Gerard Avontuur

In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen
Gerard Avontuur

Gerard Avontuur
Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

  • Studeerde werktuigbouwkunde aan de TU Delft en schreef een proefschrift over de betrouwbaarheid van werktuigbouwkundige installaties voor civiele constructies in het ontwerpproces. Werkte tijdens zijn promotie al bij de Bouwdienst Rijkswaterstaat.
  • Brengt in de zomer zijn vrije tijd door op de racefiets, en is in de winter te vinden op de ijsbaan.

Gerard Avontuur is van oorsprong werktuigbouwkundige. Met zijn passie voor ICT is hij bij de Centrale Informatievoorziening (CIV) van Rijkswaterstaat goed op zijn plek. Zo werkt hij onder andere aan een systeem waarmee auto’s informatie met elkaar en de kant van de weg kunnen uitwisselen.


Spookfiles voorkomen

‘De Centrale Informatievoorziening is een onderdeel van Rijkswaterstaat dat altijd volop in beweging is. Zo hebben we net een reorganisatie achter de rug. Hierbij is mijn rol van teamleider veranderd naar die van programmamanager. In de praktijk betekent dit dat ik nu meer met de inhoud bezig ben. Ik werk nu bijvoorbeeld aan een systeem waarmee auto’s berichten met elkaar en een systeem aan de kant van de weg kunnen uitwisselen, een zogenaamd intelligent transport system (ITS). Met verschillende pilotprojecten testen we of de techniek werkt. We bekijken bijvoorbeeld op de A58 of we spookfiles kunnen voorkomen. Spookfiles ontstaan als het druk is en iemand onverwacht een beetje remt. De daaropvolgende auto’s moeten dan steeds harder remmen, waardoor een file ontstaat.

Road Works warning

Ik werk ook aan een techniek waarbij mensen in de auto een waarschuwing krijgen dat er aan de weg wordt gewerkt, een road works warning. Met deze techniek kan meer dan met het Radio Data System (RDS), een systeem dat mensen nu al in de auto hebben. We kunnen hier bijvoorbeeld ook verkeersborden mee laten zien. In de toekomst zou deze techniek de geautomatiseerde verkeersborden kunnen vervangen.

Andersom zouden we ook vanuit de auto informatie kunnen ontvangen, bijvoorbeeld wat de temperatuur op de weg is en of het regent. Daar kunnen we onze informatievoorziening dan op aanpassen.

Connectivity

Steeds meer partijen houden zich bezig met informatiesystemen in auto’s. Onze uitdaging is om onze data daarop te laten aansluiten. Connectivity, daar draait het om. In deze nieuwe wereld betekent dat onderhandelen met elektronicafabrikanten, samenwerken met andere informatieaanbieders, denken vanuit de eindgebruiker. En tegelijk dicht bij onze overheidstaak blijven, die bestaat uit regievoeren over de keten, de markt stimuleren en inspringen waar er onvoldoende aanbod is.

Zichtbaar preventief

Ik vind het belangrijk om bij te dragen aan een betere kwaliteit van onze infrastructuur. Neem nu eens ons weigh-in-motion-systeem: dat weegt vrachtwagens en signaleert overbelading. Overbelading is een risico voor de verkeersveiligheid, maar zorgt ook voor bovengemiddelde slijtage aan het wegdek. Dat leidt weer tot hoge kosten en ergernis tijdens wegwerkzaamheden voor het herstel. Onze ICT werkt zichtbaar preventief: met weigh-in-motion kunnen we deze schade voorkomen.’

Gerelateerde artikelen

Ik werk voor Nederland

Ik bekijk hoe zout en zoet water bij de Krammersluizen zoveel mogelijk gescheiden blijft

René Boeters

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over René Boeters
Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger

Defne Osmanoglou

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Defne Osmanoglou
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Leon Wijnker
Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules

Vera Konings

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Vera Konings
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Daan van der Maas
Ik ben de schakel tussen ICT’ers en professionals met een andere functie

Giovanni Eersteling

Senior adviseur bedrijfsvoering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giovanni Eersteling
Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rini Donker
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet

Lisette van Wijngaarden

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan

Liesbeth Bijtenhoorn

Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Liesbeth Bijtenhoorn
Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Lees meer over Warsha Koeldiep
Wij monitoren 24/7 alle kritieke ICT-systemen in objecten van Rijkswaterstaat

Floris van der Bas

Directeur IV RWS Netwerken
Rijkswaterstaat

Lees meer over Floris van der Bas
Bij Rijkswaterstaat heb je te maken met softwareontwikkeling, hardware en netwerkinfrastructuur

Perry van der Weyden

Hoofdingenieur-directeur en CIO
Rijkswaterstaat

Lees meer over Perry van der Weyden
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon

Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.