Gerard Avontuur

In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen
Gerard Avontuur

Gerard Avontuur
Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

  • Studeerde werktuigbouwkunde aan de TU Delft en schreef een proefschrift over de betrouwbaarheid van werktuigbouwkundige installaties voor civiele constructies in het ontwerpproces. Werkte tijdens zijn promotie al bij de Bouwdienst Rijkswaterstaat.
  • Brengt in de zomer zijn vrije tijd door op de racefiets, en is in de winter te vinden op de ijsbaan.

Gerard Avontuur is van oorsprong werktuigbouwkundige. Met zijn passie voor ICT is hij bij de Centrale Informatievoorziening (CIV) van Rijkswaterstaat goed op zijn plek. Zo werkt hij onder andere aan een systeem waarmee auto’s informatie met elkaar en de kant van de weg kunnen uitwisselen.


Spookfiles voorkomen

‘De Centrale Informatievoorziening is een onderdeel van Rijkswaterstaat dat altijd volop in beweging is. Zo hebben we net een reorganisatie achter de rug. Hierbij is mijn rol van teamleider veranderd naar die van programmamanager. In de praktijk betekent dit dat ik nu meer met de inhoud bezig ben. Ik werk nu bijvoorbeeld aan een systeem waarmee auto’s berichten met elkaar en een systeem aan de kant van de weg kunnen uitwisselen, een zogenaamd intelligent transport system (ITS). Met verschillende pilotprojecten testen we of de techniek werkt. We bekijken bijvoorbeeld op de A58 of we spookfiles kunnen voorkomen. Spookfiles ontstaan als het druk is en iemand onverwacht een beetje remt. De daaropvolgende auto’s moeten dan steeds harder remmen, waardoor een file ontstaat.

Road Works warning

Ik werk ook aan een techniek waarbij mensen in de auto een waarschuwing krijgen dat er aan de weg wordt gewerkt, een road works warning. Met deze techniek kan meer dan met het Radio Data System (RDS), een systeem dat mensen nu al in de auto hebben. We kunnen hier bijvoorbeeld ook verkeersborden mee laten zien. In de toekomst zou deze techniek de geautomatiseerde verkeersborden kunnen vervangen.

Andersom zouden we ook vanuit de auto informatie kunnen ontvangen, bijvoorbeeld wat de temperatuur op de weg is en of het regent. Daar kunnen we onze informatievoorziening dan op aanpassen.

Connectivity

Steeds meer partijen houden zich bezig met informatiesystemen in auto’s. Onze uitdaging is om onze data daarop te laten aansluiten. Connectivity, daar draait het om. In deze nieuwe wereld betekent dat onderhandelen met elektronicafabrikanten, samenwerken met andere informatieaanbieders, denken vanuit de eindgebruiker. En tegelijk dicht bij onze overheidstaak blijven, die bestaat uit regievoeren over de keten, de markt stimuleren en inspringen waar er onvoldoende aanbod is.

Zichtbaar preventief

Ik vind het belangrijk om bij te dragen aan een betere kwaliteit van onze infrastructuur. Neem nu eens ons weigh-in-motion-systeem: dat weegt vrachtwagens en signaleert overbelading. Overbelading is een risico voor de verkeersveiligheid, maar zorgt ook voor bovengemiddelde slijtage aan het wegdek. Dat leidt weer tot hoge kosten en ergernis tijdens wegwerkzaamheden voor het herstel. Onze ICT werkt zichtbaar preventief: met weigh-in-motion kunnen we deze schade voorkomen.’

Gerelateerde artikelen

Ik werk voor Nederland

Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler
Cees van der Pligt
Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Begon in 1986 als tunnelwachter bij Rijkswaterstaat. Deed meerdere gespecialiseerde opleidingen op het gebied van ICT, advisering en contractmanagement.

Lees meer over Cees van der Pligt
Infrastructuur van IT voorkomt spookfiles
Ali Mirhadi
Projectleider
Rijkswaterstaat

Werkt als projectleider bij de Centrale Informatie Voorziening (CIV). Vluchtte op zijn 24e van Iran naar Nederland. Kende de taal niet en had geen vaste woon- of verblijfplaats.

Lees meer over Ali Mirhadi
Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan
Liesbeth Bijtenhoorn
Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Studeerde voeding & diëtetiek, maar besloot een heel andere richting te kiezen.

Lees meer over Liesbeth Bijtenhoorn
Ik maak deel uit van een internationale vertegenwoordiging van solution architecten
Therry van der Burgt
Solution architect
Rijkswaterstaat

Studeerde informatica en werkte 11 jaar bij een commerciële dienstverlener voordat hij in 2006 de overstap maakte naar Rijkswaterstaat.

Lees meer over Therry van der Burgt
C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files
Ido Vlaminckx
Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

Studeerde kerninformatica, waar het volgens Ido bij Rijkswaterstaat 'vol van zit'. Vindt het leuk thuis software en apps te ontwikkelen.

Lees meer over Ido Vlaminckx
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger
Defne Osmanoglou
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de TU Delft. Richtte zich al snel op watervraagstukken en deed vervolgens de master waterbouwkunde.

Lees meer over Defne Osmanoglou
Wat mij erg aanspreekt is dat ik echt kan bijdragen aan de veiligheid van Nederland
Hans Bos
Programmamanager Cybersecurity
Rijkswaterstaat

Leerde tijdens zijn opleiding tot Scheepswerktuigkundige veel over de eigenschappen van materialen en over elektro-, computer- en regeltechniek.

Lees meer over Hans Bos
Het lukte ons regelmatig om eerder klaar te zijn met de werkzaamheden dan gedacht
Jeroen Maas
Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de TU Delft, met de specialisatie gecombineerd goederenvervoer.

Lees meer over Jeroen Maas
Van seats-to-share tot samenwerken zonder e-mail
Robert Bennis
Domeinarchitect kantoorautomatisering en telefonie
Rijkswaterstaat

Studeerde technische bedrijfskunde aan de Haagse Hogeschool. Volgt de master Business Process Management and IT aan de Open Universiteit. Speelt trombone in een amateurorkest.

Lees meer over Robert Bennis
30 kilometer techniek dwars door de weilanden
Jasper Middelkamp
Adviseur Systeemontwikkeling
Rijkswaterstaat

Studeerde Civiele Techniek aan de Universiteit Twente en voltooide deze opleiding in 2011. Werkte na zijn afstuderen een tijdje bij een inspectiebureau.

Lees meer over Jasper Middelkamp
Ik wil standaardiseren om te kunnen innoveren
Henk Kroeskamp
Afdelingshoofd
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek in Delft. Werkte als interim manager voor overheden en bedrijfsleven voordat hij de overstap naar de Rijksoverheid maakte.

Lees meer over Henk Kroeskamp
Bij Rijkswaterstaat heb je te maken met softwareontwikkeling, hardware en netwerkinfrastructuur
Perry van der Weyden
Hoofdingenieur-directeur en CIO
Rijkswaterstaat

Rolde ongeveer 25 jaar geleden de ICT-sector in. Werkte voor diverse ICT-bedrijven zoals PinkRoccade voordat hij overstapte naar de Rijksoverheid.

Lees meer over Perry van der Weyden
Als inkoper bij het Rijk speel je Champions League
Tamara van Vastenhoven
Categoriemanager kantoorinrichting
Rijkswaterstaat

Ging na de havo werken, onder andere bij een bedrijf in inkoopsoftware. Studeerde naast haar werk hbo commerciële economie en daarna bedrijfskunde aan de UvA.

Lees meer over Tamara van Vastenhoven
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken
Leon Wijnker
Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Studeerde Civiele Techniek aan de Technische Universiteit Delft. Werkte jarenlang als projectleider bij een ingenieursbureau.

Lees meer over Leon Wijnker
Ik geef leiding aan een team van 36 weginspecteurs en officieren van dienst
Rianne van Houten
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Volgde de master environmental en infrastructure planning aan de universiteit van Groningen. Politiek maakt een belangrijk deel uit van haar leven.

Lees meer over Rianne van Houten
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon