mijn afdeling werken 16 mensen. We monitoren alle natte (water) en droge (wegen) projecten. Iedereen krijgt zijn eigen regio’s of projecten toegewezen. Ik heb de waterkwaliteitsprojecten en MIRT-projecten (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) van Zuid-Holland en Zeeland in mijn portefeuille. De aanleg van de A16 Rotterdam en de aanpassing van knooppunt Hoevelaken zijn twee droge projecten die ik voor mijn rekening neem. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het geluidsdossier.

Nieuwe problemen

Bij heel veel projecten lopen we tegen hetzelfde aan. Gedurende de 11 kilometer verlenging van de A16 in Rotterdam liepen we echter wel tegen veel nieuwe problemen aan. Het komt niet vaak meer voor dat we een nieuwe snelweg aanleggen. Meestal gaat het om verbreding of een verlegging. Er vond heel veel overleg plaats met een actieve bewonersgroep over natuur en geluid. De snelweg doorsnijdt namelijk een stukje groengebied, loopt naast een woonwijk én passeert de Randstadrail en Rotterdam The Hague Airport. Wat zou dit betekenen voor de geluidsoverlast? Voor bestaande snelwegen gelden al bepaalde geluidsplafonds, maar voor de A16 moesten we alles opnieuw berekenen. We konden niet zeggen: ‘eerst was er zoveel geluid, nu ontstaat er deze hoeveelheid geluid’.

Groene geluidswallen

Deze situatie vroeg om heel inventieve oplossingen. We hebben besloten om geen schermen te plaatsen, maar om groene geluidswallen langs delen van de snelweg aan te leggen, het zogenaamde ‘akoestisch landschap’. Het stukje snelweg dat het Lage Bergse Bos doorsnijdt, wordt in een half verdiepte tunnel aangelegd. Deze tunnels met opgestapelde, begroeide grond aan de zijkanten zie je bijna nergens anders. Ik denk dat het bijzondere van mijn functie is dat ik op zoveel verschillende niveaus over deze projecten communiceer.’

Ik werk voor Nederland

Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rini Donker
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerard Avontuur
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar

Anne Dijkstra

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Anne Dijkstra
Ik wil dingen doen die nuttig zijn voor de mensen om mij heen

Femke Braaksma

Senior adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Femke Braaksma
Bij Rijkswaterstaat voer ik indrukwekkende inkoopprojecten uit

Wiemla Oppentocht-Gangadin

Senior inkoper
Rijkswaterstaat

Lees meer over Wiemla Oppentocht-Gangadin
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Daan van der Maas
De juiste 10.000 punten uit de miljarden metingen in de database halen: dat is mooi werk

Roel van Endhoven

Data-engineer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Roel van Endhoven
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet

Lisette van Wijngaarden

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
Met mooi weer zien we zeehonden. Bij storm vliegen de computers door de stuurhut.

Florus Noordhoek

Kapitein
Rijkswaterstaat

Lees meer over Florus Noordhoek
Ik ben de schakel tussen ICT’ers en professionals met een andere functie

Giovanni Eersteling

Senior adviseur bedrijfsvoering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giovanni Eersteling
De grote uitdaging is om al die losse systemen aan elkaar te knopen

Bekir Sentürk

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Bekir Sentürk
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.

Arie Meijwaard

Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Lees meer over Arie Meijwaard
Wij monitoren 24/7 alle kritieke ICT-systemen in objecten van Rijkswaterstaat

Floris van der Bas

Directeur IV RWS Netwerken
Rijkswaterstaat

Lees meer over Floris van der Bas
Ik kijk met aannemer, gemeente en ambulancediensten hoe lang de brug dicht kan

Marike Broos

Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marike Broos
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon