Ga direct naar navigatie Ga direct naar hoofdcontent

Nico Bukkems

We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale
Nico Bukkems

Nico Bukkems
Servicemanager
Rijkswaterstaat

  • Studeerde hbo-verkeerskunde aan de NHTV in Breda. Begon in 1990 bij RWS als adviseur verkeerskunde. Was later achtereenvolgend testmanager, teamleider operationeel beheer en is sinds 2013 servicemanager.
  • Houdt van klussen in huis, sporten zoals hardlopen en fietsen en koken. Ook doet Nico in zijn vrije tijd leuke dingen met zijn gezin.

Als servicemanager bij Rijkswaterstaat (RWS) houdt Nico Bukkems zich bezig met de bediening van de datasystemen rond wegen en tunnels. Hij zorgt bijvoorbeeld voor de aansluiting van de ICT op de verkeerscentrale, maar ook voor de daarbij behorende dienstverlening door RWS.


Steeds meer ICT

‘Als wij met Lego speelden, bouwde mijn broer de huizen, en ik legde de wegen aan. Verkeer had dus altijd mijn belangstelling. Dat ICT me ook interesseerde, ontdekte ik pas toen ik al bij Rijkswaterstaat werkte. Na mijn studie verkeerskunde werd ik bij RWS adviseur dynamische verkeersmanagementsystemen en hield ik me bezig met de datasystemen rond wegen, bijvoorbeeld de matrixborden boven de weg. Na een paar jaar werd ik testmanager. Ik en mijn collega’s testten en controleerden de systemen binnen het dynamisch verkeersmanagement. Deze systemen waren in toenemende mate digitaal. Geleidelijk kwam er dus steeds meer ICT bij kijken. Via een functie als teamleider operationeel beheer werd ik in 2013 servicemanager.

Stadsbaantunnel

Een project dat nu loopt, is de aansluiting van de Utrechtse Stadsbaantunnel op de RWS-verkeerscentrale. De tunnel loopt parallel aan de Leidscherijn-tunnel van de A2. Deze tunnel is door de gemeente Utrecht gebouwd en uitgerust met alle apparatuur. De stad vroeg Rijkswaterstaat om de bediening te doen. Niet zo gek: het zijn ingewikkelde systemen en wij hebben zelf ook 20 tunnels. Ons team zorgt ervoor dat de tunnelsystemen op de RWS-verkeerscentrale worden aangesloten: speakers, radio, camera’s, enzovoort.

Geen 2 tunnels zijn hetzelfde, maar sommige dingen keren regelmatig terug: digitale camera’s bijvoorbeeld. Zulke camera’s sluiten niet automatisch aan op onze systemen. Om hun HD-signalen te kunnen vertalen in beeld op de monitor van de verkeersleider, moesten we een aantal aanpassingen maken. Daarbij moest de vertraging minimaal zijn. Het was even zoeken naar een oplossing. Nu we weten hoe je dit doet, geven we onze kennis graag door aan andere projectteams.

Slim knip- en plakwerk

De ICT-techniek ontwikkelt zich nog steeds in een razend tempo, dus is het belangrijk voor een servicemanager om bij te blijven. Daarvoor volg ik verschillende cursussen. Een complicatie is dat ICT-ontwikkelingen veel sneller gaan dan de ontwikkelingen in de wegenbouw, terwijl je met beide zaken te maken hebt. Na 4 jaar zijn ICT-systemen alweer verouderd, terwijl de wegen en tunnels er nog prima bijliggen, of soms zelfs nog in aanbouw zijn. Dan moeten we nieuwe ICT-ontwikkelingen inpassen in de bestaande verkeerssystemen integreren, terwijl alle infrastructuur moet blijven functioneren. De planning van softwarereleases en -updates, maar ook het vervangen van apparatuur voor beheer, onderhoud en voor beveiliging zijn dus belangrijk. Gelukkig zijn er veel overeenkomsten met andere omgevingen en kun je zoals gezegd kennis hergebruiken. Het is veel slim knip- en plakwerk.’

Ik werk voor Nederland

Ik werk aan de aanbesteding voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder
Ilse van Wendel de Joode
Juridisch adviseur
Rijkswaterstaat

Studeerde hbo rechten aan de hogeschool Utrecht. Deed daarna een premaster en master privaatrecht aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Lees meer over Ilse van Wendel de Joode
Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen
Rini Donker
Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Studeerde Civiele Techniek aan de Hogeschool ‘s- Hertogenbosch Sleutelt en knutselt graag aan Amerikaanse auto’s en in het bijzonder de Jeep.

Lees meer over Rini Donker
In andere landen hebben ze soms nét andere sociale gebruiken
Kenneth Triest
Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Volgde de opleiding bestuurskunde en overheidsmanagement aan de Avans Hogeschool in Den Bosch. Liep stage bij Rijkswaterstaat Zuid-Nederland van januari tot juli 2014.

Lees meer over Kenneth Triest
De digitale snelweg is cruciaal voor gewone wegen
Herzo van der Wal
Gegevensmanager
Rijkswaterstaat

Was vroeger boswachter en hovenier. Heeft zich laten omscholen tot specialist in geografische informatiesystemen en werkt nu als gegevensmanager bij Rijkswaterstaat.

Lees meer over Herzo van der Wal
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen
Gerard Avontuur
Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Studeerde werktuigbouwkunde aan de TU Delft en schreef een proefschrift over de betrouwbaarheid van werktuigbouwkundige installaties voor civiele constructies in het ontwerpproces.

Lees meer over Gerard Avontuur
Ik was vaak onderweg om gesprekken te voeren in België en Duitsland
Steven Smit
Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Volgde de opleiding bestuurskunde en overheidsmanagement aan Avans Hogeschool Den Bosch. Liep stage bij Rijkswaterstaat van januari tot juli 2014.

Lees meer over Steven Smit
Ik bekijk hoe zout en zoet water bij de Krammersluizen zoveel mogelijk gescheiden blijft
René Boeters
Technisch manager
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek in Delft.

Lees meer over René Boeters
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken
Leon Wijnker
Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Studeerde Civiele Techniek aan de Technische Universiteit Delft. Werkte jarenlang als projectleider bij een ingenieursbureau.

Lees meer over Leon Wijnker
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger
Defne Osmanoglou
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de TU Delft. Richtte zich al snel op watervraagstukken en deed vervolgens de master waterbouwkunde.

Lees meer over Defne Osmanoglou
Wat mij erg aanspreekt is dat ik echt kan bijdragen aan de veiligheid van Nederland
Hans Bos
Programmamanager Cybersecurity
Rijkswaterstaat

Leerde tijdens zijn opleiding tot Scheepswerktuigkundige veel over de eigenschappen van materialen en over elektro-, computer- en regeltechniek.

Lees meer over Hans Bos
We willen niet dat mensen ’s nachts wakker liggen door piepende shovels
Koen Workel
We willen niet dat mensen ’s nachts wakker liggen door piepende shovels
Rijkswaterstaat

Haalde een bachelor Land- en Watermanagement aan de Hogeschool Van Hall Larenstein in Velp en een master Hydrologie en Waterkwaliteit aan de Universiteit Wageningen.

Lees meer over Koen Workel
Ik wil standaardiseren om te kunnen innoveren
Henk Kroeskamp
Afdelingshoofd
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek in Delft. Werkte als interim manager voor overheden en bedrijfsleven voordat hij de overstap naar de Rijksoverheid maakte.

Lees meer over Henk Kroeskamp
Ik maak deel uit van een internationale vertegenwoordiging van solution architecten
Therry van der Burgt
Solution architect
Rijkswaterstaat

Studeerde informatica en werkte 11 jaar bij een commerciële dienstverlener voordat hij in 2006 de overstap maakte naar Rijkswaterstaat.

Lees meer over Therry van der Burgt
De innovatie bij Rijkswaterstaat zit ook in nieuwe manieren van aanbesteden
Koen van der Kroon
Contractmanager
Rijkswaterstaat

Studeerde milieutechnologie aan de Saxion Hogeschool in Deventer.

Lees meer over Koen van der Kroon
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet
Lisette van Wijngaarden
Stagiair
Rijkswaterstaat

Rondde 2 bachelorstudies af. Deed eerst economie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en daarna bouwkunde aan de TU Delft.

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon