Nico Bukkems

We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale
Nico Bukkems

Nico Bukkems
Servicemanager
Rijkswaterstaat

  • Studeerde hbo-verkeerskunde aan de NHTV in Breda. Begon in 1990 bij RWS als adviseur verkeerskunde. Was later achtereenvolgend testmanager, teamleider operationeel beheer en is sinds 2013 servicemanager.
  • Houdt van klussen in huis, sporten zoals hardlopen en fietsen en koken. Ook doet Nico in zijn vrije tijd leuke dingen met zijn gezin.

Als servicemanager bij Rijkswaterstaat (RWS) houdt Nico Bukkems zich bezig met de bediening van de datasystemen rond wegen en tunnels. Hij zorgt bijvoorbeeld voor de aansluiting van de ICT op de verkeerscentrale, maar ook voor de daarbij behorende dienstverlening door RWS.


Steeds meer ICT

‘Als wij met Lego speelden, bouwde mijn broer de huizen, en ik legde de wegen aan. Verkeer had dus altijd mijn belangstelling. Dat ICT me ook interesseerde, ontdekte ik pas toen ik al bij Rijkswaterstaat werkte. Na mijn studie verkeerskunde werd ik bij RWS adviseur dynamische verkeersmanagementsystemen en hield ik me bezig met de datasystemen rond wegen, bijvoorbeeld de matrixborden boven de weg. Na een paar jaar werd ik testmanager. Ik en mijn collega’s testten en controleerden de systemen binnen het dynamisch verkeersmanagement. Deze systemen waren in toenemende mate digitaal. Geleidelijk kwam er dus steeds meer ICT bij kijken. Via een functie als teamleider operationeel beheer werd ik in 2013 servicemanager.

Stadsbaantunnel

Een project dat nu loopt, is de aansluiting van de Utrechtse Stadsbaantunnel op de RWS-verkeerscentrale. De tunnel loopt parallel aan de Leidscherijn-tunnel van de A2. Deze tunnel is door de gemeente Utrecht gebouwd en uitgerust met alle apparatuur. De stad vroeg Rijkswaterstaat om de bediening te doen. Niet zo gek: het zijn ingewikkelde systemen en wij hebben zelf ook 20 tunnels. Ons team zorgt ervoor dat de tunnelsystemen op de RWS-verkeerscentrale worden aangesloten: speakers, radio, camera’s, enzovoort.

Geen 2 tunnels zijn hetzelfde, maar sommige dingen keren regelmatig terug: digitale camera’s bijvoorbeeld. Zulke camera’s sluiten niet automatisch aan op onze systemen. Om hun HD-signalen te kunnen vertalen in beeld op de monitor van de verkeersleider, moesten we een aantal aanpassingen maken. Daarbij moest de vertraging minimaal zijn. Het was even zoeken naar een oplossing. Nu we weten hoe je dit doet, geven we onze kennis graag door aan andere projectteams.

Slim knip- en plakwerk

De ICT-techniek ontwikkelt zich nog steeds in een razend tempo, dus is het belangrijk voor een servicemanager om bij te blijven. Daarvoor volg ik verschillende cursussen. Een complicatie is dat ICT-ontwikkelingen veel sneller gaan dan de ontwikkelingen in de wegenbouw, terwijl je met beide zaken te maken hebt. Na 4 jaar zijn ICT-systemen alweer verouderd, terwijl de wegen en tunnels er nog prima bijliggen, of soms zelfs nog in aanbouw zijn. Dan moeten we nieuwe ICT-ontwikkelingen inpassen in de bestaande verkeerssystemen integreren, terwijl alle infrastructuur moet blijven functioneren. De planning van softwarereleases en -updates, maar ook het vervangen van apparatuur voor beheer, onderhoud en voor beveiliging zijn dus belangrijk. Gelukkig zijn er veel overeenkomsten met andere omgevingen en kun je zoals gezegd kennis hergebruiken. Het is veel slim knip- en plakwerk.’

Ik werk voor Nederland

Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie

Fred Bouwmeester

Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fred Bouwmeester
Ik help de top om problemen in de toekomst te voorkomen

Ingje van Blitterswijk

Business controller
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ingje van Blitterswijk
Ik maak deel uit van een internationale vertegenwoordiging van solution architecten

Therry van der Burgt

Solution architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Therry van der Burgt
Ik houd nieuwe ontwikkelingen en de toepasbaarheid ervan in de gaten

Michiel Koolen

Senior netwerkarchitect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Michiel Koolen
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerard Avontuur
De innovatie bij Rijkswaterstaat zit ook in nieuwe manieren van aanbesteden

Koen van der Kroon

Contractmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Koen van der Kroon
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet

Lisette van Wijngaarden

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
Met mooi weer zien we zeehonden. Bij storm vliegen de computers door de stuurhut.

Florus Noordhoek

Kapitein
Rijkswaterstaat

Lees meer over Florus Noordhoek
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
Ik wil standaardiseren om te kunnen innoveren

Henk Kroeskamp

Afdelingshoofd
Rijkswaterstaat

Lees meer over Henk Kroeskamp
Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Lees meer over Warsha Koeldiep
ICT speelt een steeds groter wordende rol in het verduurzamen van onze samenleving

Eefje Smetsers

Rijks ICT-trainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Eefje Smetsers
Ik was vaak onderweg om gesprekken te voeren in België en Duitsland

Steven Smit

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Steven Smit
Werken met uitzicht over zee is geweldig

Maike Eissfeller

Applicatiemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Maike Eissfeller
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon