Gerard Avontuur

In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen
Gerard Avontuur

Gerard Avontuur
Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

  • Studeerde werktuigbouwkunde aan de TU Delft en schreef een proefschrift over de betrouwbaarheid van werktuigbouwkundige installaties voor civiele constructies in het ontwerpproces. Werkte tijdens zijn promotie al bij de Bouwdienst Rijkswaterstaat.
  • Brengt in de zomer zijn vrije tijd door op de racefiets, en is in de winter te vinden op de ijsbaan.

Gerard Avontuur is van oorsprong werktuigbouwkundige. Met zijn passie voor ICT is hij bij de Centrale Informatievoorziening (CIV) van Rijkswaterstaat goed op zijn plek. Zo werkt hij onder andere aan een systeem waarmee auto’s informatie met elkaar en de kant van de weg kunnen uitwisselen.


Spookfiles voorkomen

‘De Centrale Informatievoorziening is een onderdeel van Rijkswaterstaat dat altijd volop in beweging is. Zo hebben we net een reorganisatie achter de rug. Hierbij is mijn rol van teamleider veranderd naar die van programmamanager. In de praktijk betekent dit dat ik nu meer met de inhoud bezig ben. Ik werk nu bijvoorbeeld aan een systeem waarmee auto’s berichten met elkaar en een systeem aan de kant van de weg kunnen uitwisselen, een zogenaamd intelligent transport system (ITS). Met verschillende pilotprojecten testen we of de techniek werkt. We bekijken bijvoorbeeld op de A58 of we spookfiles kunnen voorkomen. Spookfiles ontstaan als het druk is en iemand onverwacht een beetje remt. De daaropvolgende auto’s moeten dan steeds harder remmen, waardoor een file ontstaat.

Road Works warning

Ik werk ook aan een techniek waarbij mensen in de auto een waarschuwing krijgen dat er aan de weg wordt gewerkt, een road works warning. Met deze techniek kan meer dan met het Radio Data System (RDS), een systeem dat mensen nu al in de auto hebben. We kunnen hier bijvoorbeeld ook verkeersborden mee laten zien. In de toekomst zou deze techniek de geautomatiseerde verkeersborden kunnen vervangen.

Andersom zouden we ook vanuit de auto informatie kunnen ontvangen, bijvoorbeeld wat de temperatuur op de weg is en of het regent. Daar kunnen we onze informatievoorziening dan op aanpassen.

Connectivity

Steeds meer partijen houden zich bezig met informatiesystemen in auto’s. Onze uitdaging is om onze data daarop te laten aansluiten. Connectivity, daar draait het om. In deze nieuwe wereld betekent dat onderhandelen met elektronicafabrikanten, samenwerken met andere informatieaanbieders, denken vanuit de eindgebruiker. En tegelijk dicht bij onze overheidstaak blijven, die bestaat uit regievoeren over de keten, de markt stimuleren en inspringen waar er onvoldoende aanbod is.

Zichtbaar preventief

Ik vind het belangrijk om bij te dragen aan een betere kwaliteit van onze infrastructuur. Neem nu eens ons weigh-in-motion-systeem: dat weegt vrachtwagens en signaleert overbelading. Overbelading is een risico voor de verkeersveiligheid, maar zorgt ook voor bovengemiddelde slijtage aan het wegdek. Dat leidt weer tot hoge kosten en ergernis tijdens wegwerkzaamheden voor het herstel. Onze ICT werkt zichtbaar preventief: met weigh-in-motion kunnen we deze schade voorkomen.’

Gerelateerde artikelen

Ik werk voor Nederland

Kantoorinrichting circulair maken is mijn missie

Sabien van der Leij

Categoriemanager Rijksoverheid
Rijkswaterstaat

Lees meer over Sabien van der Leij
Dagelijks houden wij de vitale infrastructuur in de gaten

Fabian Goijers

Cyber security analist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fabian Goijers
Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
Geen schermen voor de nieuwe A16, maar omgevingsvriendelijke groene geluidswallen

Esther Hemel

Adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking
Rijkswaterstaat

Lees meer over Esther Hemel
Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan

Liesbeth Bijtenhoorn

Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Liesbeth Bijtenhoorn
Ik ben de schakel tussen ICT’ers en professionals met een andere functie

Giovanni Eersteling

Senior adviseur bedrijfsvoering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giovanni Eersteling
De juiste 10.000 punten uit de miljarden metingen in de database halen: dat is mooi werk

Roel van Endhoven

Data-engineer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Roel van Endhoven
Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rini Donker
Ik kreeg de kans om tijdens mijn werk een masteropleiding volgen

Robert Bennis

Enterprise architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
Ik maak deel uit van een internationale vertegenwoordiging van solution architecten

Therry van der Burgt

Solution architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Therry van der Burgt
Als Rijkswaterstaattrainee kan ik mij verdiepen in de combinatie water en conflict

Robert-Jan Ruifrok

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert-Jan Ruifrok
Wat mij erg aanspreekt is dat ik echt kan bijdragen aan de veiligheid van Nederland

Hans Bos

Programmamanager Cybersecurity
Rijkswaterstaat

Lees meer over Hans Bos
Ik werk aan een nieuwe methode voor de beoordeling van de sterkte van dijken

Rinse Wilmink

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rinse Wilmink
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger

Defne Osmanoglou

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Defne Osmanoglou
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon